VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Předepsané mýtné překročilo tři miliardy korun

ČR - Předepsané mýtné překročilo v noci ze čtvrtka na pátek tři miliardy korun; počet vozidel registrovaných v systému přesáhl 200.000. Oznámilo to Ředitelství silnic a dálnic.

20.7.2007
SDÍLEJ:

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Pokud by výběr pokračoval stejným tempem, celoroční bilance mýtného by byla 5,5 miliardy korun. Fond dopravy, který je jediným příjemcem mýtného, plánuje ve svém rozpočtu příjem 4,7 miliardy korun.

Z půlročních statistik mýtného systému vyplývá, že na placení mýta se podílí každý měsíc zhruba 120.000 individuálních vozidel. Denně zaplatí mýto v průměru 40.000 řidičů, o víkendech tento počet klesá na 16.000 v sobotu a 11.000 v neděli. Zatím nejsilnějším měsícem byl červen, kdy dopravci na mýtném zaplatili přes 480 milionů korun.

"Průměrné výběry nadále rostou, ukazuje se, že globalizovaná ekonomika orientovaná na spotřebu je na nákladní dopravě závislá bez ohledu na roční období," řekl ČTK Karel Feix, ředitel firmy Kapsch, která mýtný systém vybudovala a nyní pro stát spravuje. Podle Feixe by se celkový roční výnos z mýtného mohl dostat k šesti miliardám.

Jde však o hrubý výnos. Stát musí Kapschi postupně splatit výstavbu systému, což ho jenom letos vyjde na 800 milionů. Dalších 900 milionů zaplatí stát Kapschi za služby spojené s výběrem mýtného. To se zatím vybírá na necelých tisíci kilometrech rychlostních silnic a dálnic; mikrovlnný systém, který zde funguje, stál 3,3 miliardy korun.

S rostoucími výnosy však roste i počet těch, kteří se snaží platbě mýtného vyhnout. Celníci za první pololetí odhalili téměř 15.000 mýtných hříšníků, kterým udělili pokuty v celkové výši bezmála 20 milionů Kč. "V 900 případech byl celním úřadům dán podnět k zahájení správního řízení," řekl mluvčí celníků Jiří Barták. Tam neplatičům hrozí až půlmilionová pokuta.

Zda a jak se rozšíří mýtné na silnice nižších tříd, není zatím jasné. Podle původní smlouvy se mýtné mělo začít vybírat na silnicích první třídy od 1. července, tento termín však nebyl dodržen kvůli jednání mezi ministerstvem dopravy a Kapschem o využití satelitní technologie. Budoucnost mýta má vyřešit třetí dodatek ke smlouvě, který MD nyní připravuje.

Podle zatím zveřejněných informací vystaví Kapsch mýtné brány s mikrovlnnou technologií na zhruba 200 kilometrech silnic první třídy a všech budoucích dálnicích. Zbytek silnic bude hlídat družice. Na nový družicový systém hodlá ministerstvo vypsat nové výběrové řízení. Kdy se tak stane a kdy začne rozšířený systém fungovat, úřad zatím tají.

20.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Milan Škoda.
32

Slávistický kanonýr Škoda: Neuvěřitelně se těším na znělku Ligy mistrů

Mathias Rust zakroužil 28. května 1987 nízko nad Rudým náměstím, ale kvůli velkému počtu lidí přistál na nedalekém mostě
4

Před 30 lety přistál na Rudém náměstí německý pilot Mathias Rust

Fenomén drony: umějí toho víc, než jim můžeme dovolit

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Člověk vždy snil o létání. A jen se odlepil od země, začal přemýšlet, že by stroj mohl létat bez něho. Myšlenka bezpilotních letounů je tu od počátků letectví. Dnes jsou drony samostatnou, progresivní a diskutovanou kategorií, která v sobě spojuje létání malé i velké.

Fotbalista Čermák měl nehodu. Prý řídil opilý

Zdemolované auto, převoz do nemocnice a dost nepříjemné vyhlídky. Aleš Čermák, fotbalista Sparty a hráč reprezentace do 21 let, naboural v noci na neděli svůj vůz. První informace hovoří o tom, že řídil opilý.

Unikátní staročeské trhy může ohrozit EET

Buty i Jablkoň. Ale především desítky stánků se zapomenutými řemeslya staročeskými specialitami. To jsou Staročeské trhy v Turnově. Konají se tradičně poslední květnový víkend. Ale snad ne naposled.

Sáblíková po třicetinách: Trochu mě překvapuje, jak ten čas letí

„Ten čas ale letí," uznává Martina Sáblíková. Česká hvězda se během kariéry vypracovala v legendu světového rychlobruslení. Dokázala vybojovat pět olympijských medailí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies