VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mobily v letadlech? Bez problémů

Brusel, Praha - Evropská komise stanovila pravidla pro harmonizaci podmínek pro zahájení celoevropských služeb mobilní komunikace na palubě letadla.

7.4.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Divíšek Martin

Tyto služby umožní jak těm, kdo cestují služebně, tak ostatním cestujícím bezpečně přijímat a odesílat hovory a zprávy ze svých vlastních mobilních telefonů během letu po celé Evropě. To znamená, že 90 procent evropských cestujících v letecké dopravě, kteří si již nyní berou mobilní telefon na palubu letadla, může během letu zůstat ve spojení.

„Celoevropské telekomunikační služby, jako mobilní telefonní služby za letu, potřebují jednotnou právní úpravu pro provozování v rámci celé Evropy, a proto nyní Komise přijala opatření. Aby tato nová služba mohla začít fungovat, bylo zapotřebí jednoho regulačního rozhodnutí pro celý evropský vzdušný prostor,“ řekla Viviane Redingová, komisařka EU pro telekomunikace.

„Nyní od operátorů očekáváme transparentní a inovativní cenové nabídky. Mobilní telefonní služby za letu mohou být velice zajímavými novými službami zejména pro ty, kdo cestují služebně a potřebují komunikovat, ať už jsou kdekoli a cestují kamkoli. Pokud však zákazníkům budou účtovány příliš vysoké ceny, služby se nespustí. Vyzývám rovněž letecké společnosti a operátory, aby na palubě letadel vytvořili vhodné podmínky k tomu, aby cestující, kteří chtějí za letu využívat komunikační služby, nerušili ostatní cestující.“

ČSA zatím váhají
„Pokud bude o službu zájem, budeme o ní vážně uvažovat. Kvůli finanční náročnosti to ale potřebujeme mít podepřeno seriózním průzkumem mezi klienty,“ řekla Deníku.cz mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Na telefonování během letu musí v nejbližší době zapomenout hlavně zákazníci nízkonákladových aerolinií. „Vítáme každý krok, který zlepší kvalitu cestování, ovšem kvůli vysokým nákladům o tom zatím neuvažujeme. Předpokládáme, že nízkonákladové aerolinie nebudou tuto službu zavádět hned v prvním kole,“ dodává Tomáš Kika z nízkonákladové letecké společnosti SkyEurope. Celosvětovým průkopníkem vzdušného telefonování je letecká společnost Emirates ze Spojených arabských emirátů, která službu poprvé komerčně nabídla zhruba před měsícem. Na vývoj zařízení pro přenos telefonních hovorů firma vynaložila přes 27 milionů dolarů. V Evropě doposud proběhlo komerční testování u jen u jednoho letadla Airbus A380 společnosti Air France. (jak)

Spojení pomocí satelitu

Opatření, která v pondělí Komise oznámila, budou harmonizovat technické a licenční požadavky na použití mobilních telefonů na palubách letadel. Telefony cestujících budou propojeny s palubní sítí mobilních telefonů spojenou se zemí pomocí satelitu. Systém zároveň zabrání tomu, aby se telefony přímo spojily s pozemní mobilní sítí. Tím se udrží nízký přenosový výkon a bezpečnost letadla nebo normální provoz pozemních mobilních sítí nebudou ovlivněny.

Harmonizace technických požadavků na bezpečné používání služeb mobilní komunikace za letu umožní v celé Evropské unii uznávat vnitrostátní licence udělené jednotlivým leteckým dopravcům členským státem, v němž jsou registrovány. Například letadlo registrované ve Francii nebo Španělsku bude moci cestujícím nabízet služby mobilní komunikace na palubě letadla při letu nad Německem nebo Maďarskem bez jakéhokoli dodatečného licenčního postupu.

Tím, že Evropská komise navrhla pravidla prvních skutečných celoevropských telekomunikačních služeb, reaguje na požadavek cestujících v letecké dopravě, aby mohli používat své mobilní telefony za letu, i na zájem odvětví tento požadavek uspokojit. V návaznosti na testování služeb mobilní komunikace za letu v některých zemích (zejména ve Francii a Austrálii) plánuje několik telekomunikačních operátorů a leteckých společností spuštění této služby v průběhu roku 2008, čímž umožní spojení v jedné z mála situací každodenního života, kde byla komunikace dosud velmi omezená.

Britský telekomunikační regulační orgán OFCOM oznámil dne 26. března, že leteckým společnostem umožní nabízet mobilní komunikaci na palubách letadel v souladu se společným evropským přístupem (http://www.ofcom.org.uk/…ca/statement )

Služby mobilní komunikace na palubách letadel jsou celoevropskými telekomunikačními službami. V pondělí byla Komisí přijata dvě opatření:

- doporučení Komise pro harmonizovaný přístup k udělování licencí, které podpoří vzájemné uznávání vnitrostátních oprávnění pro služby mobilní komunikace na palubách letadel;

- rozhodnutí Komise, kterým se v celé EU stanoví harmonizované technické parametry palubního vybavení pro použití mobilních telefonů za letu, které členským státům umožní vzájemně uznávat licence ostatních států pro mobilní komunikace na palubách letadel, aniž by vzniklo riziko pro pozemní mobilní sítě.

Řeší se i bezpečnost

Vedle těchto opatření se řeší otázky letecké bezpečnosti, a to certifikačními postupy letové způsobilosti vybavení pro použití mobilních telefonů za letu stanovených pro celou EU Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví a orgány pro civilní letectví, aby bylo zajištěno bezpečné použití technologie v kabinách letadel. Otázkami bezpečnosti spojenými s použitím mobilních telefonů za letu se rovněž zabývají příslušné vnitrostátní orgány v oblasti soudnictví a vnitřních věcí.

Obchodními aspekty, jako tvorba cen za použití mobilních telefonů za letu, se zatím opatření, která v pondělí Komise přijala, nezabývají, a to s ohledem na skutečnost, že služby teprve vznikají. Nařízení EU o roamingu (viz IP/07/870), které bude revidováno před koncem roku, se zabývá pouze roamingem v pozemních sítích. Náklady na mobilní komunikaci na palubách letadel budou proto především spadat do kompetence poskytovatelů služeb. Evropská komise však bude bedlivě sledovat výši a transparentnost cen účtovaných spotřebitelům.

Autor: Petr Tomíšek

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
24 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Výbuch v petrohradském metru
1 27

Za útokem na petrohradské metro stojí džihádisté. Plnili příkaz Al-Káidy

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies