VYBERTE SI REGION

Moderní starci na chmelu. Brigáda za lepší peníze

Praha /INFOGRAFIKA/  – S přibývajícím počtem minipivovarů roste i poptávka po chmelu. O ten se musejí postarat brigádníci, o něž je stále větší zájem.

28.7.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/Babej Ivan

Chmelovou brigádu si dnes většina lidí střední 
a starší generace spojuje 
s povinnými výjezdy do chmelnic na školách a nepochybně i se slavným filmem Starci na chmelu. Jenomže chmelové brigády začínají být znovu v kurzu 
a vděčíme za to nebývalému boomu minipivovarů v posledních letech.

Podle dobře informovaného serveru Pividky.cz je 
v současné době v Česku 321 minipivovarů. Když k tomu připočítáme ještě dalších 45 velkých výroben piva, je to celkem 366 pivovarů. A ty potřebují stále větší množství chmele. To je dáno 
i tím, že i tradiční pivovary začínají měnit receptury 
a vaří piva s čím dál větším obsahem chmelu, kteréh
o se zákazníci dožadují. 
O český chmel je zájem 
i v zahraničí.

Chmel se pěstuje na výměře 4800 hektarů, přičemž letos se plocha zvýší o dalších 150 hektarů. O chmel je takový zájem, že úroda je prodána až do roku 2020. Tu však někdo musí sklidit a se zvyšující se poptávkou po zelených koulích roste i poptávka po brigádnících. Současná chmelová brigáda se však od těch před několika desítkami let značně liší. „Na rozdíl od jejich rodičů dnešní brigádníci už nepracují ani zdaleka zadarmo. Naopak jde o poměrně dobře finančně ohodnocenou záležitost. Kromě základní hodinové sazby dostávají brigádníci i další výkonnostní bonusy a prémie za dosažení daných cílů sběru," vysvětlila ředitelka pracovního portálu Profesia.cz Zuzana Lincová.

Mechanizace

Ona i práce na chmelnici už je s postupující mechanizací trochu rozdílná, než bývala v minulosti. Samotná sklizeň probíhá mechanicky s pomocí speciálně upravených traktorů, takže brigádníci dnes obstarávají spíše sběr zbytků nesklizeného chmele, čištění chmelnic, sušení, pytlování a úklid.

Romantika spojená s těmito brigádami ovšem úplně nevymizela. Na tento typ brigády nadále míří většinou mladí lidé, kteří přespávají na ubytovnách, svačinu dostávají do ešusu 
a v noci si topí v kamnech. Internet ani mobilní signál často není k dispozici.
Sezonní práce přitom nejsou příležitostí jenom pro studenty. Přivýdělek hledají i důchodci, nezaměstnaní, ženy na mateřské dovolené nebo pracující, kteří shánějí další dočasný úvazek.

Podle nedávných údajů personální agentury Grafton Recruitment vzrostla letos nabídka brigádních míst 
o patnáct procent. Nízká nezaměstnanost ovšem způsobila, že je o ně menší zájem. Zatímco ještě loni se na jedno brigádní místo hlásilo 30 lidí, letos je to nanejvýš deset. Jitka Součková, marketingová manažerka agentury, uvedla, že největší zájem je o brigády 
v administrativě a ve výrobě.

Kdo si hledá přívýdělek?

Autor: Vilém Janouš

28.7.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Průměrná mzda v ČR se ve 3. čtvrtletí zvýšila na 27.220 Kč

Praha - Průměrná mzda v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostla o 1170 korun na 27.220 Kč, tedy o 4,5 procenta. Reálně, po odečtení inflace se lidem výdělek zvýšil o čtyři procenta. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Podle něj na růst mezd v mnoha oblastech tlačil nedostatek pracovníků, o které zaměstnavatelé mezi sebou soutěžili. Růst výdělků se shoduje s odhady analytiků.

AKTUALIZOVÁNO

Případ úplatků Horkého a lobbistky Mrencové se vrací do Chebu

Plzeň - Krajský soud v Plzni zrušil původní verdikt a vrátil případ k novému projednání do Chebu.

Děti na Hájích ve Slaném našly cestou do školy mrtvolu

Slaný - Děti ve Slaném na Kladensku zažily v pondělí ráno šok. Cestou do základní školy totiž narazily na mrtvolu. Mladý muž, který nejevil známky života, ležel nedaleko nemocnice v lesoparku Háje. Podle informací kladenské policejní mluvčí Michaely Novákové přivolaný lékař konstatoval smrt a zároveň ale předem vyloučil cizí zavinění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies