VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýto ve městech dobývá svět, Česko zatím zaostává

Praha - Množství aut ve velkoměstech představuje problém. Skleníkové plyny, oxid uhličitý, ozon a mikroskopické částice. To všechno je kvůli autům ve vzduchu. Přeplněné centrum, kolony aut a pro chodce nebezpečné křižovatky.

7.4.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Metropole Západní Evropy se rozhodly tvrdě zakročit. Začaly omezovat dopravu v centru na minimum. Londýn a Stockholm vjezd do centra zpoplatnily. Tři eura není mnoho, ale každý si zde vjezd do centra teď dobře rozmyslí. Čísla hovoří jasně. Po zavedení těchto poplatků se denní emise škodlivin snížily o mnoho tun a průjezd městem se zrychlil o 40 procent. V Berlíně dostala auta nálepky. Ta, která vypouštějí příliš škodlivin, do centra nesmí.

K nim se brzy připojí i americký New Yoir, který zpoplatní zhruba polovinu ostrova Manhattan. Za vjezd do zóny řidiči zaplatí osm dolarů, za přejezd v rámci zóny čtyři dolary.

Přestože je v Česku vzduch o polovinu špinavější něž na západě, většina měst regulaci vjezdu do center nechystá. „O zpoplatnění vjezdu do centra neuvažujeme," řekl Deníku Pavel Žára, mluvčí Magistrátu města Brna. Stejně tak mluví i Ostrava. Nejblíže zavedení mýta je Praha. Podle primátora Pavla Béma by se mělo platit už od roku 2010 - zhruba padesát až sedmdesát korun. Metropole čeká, až postoupí výstavba pražského okruhu.

„Bez existence silničního obchvatu kolem Prahy, kam by bylo možné odvést tranzitní dopravu, je regulace prakticky nemožná," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf. V roce 2010 má být hotová jižní část, o dva roky později už kompletní obchvat.

Města se vesměs snaží přinutit lidi více využívat MHD. „Využíváme systém Zaparkuj a jeď hromadnou dopravou nebo Zaparkuj a jdi. Auta tak stojí na okraji města a nikomu nevadí," řekla za Ostravu Andrea Vojkovská. Ostrava navíc požaduje po každém investorovi v centru, aby se zavázal, že postaví příslušný počet parkovacích míst pro své klienty a veřejnost, Brno se soustředí na výstavbu parkovacích domů. „Chceme, aby v centru bylo místo hlavně pro lidi, ne jenom pro auta," dodal Pavel Žára. Podle něj dopravu ve velkých městech dobře reguluje parkovné, které je velmi vysoké.

Autor: Šárka Škapiková

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
3 18

Dnešek byl nejteplejším dnem roku, večer dorazily bouřky

Ridiči MHD v Nantes vyrazili do práce kvůli vedru v sukních.
2 5

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

AKTUALIZOVÁNO

Německem se přehnaly silné bouřky. Kácely stromy, ochromily dopravu, zabíjely

/VIDEO/- Tropické teploty vystřídal jiný rozmar počasí. Německem se prohnaly silné bouřky, které na řadě míst na severu a severovýchodě země způsobily kolaps dopravy. Přerušen byl provoz i mezi trojlístkem velkoměst Berlínem, Hamburkem a Hannoverem. O život přišli i dva lidé.

Bradáčová: V Rathově kauze soud nemusí znovu provádět důkazy

V korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha nebude středočeský krajský soud muset opakovat žádné důkazy, a to ani odposlechy. Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová to dnes uvedla v pořadu Českého rozhlasu 20 minut Radiožurnálu. O přípustnosti odposlechů jako důkazů rozhodl počátkem června Nejvyšší soud.

Trump se brání: Tajné nahrávky rozhovorů s Comeym jsem nepořídil

Není den, aby nebylo slyšet o novém americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi. Tentokrát se vyjádřil k ostře sledované kauze, kdy se měl pokusit ovlivnit vyšetřování možného zásahu Ruska do volební kampaně. A to především odvoláním šéfa FBI Jamese Comeyho, jehož rozhovory měl tajně nahrávat.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies