VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mobilní operátoři: levnější volání na obzoru?

ČR - Zákazníkům mobilních operátorů v České republice dochází trpělivost. Volají po levnějším volání – a dovolat se nemůžou, na druhé straně ticho. Existují vyhlídky na změnu k lepšímu, nebo nám bude vysoký účet za telefon pít krev na věky věků?

22.2.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Každý z nás si asi někdy posteskl nad tím, že za volání z mobilu platí příliš. Nářky nad cenami mobilních operátorů jsou o to pochopitelnější, když si uvědomíme, že volání v Česku je nejdražší v celé střední Evropě a svými cenami se často vyrovnává i západním zemím, jejichž obyvatelé mají podstatně větší kupní sílu. Prokazují to nejrůznější studie, statistiky a porovnání. „V České republice neexistuje konkurence. Trh je rozdělen mezi oligopolní operátory, neexistuje v něm tlak na cenu. Operátoři situaci využívají k tomu, že maximalizují odvody svým mateřským koncernům, které peníze potřebují kvůli ostré konkurenci na významných trzích,“ říká Patrick Zandl, šéfredaktor serveru Lupa.cz.

Za naše peníze se vylepšují služby jinde

Operátoři se brání tím, že ceny, které svým klientům účtují, nejsou tak přemrštěné, jak se v médiích uvádí. Předkládaná srovnání s ostatními evropskými zeměmi prý navíc nejsou vždy dostatečně relevantní. „Telekomunikační trhy v jednotlivých zemích prošly různým vývojem a hrají v národním rámci odlišné role, také spotřebitelské chování zákazníků je různé,“ tvrdí Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobile. V překladu to znamená zhruba tolik, že ceny jsou v různých zemích různé – protože proto.

Jednotlivé společnosti dále poukazují na různé slevové akce a výhodné tarify, podle kterých je volání v rámci jejich sítě opravdovým šlágrem. „Cena minuty odchozího volání v síti O2 je pro rezidentní zákazníky nižší než 2,50 Kč. Toto číslo je pod průměrem ceny odchozí minuty v Evropské unii,“ hájí svého zaměstnavatele Hany Farghali, tiskový mluvčí Telefóniky. Problém je však v tom, že slevové akce bývají časově omezené a „supervýhodné“ tarify se většinou týkají pouze volání u stejného operátora. Málokdo má ale všechny rodinné příslušníky, přátele a kolegy u jedné společnosti, takže se tyto akce nemusí vůbec vyplatit, a neustálé hlídání toho, do které sítě to vlastně volám, je z klientského hlediska rovněž maximálně nepohodlné.

Dalším argumentem, kterým naši operátoři hájí svou cenovou politiku, jsou vysoké náklady na technické inovace. „Do technologií investujeme neustále, a to částky v řádu miliard korun. Investice směřují primárně do rozvoje 3G sítě a údržby 2G sítě. Zavedli jsme HD Voice, připravujeme implementaci dalších technologických prvků, které zrychlí mobilní datové připojení,“ vyjmenovává Martina Kemrová aktivity společnosti T-Mobile. Hany Farghali doplňuje statistiky konkurenčního operátora O2: „V loňském roce investovala Telefónica Czech Republic více než 5,5 miliardy korun, přičemž drtivá většina těchto prostředků směřovala do rozvoje mobilních sítí. Díky tomu na konci roku 2011byla 3G síť dostupná již v 1699 městech po celé České republice, což představuje zhruba 73 procent obyvatelstva.“ Mnozí odborníci však tvrdí, že operátoři v Česku investují do rozvoje své sítě jen minimální částky a veškeré úsilí věnují maximalizaci zisku. Získané peníze pak odvádějí mateřské společnosti. Která je pak investuje do inovací v zahraničí, kde opravdu funguje konkurenční boj. „Například T-Mobile investoval do rozvoje 3G sítě v roce 2011 jednu miliardu korun, celkem 4,5 miliardy do celé své infrastruktury. Dividendy vyplacené vlastníkům ovšem za rok 2010 přesáhly osm miliard Kč a další peníze vyplácí ještě nedividendovými kanály. Nejinak jeho konkurenti. O2 investovala za rok 2011 celkem 5,7 miliardy Kč do všech svých aktivit, ale dividendy své matce a drobným akcionářům za rok 2010 vyplatila ve výši 12 miliard Kč. To je v době, kdy za světem 3G sítí zaostáváme osm let, naprosto tragické podinvestování domácí infrastruktury, na které zákazníci doplácejí využíváním velmi nekvalitních a předražených služeb,“ uvádí Patrick Zandl. Pravdou je, že zatímco operátoři v Česku ještě stále řeší kvalitní pokrytí některých okresních měst, v Rakousku se stejné společnosti zabývají tím, jak pokrýt 3G sítí s dostatečnou rychlostí sjezdovky v alpských střediscích.

Pokračování najdete ZDE

www.penize.cz

22.2.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Jeden z nejznámějších snímků zachycujících Salvadora Dalího v roce 1948 pořídil americký fotograf Philippe Halsman.
2 12

Tělo Salvadora Dalího bude exhumováno, kvůli milionovému dědictví

Stařenka v domově důchodců - ilustrační foto
3 7

Rozdíl mezi výplatou a důchodem je v Česku skoro nejvyšší v EU

Rakouský prezident přijel do Prahy vlakem, Sobotka ho vítal na nádraží

Na první návštěvu České republiky ve funkci rakouského prezidenta přijel do Prahy vlakem Alexander Van der Bellen. Na pražském Hlavním nádraží ho uvítal hradní ceremoniář Miroslav Sklenář a jednotka Hradní stráže. V historickém salonku nádražní budovy se pak s Van der Bellenem setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). V úterý se sejde i s prezidentem Milošem Zemanem, ten se ale plánovaného podnikatelského fóra nezúčastní kvůli návštěvě Vysočiny.

Spolupráce Česka a Izraele bude spočívat v technologiích, i humanitních oborech

Česko a Izrael chtějí posílit vědeckou spolupráci ve vyspělých technologických oborech, jako je robotika nebo kybernetika. Více se zaměří ale i na podporu spolupráce v humanitních vědách. Dnes to po společném jednání řekli vicepremiér pro vědu a výzkum Pavel Bělobrádek a jeho izraelský protějšek Ofir Akunis. Oba kladně hodnotili činnost české vědecké diplomatky Delany Mikolášové, která na českém velvyslanectví v Tel Avivu působí od roku 2015.

AKTUALIZOVÁNO

Do kabinky v Tescu dal fotopast kvůli sexu, policie evakuovala stovky lidí

Fotopast do zkušební kabinky v obchodním centru v Malenovicích umístil 28letý muž, který tam chtěl mít se ženou sex. Manželka ale nepřišla, a on na fotopast zapomněl. Kvůli němu evakuovali policisté o víkendu ve Zlíně stovky lidí. Mladík zaplatí výjezdy policistů a hasičů a obchodníkům ušlý zisk. Pokus o hrátky ho přijde odhadem na stovky tisíc korun.

Google ustoupil. Nebude číst emaily svých klientů

Společnost Google již dříve uvedla, že skenovala emaily osobních účtů na Gmailu, aby mohla lépe zacílit reklamy. Nyní se však rozhodla od tohoto kroku ustoupit. Reklama sice v emailu zůstane, ale bude založena na nastavitelných preferencích uživateů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies