VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýtné pro osobní vozy má podporu expertů

Praha - Podle dopravních expertů by bylo zavedení mýtného systému pro osobní vozy spravedlivější pro řidiče.

27.7.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Osobní automobily by měly platit za užívání dálnic podle ujetých kilometrů, a nikoliv podle časového období, jako je tomu nyní. Nový systém by byl spravedlivější a vynesl by státu až čtyřikrát více peněz. To je jeden ze závěrů nově ustavené neformální skupiny dopravních odborníků Dopravní Technologicko-Ekonomické Platformy (D-TEP).

„Občasní řidiči dnes doplácejí na ty, kteří jezdí po dálnicích často. Je nespravedlivé, když někdo jede jednou za čas po dálnici na nákup a platí za známku stejně jako ten, kdo jezdí po dálnici dvakrát denně,“ uvedl jeden z členů D-TEP Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu (CDV).

Změna zpoplatnění by podle něj také vytvořila tlak na větší využívání autobusů a vlaků a na napojení živelně vznikajících satelitních předměstí na sítě veřejné dopravy.

Jaká bude sazba za kilometr?

Nejsložitější by bylo podle Hájka stanovení správných sazeb za kilometr tak, aby z dálnic nebyly vytlačeny nízkopříjmové skupiny obyvatelstva. Stát by podle D-TEP na mýtném pro osobní vozy mohl vydělat ročně až 12 miliard korun, tedy čtyřikrát více, než kolik nyní inkasuje za nalepovací dálniční známky.

Experti na dnešní tiskové konferenci rovněž podpořili zvýšení mýtných sazeb pro nákladní auta, podle nich „je prostor až pro zdvojnásobení současných sazeb“, které u kamionů činí v průměru zhruba čtyři koruny za kilometr. „Tarify jsou dnes tak nízké, že vůbec neplní regulační funkci,“ uvedl Hájek. Jako příklad dal Rakousko, kde jsou tarify dvojnásobné.

Vyšší mýtné pro dopravce

Nízké mýtné na tuzemských dálnicích prý nenutí dopravce využívat například kombinovanou dopravu silnice-železnice. Navíc nízké jsou prý i pokuty za neplacení mýtného. Dvojnásobné mýtné by prý státu vyneslo ročně až deset miliard korun.

Mýtné rovněž hraje významnou úlohu v chystaném využití spolupráce státu a soukromých firem při financování výstavby dálnic (projekty PPP). Podle D-TEP by projekty PPP neměly být pouze odloženou platbou, tedy druhem úvěru, ale dodavatel by měl nést plnou zodpovědnost za postavení, udržování a provoz dálnice po dobu trvání smlouvu. Místo splátek ze státního rozpočtu by potom za své služby inkasoval vybrané mýtné.

D-TEP chce být otevřenou neformální skupinou, která bude zpracovávat studie k dopravním projektům, analyzovat návrhy státní správy v dopravě, rozviřovat veřejnou diskusi a spolupracovat s vládní koalicí a ministerstvem dopravy. Členy skupiny jsou například zástupci vysokých škol a výzkumných institucí.

„Odborníci hodlají také vyvracet nesmysly či účelové nepravdy, které v médiích často prezentují nejrůznější lobbistické a komerční skupiny,“ jmenoval Hájek jeden z důvodů pro vznik D-TEP.

Autor: ČTK

27.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Házení vajec po prezidentovi na Albertově.
AKTUALIZOVÁNO
7 14

Soud osvobodil muže obžalovaného z házení vajec na Zemana

Recesistické setkání na oslavu skvělých činů ministra financí Andrej Babiše proběhlo 3. dubna před budovou Generálního finančního ředitelství v Praze. Na snímku Bára Štěpánová.
5 9

Řešte rychle dluhopisy, říká Jurečka finanční správě a Babišovi

AKTUALIZUJEME / AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda kamionů uzavřela dálnici D1 u Brna. Zemřel řidič dodávky

/FOTOGALERIE/ Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna musí z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dálnice je v tomto směru několik hodin neprůjezdná. Částečně se má uvolnit po čtvrté hodině odpoledne.

Generál Andor Šándor: Bezpečné metro? Nedělejme si iluze

/ROZHOVOR/ Terorismus. Stále častěji skloňované slovo. Bohužel právem. Jako jeden z mnoha příkladů v posledních týdnech může sloužit útok v petrohradském metru, kde si výbuch vyžádal 14 obětí a desítky zraněných. Jak je to se situací v metru u nás? Známý bezpečnostní expert Andor Šándor je v této otázce skeptický.

Dvě tváře břečťanu

Plevel, nebo požehnání, vítaná výživa, nebo alergizující rostlina. Všechno je v jednom. Něco jiného ovšem platí pro včely a ptactvo nebeské a něco jiného pro lidi.

Na Facebooku vysílal vraždu své dcerky. Pak spáchal sebevraždu

Podle thajské policie se mladý muž natáčel při vraždě své dcery a celou událost přenášel živě na sociální síť Facebook. Nakonec si vzal život.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies