VYBERTE SI REGION

Na mléku vydělávají hlavně mlékárny, tvrdí řetězce

Praha - Obchodníci chystají žalobu proti zemědělcům. Podle nich zveřejňují lživé informace.

10.7.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Výkupní ceny kolem šesti korun a ceny na pultech nejméně o devět korun vyšší. O tolik podraží litr mléka na cestě od zemědělců k obchodníkům. Kdo za to může? Kdo na mléčné krizi vydělává nejvíce?

Producenti mléka v posledních měsících zažívají pořádně horké chvilky. Zatímco vloni za litr dostávali od zpracovatelů skoro devět korun, letos je to skoro o třetinu méně.

„Nízké ceny jsou důvodem k tomu, že u mnoha podniků, především těch závislých na mléku, dochází k omezování nebo rušení chovu dojnic,“ potvrdil už dříve kritickou situaci ředitel okresní agrární komory v Olomouci Miloš Porč. Na každém litru totiž zemědělci prodělávají asi dvě koruny. To údajně způsobí, že na jatkách zbytečně skonči až dvacet tisíc dojných krav.

Téměř padesátiprocentní přirážka

Podle farmářů jsou na vině především obchodní řetězce. Zatímco výkupní ceny mléka klesají, jejich marže prý rostou. Ještě vloni si na základě údajů Zemědělské svazu obchodníci přiráželi 35 procent, letos to má být až 47 procent. Důkazem toho je údajně konečná cena pro spotřebitele, jejíž pokles by měl být mnohem výraznější, aby odpovídal pádu výkupních cen.

Obchodníci ovšem tuto kritiku naprosto odmítají a dokonce farmářům hrozí žalobou za to, že takové informace, podle nich nepravdivé, zveřejňují. Žaloba má být namířena jak proti zmiňovanému Zemědělskému svazu tak i proti Agrární komoře.

„Podle Českého statistického úřadu mají největší podíl na spotřebitelských cenách mléka a mlékárenských výrobků zpracovatelé mléka (mlékárny), následně zemědělci a zcela nejnižší podíl na výsledné ceně, za kterou výrobky nakupují zákazníci, mají obchodníci,“ uvedl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, který zastupuje řetězce, ve svém prohlášení. Podle jeho šéfa Zdeňka Juračky není možné, aby zemědělci argumentovali jen s maržemi u několika položek, když v obchodních řetězcích jich jsou tisíce.

„Když nás chtějí žalovat, nechť nás žalují. Za poslední rok skončilo asi 130 chovatelů, což je zhruba 6 procent. A za této situace se tlak řetězců ještě zvyšuje,“ uvedl šéf Zemědělského svazu Miroslav Jírovský. Jak k tomu dodal, nejde jen o marže. Řetězce na dodavatele tlačí i doprovodnými poplatky, které si obchodníci účtují jen za to, aby se výrobky mohly prodávat v jejich prodejnách.

Samotné mlékárny se proti prohlášení svazu otevřeně neohradily. Důvod je celkem jednoduchý, nechtějí si zkomplikovat obchody. „Řetězce jsou naši největší obchodní partneři. Takováto prohlášení se nám velice těžko komentují,“ uvedla Barbora Daňková, mluvčí největšího zpracovatele mléka v Česku, společnosti Madeta.

Šéf dalšího zpracovatelského závodu, který ovšem nechtěl být jmenován, prohlášení označil za nepravdivé.

Podle Zdeňka Juračky jsou obchodníci ochotni se se zemělci dohodnout. Jak uvedl, prostředníka by při těchto jednáních mohl dělat ministr zemědělství Jakub Šebesta.

Kdo podle vás těží z mléka nejvíce? Jaká je podle vás optimální výkupní cena mléka? Diskutujte!

Autor: Vojtěch Janda

10.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies