VYBERTE SI REGION

Moderní bankovní služby. Sen, či noční můra?

Praha - Lidský přístup versus moderní technika. Vše nasvědčuje tomu, že vyhraje ten, kdo nabídne jedno i druhé.

16.6.2015 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Ptáte se, co budou lidé v budoucnu vyžadovat od bank? Dle nedávného průzkumu jednodušší produkty, srozumitelnější smlouvy, průhledné podmínky i ceníky. Zákazníci si také přejí, aby finanční instituce lépe vnímaly zpětnou vazbu. Chtějí být v rovnovážném postavení jako skuteční, nejen formální zákazníci.

A pokud jde o očekávání mladých lidí, tedy zákazníků zítřka? Dle studentské soutěže, kterou pořádám již sedmým rokem, lze názory rozdělit do dvou skupin.

Originální podněty

V první se objevují nápady na nahrazení kódu PIN otiskem prstu, identifikace majitele účtu či karty pomocí oční duhovky nebo podkožního čipu, interaktivní komunikace s bankou pomocí videobankéře či hologramu a větší rozsah funkcí bankomatů. Zde jde například o rozměnění bankovek anebo konverzi do cizí měny.

Ve druhé skupině pak najdeme spíše praktické než futuristické podněty. Uveďme komplexnost bank a jejich služeb (které se netýkají jen finančních produktů), analýzu výdajů a příjmů, doporučení pro rodinný rozpočet, kontrolu finančních rozhodnutí, bankovní kalendář v úloze hlídače povinností a produkty nabízené automaticky, podle životního stylu zájemce.

Ano, na první pohled lze zde vidět určitý paradox. Jakkoliv všichni chceme spravovat finanční produkty a služby z domova a je nám zatěžko zapamatovat si i zmíněný kód PIN, zároveň každému vadí robotický přístup bank a z toho plynoucí logické odcizování, jehož důsledkem je snižování vzájemné důvěry. Sami dnes sice intenzivně komunikujeme přes citově vyprahlé sociální sítě, ale od moderních bank vyžadujeme chápavý, někdy dokonce osobní přístup.

Zkrátka moderní bankovnictví není jednolitý pojem, nejde jen o převratné, dech beroucí technologie, ale také o systém a zdravý selský rozum. Moderní technologie pomáhají oběma stranám akcionářům, řídícím pracovníkům i zaměstnancům bank, ale samozřejmě ulehčují život i konzumentům finančních služeb. Zároveň tyto okolnosti obě skupiny do jisté míry svazují a omezují, čímž vlastně mohou škodit. Jedni ztrácejí kontakt s realitou a omezují lidský (tudíž přirozený přístup), což se jim v dlouhodobé perspektivě může vymstít. Druzí zase mohou zlenivět a zpohodlnět, hledajíce jistotu mimo sebe sama. V technologiích.

Už dnes žijeme ve světě, kde jsou neživí pomocníci na každém kroku. Mám na mysli mobil, notebook, tablet, bezkontaktní platební kartu, internetové bankovnictví, mobilní bankovnictví a v neposlední řadě samotný internet. I přesto, nebo možná právě proto, se současný svět stává paradoxně méně srozumitelný a méně přirozený, člověk je závislejší. Jak je to možné?

Za vše může systém?

Méně srozumitelný je proto, že vznikají složitější produkty, komplikovanější vztahy, podrobnější podklady, zvyšuje se množství zprostředkovatelů. Zákony, předpisy a nařízení se mění častěji. Přitom na základním principu vydělávání a bohatnutí, uchovávání hodnot, investování a kontroly rizika se nic nemění ani nezmění.

Méně přirozený je pak proto, že procesy v bankách a finančních institucích se řeší automatizovaně a roboticky. Někdy slýcháme větu, že nám, klientům, sice zaměstnanec rozumí a dokonce nám dává za pravdu, ale chyba je prostě v systému a on nic nezmůže. Jednání člověka jakoby padalo na druhou kolej.

Ano, každý může udělat chybu, rozhodování ovlivňují emoce, nedej bože empatie, momentální nálada. Nicméně život je košatý, potřeby jsou různorodé a situací je tolik, že je nelze všechny napasovat do předem daného scénáře, programu, kódu, nastavených limitů a hranic.

Milenka i manželka, přítel i průvodce

V takovém světě pak může docházet k nelogickým, necitlivým a nevhodným rozhodnutím, ke drastickému postupu tam, kde to není na místě, i k zaškatulkování konzumentů finančních služeb do nesourodých a neorganických skupin. Důsledkem je pak vlastně degradace věrného zákazníka jen na pouhou kolonku v počítačových sestavách.

Čím jsem začal, tím i skončím. Vývojem bankovního světa očima studentů, tedy budoucích klientů a zároveň příslušníků té věkové skupiny, která už vyrostla na moderních technologiích.

Pohledy mladé generace na rozvoj bankovních služeb trefně dokládá i malá historie názorů na moderní finanční instituci během posledních pět let, jak se tento popis zrcadlil v představách účastníků soutěže Ideální banka 21. století.

Popis začal konstatováním „banka jako milenka". Tedy banka atraktivní, moderní, vždy po ruce a usměvavá.

Následovala „banka jako manželka", tedy banka věrná, na celý život a mnohem levnější než ona zbožňovaná milenka.

Pak přišla definice „banka jako přítel", tedy kamarád v nouzi, který pomůže, není náladový, nevyčítá a nečeká vždy protiplnění.

A nakonec „banka jako průvodce" na cestě životem nejen v oblasti financí. Průvodce je kdykoliv k dispozici, ale nevnucuje se a zůstává k dispozici podle potřeby.

Moderní technologie je pak jen pouhým zázemím, které nenápadně slouží, nikoliv viditelně vládne.

Autor článku je majitelem serveru www.bankovnipoplatky.com.

PATRIK NACHER

Autor: Redakce

16.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:
Miloš Zeman během návštěvy Plzeňska
49 16

Zeman v Plzni: Proti šíleným zeleným aktivistům je nutné vytvořit koalici

Sedmidenní válka o Těšínsko,

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Šok. Mount Everest se zřejmě zmenšil

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Střechu haly v České Třebové nadzvedne jeřáb

Česká Třebová – Kolem nové sportovní haly Na Skalce, na které se před týdnem v sobotu během florbalového turnaje zřítila střecha, je stále napilno. Stavební firma tu odklízí cihly, suť a části plachty u obvodových zdí. Policisté v pondělí informovali, že zahájili přípravné práce, které předcházejí nadzdvihnutí zřícené střešní konstrukce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies