VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na části dálnice D1 začne měření rychlosti radary

Praha – Řidiči, kteří budou projíždět opravovanými úseky dálnice D1, by měli dát nohu z plynu. Po loňském testování se letos na modernizovaných úsecích začne reálně měřit rychlost projíždějících aut pomocí přenosných radarů na začátku a konci jednotlivých zúžení. V drtivé většině je v nich maximální rychlost snížena na 80 kilometrů v hodině, což ale ne všichni lidé respektují.

5.1.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Fanta

„Začátkem stavební sezony 2016 chceme hlídat rychlost 
a vybírat pokuty na modernizovaných úsecích D1, kde až čtvrtina řidičů překračuje rychlost," potvrdil včera regionálnímu Deníku mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. „Jedná se o úsekové měření, aktuálně se radary soutěží," doplnil Neusar.

Už loni ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) hovořil 
o „posledním varování". Silničáři tehdy umístili radary například mezi Exity 178 Ostrovačice a 182 Kývalka. Tehdy ale radary měřily jen „cvičně" a zobrazovaly pouze aktuální rychlost a zároveň registrační značku měřeného vozu. Teď doba pomyslného hájení skončila a na řadu přijdou sankce. Ve správním řízení je u středního překročení rychlosti mimo obec (do 30 km/h) pokuta až 2500 korun a dva trestné body.

Kde by motoristé měli dát obzvláště pozor? Aktuálně se opravují tři úseky D1, kterých by se měření mohlo týkat:
1. úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek.
2. úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí, západ
3. úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

Na všech úsecích je nyní zimní přestávka. Poslední stroje opustily dálnici 3. prosince a začátek jarní etapy oprav včetně možného začátku měření rychlosti je opět odvislé od počasí. Další úseky pak budou přibývat podle výsledků soutěže na zhotovitele oprav.
Ministr dopravy už na podzim odmítl původní záměr, že by chtěl zavést úsekové měření na celé dálnici 
D1 či dokonce na všech dálnicích v ČR. K měření by teoreticky i prakticky šly využít mýtné brány, z takového plánu ale sešlo. Měřit se bude jen ve zúžených úsecích D1. „Nejedná se tedy o plošné úsekové měření na všech dálnicích," zdůraznil včera Neusar.

Podle Igora Siroty z ÚAMK má úsekové měření své limity hlavně v samotném ohraničení. „Jakmile měřený úsek skončí, mají řidiči tendenci opět zrychlovat," podotýká Sirota.

Plošné úsekové měření navíc není možné ani na některých silničních projektech, které spolufinancuje EU. Ta takový způsob měření někdy dokonce zcela zapovídá. V minulosti na to stavbaři narazili třeba u Pražského okruhu.

V Německu bude první systém radarů, Rakousko zdražilo známky
Berlín – Čeští řidiči to znají už dávno, jejich západní sousedé ale nikoliv. Německo s příchodem nového roku vůbec poprvé zavádí úsekové měření rychlosti. Až doteď byly v Německu jen jednotlivé radary zaznamenávající aktuální rychlost. Pokud se pilotní projekt úsekového měření (zatím na silnici B6 u Hannoveru) osvědčí, rozšíří se i do dalších částí Německa.
Němci jsou tradičně opatrní na shromažďování osobních údajů (v tomto případě fotky auta, řidiče a registrační značky), proto se úsekové měření zatím nezavádělo a i nyní jsou slyšet kritici takového systému. Německý autoklub ADAC upozornil, že po projetí měřeného úseku se „morálka" řidičů vrací k normálu a opět zrychlí. V tomto ohledu ale nepůjde o jedinou změnu u našich sousedů. Německo totiž uvažuje o omezení dosavadní doporučené rychlosti u dvou úseků dálnic v Bádensku-Württenbersku (konkrétně jde o A81: Bad Duerrheim – Hegau a A96: Aitrach – Wangen). Nyní je doporučená rychlost 130 kilometrů a nově by to kvůli hluku a emisím mohlo být 120 kilometrů. Není vyloučeno, že nohu z plynu dáme i v sousedním Rakousku, kde se pořád debatuje o snížení rychlosti na okresních silnicích. Místo nynějších 100 na 80 kilometrů v hodině. Pokud jde o Rakousko, tam nyní podražila roční dálniční známka pro osobní vozidla o 1,3 eur na 85,7 eur, cena dvouměsíční se zvýšila o 40 centů na 25,7 eur a desetidenní o deset centů na 8,8 eur. A vyšší jsou i pokuty. Za telefonování za volantem řidič v Rakousku zaplatí 50 eur, za nedání znamení o změně směru jízdy hrozí až 2180 eur. Na Slovensku se zvedly sankce za rychlou jízdu nebo jízdu pod vlivem alkoholu v krvi nebo drog. Tam je sazba okolo 1000 eur. 

Autor: Jan Klička, ČTK

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Z areálu muniční továrny v Boříně se ozývají exploze. Hasiči se z místa museli stáhnout.
SLEDUJEME ON-LINE
13 18

Výbuch v Poličce: 19 zraněných. Policie chystá evakuaci okolí

Tramvaj přejela mladého muže u brněnského Ústředního hřbitova.
AKTUALIZOVÁNO
4

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

EUC koupila od Homolky firmu poskytující nadstandardní péči

Praha - Skupina EUC (dříve Euroclinicum), která v Česku provozuje mimo jiné síť poliklinik a laboratoři, koupila za 50,5 milionu korun firmu Homolka Premium Care, která se specializuje na poskytování nadstandardní individuální zdravotní péče. Prodej akcií firmy je součástí likvidace společnosti Holte, která je dceřinou společností Nemocnice Na Homolce. Ve čtvrtek o tom informovala mluvčí nemocnice Martina Dostálová.

Praha zaplatí na 22 školách výuku češtiny jako cizího jazyka

Praha - Hlavní město zaplatí ve 22 základních školách výuku češtiny pro děti, pro které není mateřským jazykem. Dvě vyučovací hodiny jednou týdně město vyjdou za celý rok zhruba na 620 tisíc korun. Přidělení peněz ve čtvrtek schválili pražští zastupitelé.

Zlikviduje KLDR svého velvyslance v Česku? Prý je na řadě

Paranoidní severokorejský režim v čele s Kim Čong-unem by mohl zlikvidovat svého velvyslance v Česku Kim Pchjong-ila, který patří k členům vládnoucí dynastie. Tvrdí to zahraniční experti na KLDR, podle nichž je ambasador pro režim hrozbou, stejně jako nedávno zavražděný bratr diktátora Kim Čong-una.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies