„Toto omezení se v řidičském průkazu vyznačuje harmonizovaným kódem 78,“ říká Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy.

Podle aktuální statistiky, kterou má Deník k dispozici, loni získalo řidičák s omezením jen na automat dosud nejvíce motoristů v historii. Odneslo si jej skoro 550 nováčků (viz tabulka). Přestože jde stále o zlomek z celkového počtu řidičů, v autoškolách si trendu všímají.

Jeep Cherokee.
Nová emisní norma způsobila nákupní horečku. Prodeje aut vzrostly o 30 procent

Oprávnění na automat. Jak šel čas?Zdroj: Deník„Zájem zdaleka nemají jen ženy. Často jde o lidi s hendikepem nebo lidi, kteří jsou prostě pohodlní a nechtějí řadit, nebo jsou méně šikovní či mají problém s koordinací pohybů,“ popisuje Ondřej Horázný, předseda Asociace Autoškol ČR.

„Objevují se i případy, kdy instruktor po prvních jízdách v manuálu žákovi sám doporučí, zda by nechtěl výcvik a zkoušku provést s automatickou převodovkou. Jednoduše proto, že vidí, že student je méně šikovný nebo ho řazení stresuje,“ vysvětluje Horázný.

Za automat si připlatí

Školné při jízdách s automatem bývá dražší, zhruba o dva tisíce korun. Pokud se ale řidič v budoucnu rozhodne pro změnu, „papíry“ na „normální“ auto si může dodělat pouhým absolvováním doplňující zkoušky.

Podle Horázného se například v Rakousku začíná hovořit o tom, že by rozdělování „automat“ a „manuál“ z řidičáků zmizelo. „Souvisí to s nástupem elektromobilů. Nejprve by to ale muselo být schváleno jako směrnice EU,“ podotýká.

Navíc přibývá i aut s automatem. Před deseti lety měla automat jen tři procenta nových škodovek, letos už je to 27,6 procenta nových vozů.

Detaily Škoda Kodiaq RS
Škoda ukazuje Kodiaq RS po kouskách. Má přiznané koncovky výfuků