VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mluvte pravdu, jinak nemusíte ze životního pojištění dostat nic

U pojistek na životní pojištění mají pojišťovny ze zákona právo nahlížet do lékařských záznamů svých klientů. Ve chvíli, kdy dojde k pojistné události, mají i právo dozjistit si všechny potřebné údaje. Zjistí-li něco, co je v rozporu s jím uvedenými údaji ve smlouvě, může mu odmítnout vyplatit pojistku a bude přitom v právu.

29.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Podle zákona a pojistných podmínek je klientovou povinností sdělit pojišťovně veškeré a pravdivé informace. Ostatně na jejich základě – zdravotním stavu a rizikovém profilu – mu pojišťovna vypočítává pojistné. Když ale klient z nedbalosti anebo ve snaze sjednat si co nejnižší měsíční pojistnou splátku neuvede do smlouvy kompletní údaje anebo jich část zamlčí, vystavuje se riziku, že mu pojišťovna ve chvíli, kdy dojde k pojistné události, nevyplatí ani korunu.

Vyberte si nejlepší pojištění díky srovnání životního pojištění

„Každý kvalitní finanční poradce by tak měl klientovi nejen řádně vyložit, v čem spočívá podstata životní pojistky, před jakými riziky by se měl chránit, ale měl by ho také upozornit, aby dbal na úplné a pravdivé uvedení všech potřebných údajů do pojistné smlouvy. Pokud to udělá, pojišťovna se zachová vždy dle pojistných podmínek, i kdyby ji k tomu měl klient v těch horších případech donutit," říká finanční poradce David Kučera.

Pokud ale klient půlku věcí při sjednání smlouvy sám zamlčí a pojišťovna to zjistí při pojistné události, pak využije pojistných podmínek ve svůj prospěch a její klient nezmůže nic. To značí, že klient, který uvede při sjednávání životního pojištění nepravdu nebo něco zamlčí, je sám proti sobě.

Podcenění situace

Do sporů s pojišťovnou o pojistné plnění se ale může dostat i ten klient, který při uzavírání smlouvy odpověděl na všechny její otázky maximálně poctivě. Stačí trocha nedbalosti, nepozornosti nebo jen podcenění přípravy smlouvy. „Setkáváme se s tendencí, že klienti na sebe sama z principu koukají jako na zdravější, než ve skutečnosti jsou. Klient má pocit, že bere v uvozovkách jenom nějaké prášky, ale i to již může znamenat zdravotní problém, zejména do budoucna. Nebo nepovažuje za důležité sdělit, že se v minulosti léčil s nějakým z jeho pohledu zanedbatelným zdravotním neduhem, ale i to se mu může v momentě pojistné události vymstít," varuje analytik životního pojištění společnosti Partners Pavel Krejčík. Platí tedy, že při uzavírání smlouvy je lepší pojišťovně sdělit i nepodstatné drobnosti, než něco vynechat.

Další chybou při sjednávání pojistné smlouvy je nesprávné určení takzvané rizikové skupiny. To, když klient správně neuvede povolání nebo třeba svou zájmovou sportovní činnost. Na toto je přitom třeba myslet i v průběhu trvání smlouvy. Pokud má klient například sjednanou smlouvu, v níž je vedený jako administrativní pracovník, ale po čase změní profesi a začne třeba provádět výškové práce, musí to pojišťovně nahlásit.

Pojišťovna mu sice zvýší pojistné, ale zase bude krytý na sto procent. Což je jistě lepší, než kdyby to neudělal, protože v okamžiku pojistné události by mu pojišťovna mohla krátit pojistné plnění, protože údaje v jeho smlouvě by se rozcházely s reálnou skutečností.

Být maximálně otevřený

Zkušenosti ukazují na to, že pojišťovny v drtivé většině případů pojistných události odhalí jak nepravdy uvedené klientem, tak využijí i každé významnější nesrovnalosti v jím udaných údajích ve svůj prospěch.

Pojišťovny si mohou vyžádat veškeré zdravotní informace, mohou požadovat výpis ze zdravotní pojišťovny a podobně. Prověřování klienta ze strany pojišťoven přitom začíná již při samotném vstupu do pojistky. Zástupci pojišťoven mohou nahlížet do zdravotních zpráv budoucích klientů a mají-li třeba málo informací, mohou ze zákona vyžádat další.

„V zájmu klienta tedy je s pojišťovnou úzce spolupracovat a být k ní maximálně otevřený. Řádně a pravdivě jí doložit všechny potřebné informace o svém zdravotním stavu i o sobě samém a to nikoli z důvodu, aby jí usnadnil práci, ale aby minimalizoval riziko, že v momentě pojistné události, mu pojišťovna takzvaně odmítne plnit," uzavírá Pavel Krejčík.

Autor: Redakce

29.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Fanoušci brněnské Komety slaví gól. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
31

Vztek fanoušků Komety. Za lístek zaplatí o 280 korun víc než příznivci Hradce

Šárka Strachová ve slalomu SP v Záhřebu.
7

Konec. Slalomářská mistryně světa Strachová se rozloučila s lyžařskou kariérou

Brečet nebudu, říká sprejer, který poničil hradby

Na místo činu se o víkendu vrátili sprejeři, kteří ve čtvrtek 16. března pomalovali historické hradby a další místa v Klatovech, a způsobili tak škodu za zhruba 45 tisíc korun. Odstraňovali nápisy, které nastříkali. Lítost by u nich ale člověk hledal jen stěží.

Vinni! Policisté, co zasahovali proti útočnici ze Smíchova, vyslechli trest

Obvodní soud pro Prahu 1 uznal ve čtvrtek vinnými dva policisty, kteří zasahovali proti Michelle Sudků poté, co chtěla zabíjet v kavárně na pražském Újezdě. Potrestal je trestním příkazem. Informaci České televize v úterý potvrdila mluvčí Obvodního soudu pro Prahu 1. Konkrétní druh ani výši trestu soud nezveřejní, dokud nebude výsledek sdělen účastníkům řízení. Oba policisté mohou proti rozhodnutí podat odpor, v tom případě by soudkyně musela nařídit hlavní líčení.

Byty pro chudé v Brně: Projekt je překvapivě úspěšný, hodnotí opozice

Cestu z ubytovny hledají jen těžko kvůli počtu dětí, romskému původu nebo tomu, že nemohou našetřit na kauci. Padesátka takových rodin hledá pomoc v brněnském projektu rychlého zabydlení. Poslední z nich se mají ubytovat ještě v tomto měsíci.

Českou televizi chce řídit dvanáct lidí včetně současného šéfa Dvořáka

Do výběrového řízení na funkci generálního ředitele České televize se přihlásilo 12 zájemců. Je mezi nimi i současný ředitel Petr Dvořák, který televizi vede od podzimu 2011. Mezi uchazeči o místo je i bývalý šéfredaktor zpravodajství ČT Karel Novák nebo exšéf televize Prima Martin Konrád. První kolo volby proběhne 12. dubna, nového ředitele rada zvolí 26. dubna.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies