Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mýto ve městech dobývá svět, Česko zatím zaostává

Praha - Množství aut ve velkoměstech představuje problém. Skleníkové plyny, oxid uhličitý, ozon a mikroskopické částice. To všechno je kvůli autům ve vzduchu. Přeplněné centrum, kolony aut a pro chodce nebezpečné křižovatky.

7.4.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Metropole Západní Evropy se rozhodly tvrdě zakročit. Začaly omezovat dopravu v centru na minimum. Londýn a Stockholm vjezd do centra zpoplatnily. Tři eura není mnoho, ale každý si zde vjezd do centra teď dobře rozmyslí. Čísla hovoří jasně. Po zavedení těchto poplatků se denní emise škodlivin snížily o mnoho tun a průjezd městem se zrychlil o 40 procent. V Berlíně dostala auta nálepky. Ta, která vypouštějí příliš škodlivin, do centra nesmí.

K nim se brzy připojí i americký New Yoir, který zpoplatní zhruba polovinu ostrova Manhattan. Za vjezd do zóny řidiči zaplatí osm dolarů, za přejezd v rámci zóny čtyři dolary.

Přestože je v Česku vzduch o polovinu špinavější něž na západě, většina měst regulaci vjezdu do center nechystá. „O zpoplatnění vjezdu do centra neuvažujeme," řekl Deníku Pavel Žára, mluvčí Magistrátu města Brna. Stejně tak mluví i Ostrava. Nejblíže zavedení mýta je Praha. Podle primátora Pavla Béma by se mělo platit už od roku 2010 - zhruba padesát až sedmdesát korun. Metropole čeká, až postoupí výstavba pražského okruhu.

„Bez existence silničního obchvatu kolem Prahy, kam by bylo možné odvést tranzitní dopravu, je regulace prakticky nemožná," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf. V roce 2010 má být hotová jižní část, o dva roky později už kompletní obchvat.

Města se vesměs snaží přinutit lidi více využívat MHD. „Využíváme systém Zaparkuj a jeď hromadnou dopravou nebo Zaparkuj a jdi. Auta tak stojí na okraji města a nikomu nevadí," řekla za Ostravu Andrea Vojkovská. Ostrava navíc požaduje po každém investorovi v centru, aby se zavázal, že postaví příslušný počet parkovacích míst pro své klienty a veřejnost, Brno se soustředí na výstavbu parkovacích domů. „Chceme, aby v centru bylo místo hlavně pro lidi, ne jenom pro auta," dodal Pavel Žára. Podle něj dopravu ve velkých městech dobře reguluje parkovné, které je velmi vysoké.

Autor: Šárka Škapiková

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Lidl
16

Lidl otevřel e-shop. Zboží jde objednat ještě dřív, než bude na prodejně

Hurikán Maria
11

Hurikán Maria zabil na Dominice nejméně patnáct lidí, dvacet se pohřešuje

Výbuch v kasárnách: munice neměla v administrativní budově co dělat

Armáda ve čtvrtek potvrdila, že v ubytovně Jugo ve vyškovské vojenské posádce byla munice nelegálně. Při explozi tam v úterý zemřel jeden voják.

Modelce, která chtěla dobýt svět, hrozí mnohaletý žalář

Chtěla dobýt modelingový svět, nyní jí však hrozí, že svou krásou bude dlouhé roky ohromovat pouze osazenstvo věznice.

Dědička ĽOrealu a nejbohatší žena světa zemřela ve věku 94 let

Ve věku 94 let zemřela francouzská podnikatelka a dědička globální kosmetické značky ĽOreal Liliane Bettencourtová. Oznámila to její dcera. Rodina Bettencourtů, kteří ĽOreal založili, drží v této společnosti dodnes 33 procent.

AKTUALIZOVÁNO

Trump vyhlásil další sankce vůči KLDR, týkají se všech, kdo s ní obchodují

Americký prezident Donald Trump oznámil nové sankce vůči Severní Koreji. Americké ministerstvo financí získalo pravomoc vystavit sankcím jakoukoli zahraniční banku, která obchoduje s KLDR. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení