Věřitelé dostali podle pátečního vydání listu Vedomosti jen 18 kopějek za každý rubl dluhu (to je asi 11 haléřů ze šedesáti).

Podnik dlužil celkem 29 miliard rublů (17,2 miliardy Kč), z toho 23 miliard ministerstvu financí. Převážná část dluhu vznikla úvěrem 625 milionů dolarů, který poskytla sovětská vláda na konci 80. let na stavbu nové motorárny.

Automobilka sice zařízení koupila, ale chyběly jí peníze na jeho montáž. Po letech skladování tak bylo zcela bez hodnoty.

Jak vypadala agónie

Výrobní linky se v podniku poprvé zastavily v polovině 90. let. Pak ještě následovalo krátké znovuzrození, kdy automobilka s novými manažery plánovala výrobu luxusních vozů z dovážených součástek.

Vznikly nové typy sedanů pojmenovaných po legendárních ruských vládcích Jurij Dolgorukij, Kníže Vladimir, Ivan Kalita a dokonce kupé Duet. Ačkoliv část vozů koupila například moskevská radnice a sám starosta Jurij Lužkov jezdil v „Dolgorukém“, poptávka chyběla – Rusové dávali přednost autům z dovozu.

V roce 2001 ze závodu vyjelo jen 810 nových aut, než opět přestal vyrábět. Přitom výrobní kapacita stačila na 100 tisíc aut ročně.

Neuspěla ani snaha Moskvy skomírající podnik převzít. Ani se nepodařilo najít zahraničního investora. Soud proto v roce 2006 oficiálně vyhlásil bankrot.

Firma byla založena v roce 1930, kdy zahájila produkci modelu GAZ-A. Výroba slavných Moskvičů byla spuštěna v roce 1947.

Během konkurzu se podařilo prodat aspoň hlavní aktiva: dva pozemky. Na jednom je nový závod Avtoframos, kde se vyrábějí vozy koncernu Renault. Ovšem projekt výstavby nákupního a podnikatelského centra na druhém pozemku je nyní zmrazen.

Podle konkurzního správce se podařilo vyplatit nároky lidí ohledně náhrad za újmy na zdraví i nevyplacené mzdy. Nároky ostatních věřitelů jsou uspokojené z osmnácti procent a tím se dluhy považují za splacené.

V Česku je nevidíme

V České republice je dosud registriováno zhruba 4000 moskvičů. „Otázka ale je, jestli ještě vůbec jezdí, možná už ani neexistují,“ řekl Deníku Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Jde o první typy modelové řady 408 a 407, které jsou staré přes čtyřicet let, a proto už patří do kategorie veteránů.

Dovoz moskvičů do Československa se podle Tunkla zastavil už před rokem 1990. „Bylo to pro jejich technickou nezpůsobilost. Šlo hlavně o brzdy a emise,“ upřesnil vady tajemník svazu dovozců.

Ke konci moskevské automobilky přispělo hlavně to, že nevyvážela do ciziny a tudíž nesledovala vývoj. Na rozdíl od značky Lada. (zv, čtk)

Moskvič se vyráběl od roku 1929