Chmelovou brigádu si dnes většina lidí střední 
a starší generace spojuje 
s povinnými výjezdy do chmelnic na školách a nepochybně i se slavným filmem Starci na chmelu. Jenomže chmelové brigády začínají být znovu v kurzu 
a vděčíme za to nebývalému boomu minipivovarů v posledních letech.

Podle dobře informovaného serveru Pividky.cz je 
v současné době v Česku 321 minipivovarů. Když k tomu připočítáme ještě dalších 45 velkých výroben piva, je to celkem 366 pivovarů. A ty potřebují stále větší množství chmele. To je dáno 
i tím, že i tradiční pivovary začínají měnit receptury 
a vaří piva s čím dál větším obsahem chmelu, kteréh
o se zákazníci dožadují. 
O český chmel je zájem 
i v zahraničí.

Chmel se pěstuje na výměře 4800 hektarů, přičemž letos se plocha zvýší o dalších 150 hektarů. O chmel je takový zájem, že úroda je prodána až do roku 2020. Tu však někdo musí sklidit a se zvyšující se poptávkou po zelených koulích roste i poptávka po brigádnících. Současná chmelová brigáda se však od těch před několika desítkami let značně liší. „Na rozdíl od jejich rodičů dnešní brigádníci už nepracují ani zdaleka zadarmo. Naopak jde o poměrně dobře finančně ohodnocenou záležitost. Kromě základní hodinové sazby dostávají brigádníci i další výkonnostní bonusy a prémie za dosažení daných cílů sběru," vysvětlila ředitelka pracovního portálu Profesia.cz Zuzana Lincová.

Mechanizace

Ona i práce na chmelnici už je s postupující mechanizací trochu rozdílná, než bývala v minulosti. Samotná sklizeň probíhá mechanicky s pomocí speciálně upravených traktorů, takže brigádníci dnes obstarávají spíše sběr zbytků nesklizeného chmele, čištění chmelnic, sušení, pytlování a úklid.

Romantika spojená s těmito brigádami ovšem úplně nevymizela. Na tento typ brigády nadále míří většinou mladí lidé, kteří přespávají na ubytovnách, svačinu dostávají do ešusu 
a v noci si topí v kamnech. Internet ani mobilní signál často není k dispozici.
Sezonní práce přitom nejsou příležitostí jenom pro studenty. Přivýdělek hledají i důchodci, nezaměstnaní, ženy na mateřské dovolené nebo pracující, kteří shánějí další dočasný úvazek.

Podle nedávných údajů personální agentury Grafton Recruitment vzrostla letos nabídka brigádních míst 
o patnáct procent. Nízká nezaměstnanost ovšem způsobila, že je o ně menší zájem. Zatímco ještě loni se na jedno brigádní místo hlásilo 30 lidí, letos je to nanejvýš deset. Jitka Součková, marketingová manažerka agentury, uvedla, že největší zájem je o brigády 
v administrativě a ve výrobě.

Kdo si hledá přívýdělek?Zdroj: Deník