„Toto omezení se v řidičském průkazu vyznačuje harmonizovaným kódem 78,“ říká Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.
Podle aktuální statistiky, kterou má Deník k dispozici, loni získalo řidičák s omezením jen na automat dosud nejvíce motoristů v historii. Odneslo si jej skoro 550 nováčků (viz tabulka). Přestože jde stále o zlomek z celkového počtu řidičů, v autoškolách si trendu všímají.
„Zájem zdaleka nemají jen ženy. Často jde o lidi s hendikepem nebo lidi, kteří jsou prostě pohodlní a nechtějí řadit, nebo jsou méně šikovní či mají problém s koordinací pohybů,“ popisuje Ondřej Horázný, předseda Asociace Autoškol ČR.
„Objevují se i případy, kdy instruktor po prvních jízdách v manuálu žákovi sám doporučí, zda by nechtěl výcvik a zkoušku provést s automatickou převodovkou. Jednoduše proto, že vidí, že student je méně šikovný nebo ho řazení stresuje,“ vysvětluje Horázný.
Za automat si připlatí
Školné při jízdách s automatem bývá dražší, zhruba o dva tisíce korun. Pokud se ale řidič v budoucnu rozhodne pro změnu, „papíry“ na „normální“ auto si může dodělat pouhým absolvováním doplňující zkoušky.
Podle Horázného se například v Rakousku začíná hovořit o tom, že by rozdělování „automat“ a „manuál“ z řidičáků zmizelo. „Souvisí to s nástupem elektromobilů. Nejprve by to ale muselo být schváleno jako směrnice EU,“ podotýká.
Navíc přibývá i aut s automatem. Před deseti lety měla automat jen tři procenta nových škodovek, letos už je to 27,6 procenta nových vozů.