VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na části dálnice D1 začne měření rychlosti radary

Praha – Řidiči, kteří budou projíždět opravovanými úseky dálnice D1, by měli dát nohu z plynu. Po loňském testování se letos na modernizovaných úsecích začne reálně měřit rychlost projíždějících aut pomocí přenosných radarů na začátku a konci jednotlivých zúžení. V drtivé většině je v nich maximální rychlost snížena na 80 kilometrů v hodině, což ale ne všichni lidé respektují.

5.1.2016 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Fanta

„Začátkem stavební sezony 2016 chceme hlídat rychlost 
a vybírat pokuty na modernizovaných úsecích D1, kde až čtvrtina řidičů překračuje rychlost," potvrdil včera regionálnímu Deníku mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. „Jedná se o úsekové měření, aktuálně se radary soutěží," doplnil Neusar.

Už loni ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) hovořil 
o „posledním varování". Silničáři tehdy umístili radary například mezi Exity 178 Ostrovačice a 182 Kývalka. Tehdy ale radary měřily jen „cvičně" a zobrazovaly pouze aktuální rychlost a zároveň registrační značku měřeného vozu. Teď doba pomyslného hájení skončila a na řadu přijdou sankce. Ve správním řízení je u středního překročení rychlosti mimo obec (do 30 km/h) pokuta až 2500 korun a dva trestné body.

Kde by motoristé měli dát obzvláště pozor? Aktuálně se opravují tři úseky D1, kterých by se měření mohlo týkat:
1. úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek.
2. úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí, západ
3. úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka

Na všech úsecích je nyní zimní přestávka. Poslední stroje opustily dálnici 3. prosince a začátek jarní etapy oprav včetně možného začátku měření rychlosti je opět odvislé od počasí. Další úseky pak budou přibývat podle výsledků soutěže na zhotovitele oprav.
Ministr dopravy už na podzim odmítl původní záměr, že by chtěl zavést úsekové měření na celé dálnici 
D1 či dokonce na všech dálnicích v ČR. K měření by teoreticky i prakticky šly využít mýtné brány, z takového plánu ale sešlo. Měřit se bude jen ve zúžených úsecích D1. „Nejedná se tedy o plošné úsekové měření na všech dálnicích," zdůraznil včera Neusar.

Podle Igora Siroty z ÚAMK má úsekové měření své limity hlavně v samotném ohraničení. „Jakmile měřený úsek skončí, mají řidiči tendenci opět zrychlovat," podotýká Sirota.

Plošné úsekové měření navíc není možné ani na některých silničních projektech, které spolufinancuje EU. Ta takový způsob měření někdy dokonce zcela zapovídá. V minulosti na to stavbaři narazili třeba u Pražského okruhu.

V Německu bude první systém radarů, Rakousko zdražilo známky
Berlín – Čeští řidiči to znají už dávno, jejich západní sousedé ale nikoliv. Německo s příchodem nového roku vůbec poprvé zavádí úsekové měření rychlosti. Až doteď byly v Německu jen jednotlivé radary zaznamenávající aktuální rychlost. Pokud se pilotní projekt úsekového měření (zatím na silnici B6 u Hannoveru) osvědčí, rozšíří se i do dalších částí Německa.
Němci jsou tradičně opatrní na shromažďování osobních údajů (v tomto případě fotky auta, řidiče a registrační značky), proto se úsekové měření zatím nezavádělo a i nyní jsou slyšet kritici takového systému. Německý autoklub ADAC upozornil, že po projetí měřeného úseku se „morálka" řidičů vrací k normálu a opět zrychlí. V tomto ohledu ale nepůjde o jedinou změnu u našich sousedů. Německo totiž uvažuje o omezení dosavadní doporučené rychlosti u dvou úseků dálnic v Bádensku-Württenbersku (konkrétně jde o A81: Bad Duerrheim – Hegau a A96: Aitrach – Wangen). Nyní je doporučená rychlost 130 kilometrů a nově by to kvůli hluku a emisím mohlo být 120 kilometrů. Není vyloučeno, že nohu z plynu dáme i v sousedním Rakousku, kde se pořád debatuje o snížení rychlosti na okresních silnicích. Místo nynějších 100 na 80 kilometrů v hodině. Pokud jde o Rakousko, tam nyní podražila roční dálniční známka pro osobní vozidla o 1,3 eur na 85,7 eur, cena dvouměsíční se zvýšila o 40 centů na 25,7 eur a desetidenní o deset centů na 8,8 eur. A vyšší jsou i pokuty. Za telefonování za volantem řidič v Rakousku zaplatí 50 eur, za nedání znamení o změně směru jízdy hrozí až 2180 eur. Na Slovensku se zvedly sankce za rychlou jízdu nebo jízdu pod vlivem alkoholu v krvi nebo drog. Tam je sazba okolo 1000 eur. 

Autor: Jan Klička, ČTK

5.1.2016 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
45 4

Kuřáky vyžene z hospod zákaz. Už za měsíc

Internet, ilustrační foto
DOTYK.CZ
5

Sociální sítě budoucnosti? Hodně obrázků, málo textu

Papež František vyzývá: Urovnejte korejskou krizi, nebo nás válka zničí

Cestou z Egypta poskytl papež František rozhovor novinářům, ve kterém navrhl, aby se řešení krize na Korejském poloostrově ujali prostředníci. Hovořil o možnosti, že by jím mohlo být Norsko.

Parádní box. Wembley vidělo porážku Klička, těžké váze vládne Joshua

/VIDEO/ Fanoušci boxu se dočkali. Na slavném stadionu Wembley došlo k dlouho očekávanému souboji mezi Vladimirem Kličkem a Anthonym Joshuou. Novým králem těžké váhy v profesionálním ringu se nakonec stal Brit, který slavného jednačtyřicetiletého Ukrajince porazil technickým K.O v jedenáctém kole.

Turecká vláda opět propustila tisíce státních zaměstnanců. Jsou prý pučisté

/VIDEO/ Po referendu, které výrazně posílilo pravomoci prezidenta Recepa Tayyipa Erdoğana, pokračují čistky ve státním sektoru. V sobotu dostaly výpověď čtyři tisíce zaměstnanců. Jak uvedlo BBC, jsou obviněni, že se podíleli na loňském státním převratu.

Nehoda na D1: šest cizinců se zranilo, jeden z nich těžce

Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu totiž skončila dodávka po dopravní nehodě na boku. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies