VYBERTE SI REGION

Mýtné na menších silnicích je pomůže opravit

Pardubice – Systém zavedení mýtného na silnicích druhé a třetí třídy je proveditelný. K takovému závěru dospěla studie, kterou za podpory státu nechal pro svůj region zpracovat Pardubický kraj.

17.2.2010 15
SDÍLEJ:

Gustáv SlamečkaFoto: Archív

Mýtné na vedlejších komunikacích by mělo mimo jiné pomoci při opravách cest, řekl ve středu novinářům po prezentaci studie ministr dopravy Gustav Slamečka.

„Na systém se nedá dívat jen ekonomicky z hlediska výnosů a nákladů, ale i společensky, neboť by měl přispět k regulaci dopravy a mít i ekologické důsledky,“ uvedl Slamečka.

Podle studie by zavedení mýtného na státních silnicích mělo dopad na 260 kilometrů krajských komunikací druhé a třetí třídy. Jednalo by se o úseky, které by dopravci využívali jako objízdné trasy místo placených cest. Mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny také neodporuje české, ani evropské legislativě.

V Pardubickém kraji zatím kromě krátkého úseku dálnice D11 není žádná silnice zpoplatněna. Kraj udržuje 3130 kilometrů své silniční sítě. Podle hejtmana Radko Martínka (ČSSD) je již dnes patrný přesun tranzitní dopravy do regionu. Trpí i vedlejší silnice, které dopravci využívají kvůli úspoře času a paliv. Například komunikace z Pardubic přes Dašice na státní silnici I/35 je po devíti letech od celkové rekonstrukce velmi poničená těžkou dopravou.

Bude záležet na jednotlivých krajích

Podle Slamečky bude záležet na každém kraji, zda a v jakém rozsahu by mýtné na svých silnicích zavedl. Horní hranice poplatku by byla stanovena, ostatní by bylo variabilní, ať již výše platby či úseky silnic. V některých regionech by se mýtné nemuselo ekonomicky vyplatit, i když by vybrané peníze měly krajům zůstávat.

Další postup při zavádění mýtného musí stanovit stát. Ten zatím zkouší hybridní systém, tedy kombinaci mikrovlnného systému, který je uplatněn na dálnicích, a satelitního, který by se mohl využít na ostatních silnicích. Ministerstvo dopravy si chce nechat od společnosti Kapsch analyzovat jednotlivé varianty zpoplatnění dalších cest. Využití soukromého kapitálu formou projektů PPP, tedy kombinace veřejných a soukromých investic, nepovažuje Slamečka pro tyto účely za možné.

Autor: ČTK

17.2.2010 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:

Třetina mladých Japonců věří, že se upracuje k smrti

Mladické nadšení a optimismus u Japonců do třiceti let nehledejte. Z celé planety jsou nejvíce pesimističtí. Mají strach z budoucnosti a bojí se mít i děti.

Italský premiér Renzi po prohře v referendu ohlásil svou demisi

Řím - Italský premiér Matteo Renzi Renzi po těžké porážce v nedělním referendu o reformě ústavy ohlásil, že dnes podá demisi. V televizním vystoupení řekl, že výsledky referenda jsou naprosto jasné a že přebírá plnou odpovědnost za porážku.

Z izraelského nákupu ponorek prý bude profitovat i Írán

Tel Aviv - Aféra kolem nákupu dalších tří ponorek pro izraelskou armádu nabrala nové obrátky. Objevily se totiž informace, že v německé společnosti ThyssenKrupp, která je měla dodat, má podíl i úhlavní nepřítel židovského státu Írán. Informovala o tom agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies