VYBERTE SI REGION

Murdoch koupí firmu Dow Jones za 5,6 miliardy dolarů

NEW YORK - Mediální magnát Rupert Murdoch koupí za 5,6 miliardy dolarů (115 miliard Kč) vydavatelskou a zpravodajskou společnost Dow Jones & Co. Rozšíří tím své mediální impérium News Corp. o jedny z nejdůležitějších zdrojů podnikatelských informací ve Spojených státech - vlivný podnikatelský list Wall Street Journal a zpravodajský finanční servis Dow Jones Newswires.

1.8.2007 1
SDÍLEJ:

Rupert Murdoch opět rozšiřuje své impérium.Foto: AP PHOTO/David Karp

Firmy ve středu uzavřely konečnou dohodu o převzetí poté, co transakce získala dostatečnou podporu rodiny Bancroftů, která společnost Dow Jones ovládá.

Murdoch, který kdysi začal kariéru koupí dvou australských novin, tak pokračuje v budování své mediální říše; do ní již patří rozsáhlá síť satelitních a kabelových televizních stanic, filmové producentské firmy, vlivná knižní nakladatelství, internetové projekty a další aktivity. Transakce mu mimo jiné pomůže v plánovaném letošním spuštění kanálu ekonomického zpravodajství jeho televize Fox.

Murdoch strávil poslední tři měsíce přesvědčováním rodiny Bancroftů, jež nabídku na převzetí nejprve odmítala. Obávala se totiž, že australský magnát sníží image listu Wall Street Journal a využije zpravodajské aktivity firmy Dow Jones k podpoře svých podnikatelských zájmů. Proti převzetí se stavěla rovněž řada zaměstnanců společnosti Dow Jones a reportérů WSJ. List Wall Street Journal je podle agentury AP mezi mocenskou a podnikatelskou elitou považován za nezbytnou četbu. "Je naší nejvřelejší nadějí, že Wall Street Journal si v příštích letech nadále udrží a zaslouží všeobecný obdiv a respekt, se kterým je vnímán po celém světě," uvedl mluvčí rodiny Bancroftů.

"Je zlé pro Dow Jones i americkou žurnalistiku, že rodina Bancroftů nemohla odolat Murdochově štědré nabídce," řekl agentuře Reuters bývalý člen správní rady firmy Dow Jones Jim Ottaway. "Je smutné, že skončí 105letá rodinná tradice ochrany nezávislosti firmy Dow Jones," dodal.

Bancroftové patří mezi nejznámější rodinné novinové klany v USA. Na rozdíl například od rodiny Sulzbergerů, která ovládá liberální list New York Times, se však nikdy nesnažili ovlivňovat zpravodajství a redakční náplň a organizaci listu. V poslední době, kdy lidé stále častěji získávají zprávy přes internet, ovšem toto nevměšování vedlo k výtkám ze zanedbávání firmy.

Pro Murdochovu nabídku se nakonec rozhodli členové rodiny, jimž patří asi 37 procent hlasovacích práv v Dow Jones, což je více než polovina z 64 procent, jež rodina ovládá. Transakci nadále musí schválit valná hromada Dow Jones, to však již bude podle analytiků vzhledem ke štědrosti Murdochovy nabídky spíše formalita. Murdoch již dříve uvedl, že hodlá investovat do washingtonského ústředí a digitálních aktivit listu Wall Street Journal. Plánuje rovněž rozšířit čtenářskou obec listu ve Spojených státech a posílit jeho přítomnost v zahraničí. Murdoch také přislíbil, že nebude zasahovat do činnosti redakce listu.

Podle britského listu The Guardian je Murdochova expanze do finančního zpravodajství založena na přesvědčení, že dodavatelé aktuálních ekonomických zpráv si budou nadále schopni za své služby účtovat plné ceny; naproti tomu většina ostatního zpravodajství bude stále více dostupná zdarma na webu.

Murdochovi také transakce umožní narušit nynější uspořádání, v němž Dow Jones dodává finanční informace konkurenčnímu kanálu CNBC, a bude moci využít toto zpravodajství pro svůj nový kanál Fox Business News. Dow Jones vydává vedle listu Wall Street Journal s evropskou a stále lukrativnější asijskou edicí také periodikum pro investory Barron's a provozuje zpravodajskou webovou stránku Marketwatch.com.

Zpravodajský servis Dow Jones Newswires, založený již v roce 1882, ve vydávání finančních zpráv konkuruje agenturám Reuters a Bloomberg. News Corp. vlastní vysílací síť Fox a několik předních listů v Británii a Austrálii včetně slavných The Times of London a bulvárního The Sun. Dále kontroluje americký list New York Post, filmové a televizní studio 20th Century Fox, internetové stránky MySpace nebo nakladatelství HarperCollins Publishers.

1.8.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies