VYBERTE SI REGION

Mýto ve městech dobývá svět, Česko zatím zaostává

Praha - Množství aut ve velkoměstech představuje problém. Skleníkové plyny, oxid uhličitý, ozon a mikroskopické částice. To všechno je kvůli autům ve vzduchu. Přeplněné centrum, kolony aut a pro chodce nebezpečné křižovatky.

7.4.2008 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vít Šimánek

Metropole Západní Evropy se rozhodly tvrdě zakročit. Začaly omezovat dopravu v centru na minimum. Londýn a Stockholm vjezd do centra zpoplatnily. Tři eura není mnoho, ale každý si zde vjezd do centra teď dobře rozmyslí. Čísla hovoří jasně. Po zavedení těchto poplatků se denní emise škodlivin snížily o mnoho tun a průjezd městem se zrychlil o 40 procent. V Berlíně dostala auta nálepky. Ta, která vypouštějí příliš škodlivin, do centra nesmí.

K nim se brzy připojí i americký New Yoir, který zpoplatní zhruba polovinu ostrova Manhattan. Za vjezd do zóny řidiči zaplatí osm dolarů, za přejezd v rámci zóny čtyři dolary.

Přestože je v Česku vzduch o polovinu špinavější něž na západě, většina měst regulaci vjezdu do center nechystá. „O zpoplatnění vjezdu do centra neuvažujeme," řekl Deníku Pavel Žára, mluvčí Magistrátu města Brna. Stejně tak mluví i Ostrava. Nejblíže zavedení mýta je Praha. Podle primátora Pavla Béma by se mělo platit už od roku 2010 - zhruba padesát až sedmdesát korun. Metropole čeká, až postoupí výstavba pražského okruhu.

„Bez existence silničního obchvatu kolem Prahy, kam by bylo možné odvést tranzitní dopravu, je regulace prakticky nemožná," uvedl mluvčí magistrátu Jiří Wolf. V roce 2010 má být hotová jižní část, o dva roky později už kompletní obchvat.

Města se vesměs snaží přinutit lidi více využívat MHD. „Využíváme systém Zaparkuj a jeď hromadnou dopravou nebo Zaparkuj a jdi. Auta tak stojí na okraji města a nikomu nevadí," řekla za Ostravu Andrea Vojkovská. Ostrava navíc požaduje po každém investorovi v centru, aby se zavázal, že postaví příslušný počet parkovacích míst pro své klienty a veřejnost, Brno se soustředí na výstavbu parkovacích domů. „Chceme, aby v centru bylo místo hlavně pro lidi, ne jenom pro auta," dodal Pavel Žára. Podle něj dopravu ve velkých městech dobře reguluje parkovné, které je velmi vysoké.

Autor: Šárka Škapiková

7.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Divoké prase pobíhalo po Litoměřicích
18

VIDEO: Postřelené divoké prase se vydalo městem do šaten školy

Letáky po ústecké MHD.

Pátrání po školačce z Ústí pokračuje, kriminalisté potřebují záběry z kamer

Šéf lékáren Dr.Max: Reklama spojená s léky u nás existuje historicky

Největší tuzemská lékárenská síť Dr.Max atakuje hranici 400 poboček. Tento měsíc otevíráme lékárny v Jaroměři a Stříbře, přírůstky představují v drtivé části úplně nově zřizované provozovny, podotýká generální ředitel Daniel Horák, který se vyjádřil k dotazům čtenářů Deníku.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Skreč po pár minutách a milion v kapse. Almagro: O prémii mi nešlo

Melbourne - Tenisoví fanoušci si především na grandslamech zaplatí slušné peníze, aby mohli vidět bitvu svých oblíbenců. Jaké pak přijde zklamání, když místo tříhodinové dramatu je po všem už za necelou půlhodinu? Diváci mají po zábavě, samotný hráč ale smutnit nemusí, i tak na jeho kontě přibude téměř milion korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies