VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na části dálnice D1 začne měření rychlosti radary

Praha – Řidiči, kteří budou projíždět opravovanými úseky dálnice D1, by měli dát nohu z plynu. Po loňském testování se letos na modernizovaných úsecích začne reálně měřit rychlost projíždějících aut pomocí přenosných radarů na začátku a konci jednotlivých zúžení. V drtivé většině je v nich maximální rychlost snížena na 80 kilometrů v hodině, což ale ne všichni lidé respektují.

5.1.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Fanta

„Začátkem stavební sezony 2016 chceme hlídat rychlost 
a vybírat pokuty na modernizovaných úsecích D1, kde až čtvrtina řidičů překračuje rychlost," potvrdil včera regionálnímu Deníku mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. „Jedná se o úsekové měření, aktuálně se radary soutěží," doplnil Neusar.

Už loni ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) hovořil 
o „posledním varování". Silničáři tehdy umístili radary například mezi Exity 178 Ostrovačice a 182 Kývalka. Tehdy ale radary měřily jen „cvičně" a zobrazovaly pouze aktuální rychlost a zároveň registrační značku měřeného vozu. Teď doba pomyslného hájení skončila a na řadu přijdou sankce. Ve správním řízení je u středního překročení rychlosti mimo obec (do 30 km/h) pokuta až 2500 korun a dva trestné body.

Kde by motoristé měli dát obzvláště pozor? Aktuálně se opravují tři úseky D1, kterých by se měření mohlo týkat:
1. úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek.
2. úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí, západ
3. úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

Na všech úsecích je nyní zimní přestávka. Poslední stroje opustily dálnici 3. prosince a začátek jarní etapy oprav včetně možného začátku měření rychlosti je opět odvislé od počasí. Další úseky pak budou přibývat podle výsledků soutěže na zhotovitele oprav.
Ministr dopravy už na podzim odmítl původní záměr, že by chtěl zavést úsekové měření na celé dálnici 
D1 či dokonce na všech dálnicích v ČR. K měření by teoreticky i prakticky šly využít mýtné brány, z takového plánu ale sešlo. Měřit se bude jen ve zúžených úsecích D1. „Nejedná se tedy o plošné úsekové měření na všech dálnicích," zdůraznil včera Neusar.

Podle Igora Siroty z ÚAMK má úsekové měření své limity hlavně v samotném ohraničení. „Jakmile měřený úsek skončí, mají řidiči tendenci opět zrychlovat," podotýká Sirota.

Plošné úsekové měření navíc není možné ani na některých silničních projektech, které spolufinancuje EU. Ta takový způsob měření někdy dokonce zcela zapovídá. V minulosti na to stavbaři narazili třeba u Pražského okruhu.

V Německu bude první systém radarů, Rakousko zdražilo známky
Berlín – Čeští řidiči to znají už dávno, jejich západní sousedé ale nikoliv. Německo s příchodem nového roku vůbec poprvé zavádí úsekové měření rychlosti. Až doteď byly v Německu jen jednotlivé radary zaznamenávající aktuální rychlost. Pokud se pilotní projekt úsekového měření (zatím na silnici B6 u Hannoveru) osvědčí, rozšíří se i do dalších částí Německa.
Němci jsou tradičně opatrní na shromažďování osobních údajů (v tomto případě fotky auta, řidiče a registrační značky), proto se úsekové měření zatím nezavádělo a i nyní jsou slyšet kritici takového systému. Německý autoklub ADAC upozornil, že po projetí měřeného úseku se „morálka" řidičů vrací k normálu a opět zrychlí. V tomto ohledu ale nepůjde o jedinou změnu u našich sousedů. Německo totiž uvažuje o omezení dosavadní doporučené rychlosti u dvou úseků dálnic v Bádensku-Württenbersku (konkrétně jde o A81: Bad Duerrheim – Hegau a A96: Aitrach – Wangen). Nyní je doporučená rychlost 130 kilometrů a nově by to kvůli hluku a emisím mohlo být 120 kilometrů. Není vyloučeno, že nohu z plynu dáme i v sousedním Rakousku, kde se pořád debatuje o snížení rychlosti na okresních silnicích. Místo nynějších 100 na 80 kilometrů v hodině. Pokud jde o Rakousko, tam nyní podražila roční dálniční známka pro osobní vozidla o 1,3 eur na 85,7 eur, cena dvouměsíční se zvýšila o 40 centů na 25,7 eur a desetidenní o deset centů na 8,8 eur. A vyšší jsou i pokuty. Za telefonování za volantem řidič v Rakousku zaplatí 50 eur, za nedání znamení o změně směru jízdy hrozí až 2180 eur. Na Slovensku se zvedly sankce za rychlou jízdu nebo jízdu pod vlivem alkoholu v krvi nebo drog. Tam je sazba okolo 1000 eur. 

Autor: Jan Klička, ČTK

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Angela Merkelová
AKTUALIZOVÁNO
5 7

První letošní úspěch Merkelové ve volbách. CDU jasně uspěla v Sársku

Masarykův onkologický ústav. Ilustrační foto.
14

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

AKTUALIZUJEME

Nejlepší poločas v historii ČR! Fotbalisté zničili San Marino šesti góly

/OD ZVLÁŠTNÍHO ZPRAVODAJE DENÍKU/ Povinné vítězství vyšperkované šesti góly. Čeští fotbalisté pod vedením trenéra Karla Jarolíma potvrdili roli favorita a na půdě San Marina zvítězili vysoko 6:0. V pátém duelu kvalifikace mistrovství světa si tak připsali druhou výhru. V Serravalle dokonce odehráli nejlepší půli v historii, fotbalovému trpaslíkovi vystřelili do pauzy pět branek.

Muž zemřel přímo na zastávce. Nezachránili ho řidič, kolemjdoucí ani lékaři

Plzeňští policisté vyjížděli krátce před nedělní půl desátou dopolední do Dopravní ulice na Nové Hospodě. Na zastávce MHD tam ležel 70letý muž bez známek života.

AKTUALIZOVÁNO

Vojenský konvoj dnes opustil ČR. Před kasárnami zasahovala policie

Konvoj americké a britské armády má za sebou přesun přes Českou republiku. Poslední, sedmá část konvoje překročila přechod do Polska v Náchodě po 15:00. Vojáci jeli přes ČR od soboty. Vojenská kolona čítající 125 vozidel a 550 lidí se přes Česko přesouvala z Německa do Polska, kde by vojáci měli působit v rámci snahy NATO o posílení svých východních členů.

Útok v Berlíně: kriminalisté varovali před Amrim už před rokem

Kriminalisté v Severním Porýní-Vestfálsku už loni v březnu varovali, že by Tunisan Anis Amri mohl plánovat teroristický útok. Napsal to dnes list Bild am Sonntag. Amriho sledovaly německé úřady opakovaně, loni v prosinci ale stejně spáchal útok na vánoční trh v Berlíně, při kterém zahynulo 12 lidí a desítky utrpěly zranění.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies