Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Koncern VW dnes přiznal, že u některých dieselových motorů TDI vybavil řídící jednotku softwarem, který dokázal rozpoznat emisní kontrolu a najet na ekologický režim, který hodnoty emisí snížil. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Motory se montovaly i do starších verzí modelů Škody Rapid, Fabia, Roomster, Octavia nebo Superb.

„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189," uvedl Baláž.

Podle ekonoma Deloitte Davida Marka má Škoda Auto na tuzemském automobilovém průmyslu podíl asi 33 procent a na celkové průmyslové výrobě 4,6 procenta. Firma vytváří 1,5 procenta českého HDP a téměř 13 procent HDP Středočeského kra­je.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) se hodlá v souvislosti s obcházením měření emisí u některých modelů koncernu VW řídit postupem sousedního Německa. Nejprve chce ale zjistit, zda se stejně upravené vozy nachází i v Evropě.

Evropská norma Euro 6

„Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, kterou nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen v USA. Důležité tedy bude zjistit, zda-li jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená," řekl dnes Ťok.

Maximální výši emisí závazně udává evropská norma, aktuálně Euro 6. Stanovuje limitní hodnoty škodlivin ve výfukových plynech benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla. Normy stanoví limity oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM); nezabývají se oxidem uhličitým (CO2). Limity emisí CO2 jsou stanoveny jinými právními akty Evropské unie.

„Plnění norem Euro, respektive určení výše emisí pro konkrétní vozidlo, provádí nezávislé, státem akreditované zkušebny dle přesně daného měřícího cyklu. V některých případech si tyto zkušebny pro tento účel pronajímají i firemní zkušebny, měření však vždy probíhá pod gescí a odpovědností dané zkušebny," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Jaký dopad bude mít kauza na tuzemský automobilový trh, si netroufl odhadnout.

Akcie propadají

Podle specializovaného serveru Auto.cz se odborníci na diagnostiku vozidel setkávají se snahou ovlivnit měření emisí napříč všemi automobilovými značkami a skandál u VW může být jen špičkou ledovce. Podle diagnostické firmy IHR-Technika se u některých vozů například chovají při měření emisí nezvykle systémy recirkulace výfukových plynů EGR, u jiných zase zařízení na vstřikování močoviny AdBlue.

Volkswagen, který se v prvním pololetí stal největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý měl dieselové vozy vybavené tímto zařízením asi sedm let. Automobilka kvůli tomu ve třetím čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur.

Skandál kolem Volkswagenu se šíří po celém světě. Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni Evropské unie a prověřit i francouzské automobily. Auta s naftovými motory od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko a své vlastní vyšetřování zahájí Jižní Korea.

Akcie automobilky dnes pokračují v propadu a ztrácejí znovu téměř pětinu hodnoty.

VW prý odvolá šéfa skupiny Winterkorna, mluvčí to popírá
Dozorčí rada německé automobilky Volkswagen chce v souvislosti s eskalujícím skandálem kolem manipulace s emisemi odvolat generálního ředitele skupiny Martina Winterkorna (68). S odvoláním na zdroje z dozorčí rady to dnes napsal německý list Taggesspiegel. Winterkorna má podle něj nahradit nynější výkonný ředitel automobilky Porsche Matthias Müller (62). Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za „nesmysl".

Dozorčí rada má rozhodnout o osobě výkonného šéfa koncernu na páteční schůzce, kde měla původně jednat o návrhu prodloužit pracovní smlouvu s Winterkornem o dva roky. Ve středu bude jednat o krizi vzniklé případem emisí její šestičlenný výkonný výbor.

Akcie Volkswagenu dnes ztrácely druhý den po sobě zhruba pětinu hodnoty. Největší evropský výrobce automobilů kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršil výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí vyčlení ze zisku 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč) na zaplacení souvisejících výdajů. Koncern také přiznal, že softwarem určeným k falšování emisních testů bylo na celém světě vybaveno asi 11 milionů aut.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že ve vozech s naftovými motory použil software umožňující při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku, které jsou během jízdy vysoce nad stanovenými limity. Volkswagen za to může dostat pokutu až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč). Volkswagen, který se v prvním pololetí stal největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý měl dieselové vozy vybavené tímto zařízením asi sedm let.

Skandál kolem Volkswagenu se dnes šíří po celém světě. Francie navrhla vyšetřit celý případ na úrovni Evropské unie a prověřit i francouzské automobily. Auta s naftovými motory od Volkswagenu prozkoumá i Švýcarsko, své vlastní vyšetřování zahájí Jižní Korea a záležitostí se začalo zabývat i české ministerstvo dopravy.