Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Moštrúdl nebo Pikolo? Češi si kávu začínají vychutnávat

Praha /ROZHOVOR/ - Češi pijí podle statistik průměrně jednu kávu denně. Jací jsou ale konzumenti a jaké mají na tento nápoj nároky? Zajímají se o způsob přípravy a sledují aktuální trendy v kávových i nekávových nápojích? Nejen o tom jsme si povídali s Lubošem Martínkem, ředitelem největšího kavárenského řetězce u nás.

26.12.2015
SDÍLEJ:

Luboš Martínek, ředitel českého řetězce kaváren CrossCafe.Foto: www.crosscafe.cz

Řídíte největší český kavárenský řetězec, jací jsou Češi kávoví konzumenti?

Češi stále ve velké míře upřednostňují větší velikosti kávy a zároveň preferují mléčné varianty, jako je cappuccino nebo café latte. Kávu vnímají převážně jako nápoj, který jim má vydržet déle než několik sekund. Nicméně pozorujeme rostoucí skupinu hostů, kteří se zajímají o původ kávy a způsob její přípravy. Takový „poučený host" nás pak motivuje neusnout na vavřínech a kvalitu naší kávy neustále vylepšovat.

Když se mění nároky českých zákazníků, měníte i praženou kávu nebo se vaše základní kávová směs od založení nezměnila?

Dnes o požadavcích na kávová zrna víme o dost více, než v době kdy jsme otevírali první kavárnu. Přenášíme měnící se nároky zákazníků na naše dodavatele a přirozeně usilujeme o to, aby naše káva nejen obstála, ale byla preferovaná ve srovnání s naší konkurencí.

Ovlivňuje roční období nabídku kaváren? Lze v souvislosti se sezonní nabídkou kaváren hovořit i o nějakých trendech? Třeba nyní na Vánoce?

Jistě, trendy se projevují i v kavárenství. Základní jsou trendy horké a ledové kávy podle ročních období. Sledujeme také trendy v okolních zemích, které se nejčastěji týkají ochucených káv. Naši nabídku uzpůsobujeme poptávce našich zákazníků, pravidelně si děláme průzkumy jejich názorů a přání. Dlouhodobě zvýšená poptávka v zimním období je po kořeněných příchutích a horkých nekávových nápojích, jako je svařák, chai latte nebo moštrúdl.

Jsou v rámci České republiky zákazníci jiní? Mají zákazníci v různých koutech republiky rozdílné chutě nebo specifické potřeby?

Samozřejmě, každý region je trošku jiný. Například Praha je velice specifická, její obyvatelé jsou náročnější. Vyšší míra konkurence nás pak nutí klást důraz na zvyšování povědomí o značce a dlouhodobé budování brandu.

Kam až byste chtěl posunout vaše kavárny? Chtěl byste si dát kávu na zahrádce vaší kavárny například pod Eiffelovou věží nebo u Buckinghamského paláce?

Snem pana majitele to není, má rád Českou republiku a raději než expandovat do zahraničí, dává přednost rozvoji sítě na nám nejlépe známém trhu. A tím je Česká republika. Díky tomu si můžeme v nabídce našich kaváren hrát s češtinou jak při vymýšlení nových názvů pro produkty, tak ve stylu celkové komunikace. Dnes už můžu říci, že známe celkem podrobně českého zákazníka a rádi bychom docílili toho, že bude v našich kavárnách nadmíru spokojený.

Když je pro vás zákazník na prvním místě, jak se vyrovnáváte s kritikou?

Kritiku bereme vážně, ale nebereme si ji osobně. Je to zpětná vazba, něčí názor, musíte ho vnímat, a pokud je to na místě, přiměřeně reagujeme.

A jak je to s názvem „piccolo", lidé z gastronomického prostředí bývají na toto pojmenování alergičtí.

To je přesně ten příklad. Odborná česká kavárenská veřejnost, pokud něco takového existuje, to považuje za nesprávné pojmenování espressa. Češi se za více než dvacet let naučili toto italské slovo, které znamená malý, používat jako označení pro espresso. Nejspíše je to naučili sami Italové ve snaze si objednat kávu tak, jak ji mají nejraději. V České republice jsme byli zvyklí pít dva až tři decilitry kávy. V porovnání s takovou kávou je espresso skutečně malé. V CrossCafe jsme se díky častému používání a zmatků kolem espressa rozhodli tento italský výraz počeštit, a tak vzniklo Pikolo. Pro nás je to synonymum espressa. Pokud je káva připravena podle správného postupu, je už jedno, jak ji pojmenujeme. Hlavní je se dorozumět.

A myslíte tedy, že se pikolo oficiálně ujme?

Pikolo už se ujalo. Je součástí našeho slovníku. My jsme to jen napsali.

Pijete vy sám kávu?

Ano, samozřejmě, ale jen tu naši. (smích) Musím přeci vědět, co prodáváme za produkt a zároveň se neustále učím kávu a její kvalitu posuzovat.

Autor: Redakce

26.12.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
7 18

Zdravotnictví čeká velký třesk. Síť nemocnic prořídne

Škody napáchané hurikánem Maria
11

Hurikán Maria ztrácí dech, i tak dnes může sfouknout Dominikánskou republiku

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

DOTYK.CZ

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

/VIDEO/ Odmala ho pronásledoval strach ze znetvoření, pohřbu zaživa či zhoubného vlivu čísla 13. Jako kluk si sám naordinoval terapii, jednoduchou a účinnou: vypsat se ze svých obav a děsů. Mezi ty zapadal hrůzný nález mrtvé babičky anebo kamarád, před očima zmasakrovaný projíždějícím vlakem. Zrodil se král hororu, jenž dnes slaví 70 let.

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení