Ministr Milan Chovanec (ČSSD) hovoří o jedné miliardě korun, kterou je nutné na provoz získat. Přesná čísla musí vnitro ještě vypracovat a seznámit s nimi i resort financí 
a vládu. „S návrhem chceme přijít na podzim. Vnitro předloží jasný výpočet, který tu částku odůvodní," potvrdil včera Deníku mluvčí vnitra Vladimír Řepka. Novinkou je návrh, aby se po vzoru železniční dopravy na dotacích na chod poboček mohly částečně podílet i kraje. Předseda Asociace krajů Michal Hašek (ČSSD) takovou možnost nevyloučil, samosprávy by ale 
v takovém případě chtěly svého zástupce v dozorčí radě pošty. „Abychom měli kontrolu nad tím, že nakládání s penězi je efektivní," doplnil Michal Hašek.

Podle zprávy o činnosti pošty za loňský rok, kterou vydal Český telekomunikační úřad (ČTÚ), bylo v Česku přesně 3188 poštovních poboček, z toho přibližně 1700 spadá do kategorie těch úplně nejmenších. Vedle toho existovalo i 126 soukromých, takzvaných partnerských poboček a výdejních míst. Jak nedávno v rozhovoru pro Deník uvedl nový generální ředitel České pošty Martin Elkán, v ideálním případě by se počet soukromých poboček mohl dostat na kulatou hranici dvou set míst do konce roku.

Reklamace klesají

Podle zprávy ČTÚ za loňský rok proběhly na poštách dvě velké státní kontroly a 959 namátkových kontrol, mimo jiné se kontrolovalo i dodržování správného označení otevírací doby. Vyhláška kromě lokální dostupnosti pošty přímo nařizuje mít otevírací dobu na viditelném místě, které je přístupné i v době, kdy je pošta zavřená. Kromě toho musí být viditelné i to, která jiná pobočka v okolí obslouží zákazníka v době, kdy je v dané filiálce zavřeno. U 24 poboček našel telekomunikační úřad pochybení.

Pokud jde o stížnosti a reklamace samotných poštovních služeb, jejich počet loni klesl. ČTÚ evidoval 241 podání (v roce 2012 to bylo 383 stížností). Pravomocně bylo poště uloženo 18 pokut v souhrnné výši skoro 1,7 milionu korun. Klesl 
i počet reklamací u samotné pošty, a to z 1987 případů na 1850 případů. Pokud se porovná poměr podaných reklamací k objemu přepravených zásilek 
(u pošty přes 776 milionů zásilek ročně), pošta „zvítězila" nad soukromníky. Měla poměr reklamací 0,0185 procenta, ostatní provozovatelé 0,0946 procenta.

Česká pošta v základních číslech.

Předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák v rozhovoru pro regionální Deník komentuje úroveň doručování v ČR. O budoucnosti pošty říká:

Soukromé pobočky nebudou pošty druhé kategorieŠéf ČTÚ Jaromír Novák kritizuje poštu za „vhazování lístečků“. Podle něj by se měla zlepšit práce v depech.

Praha – Hustá síť vlastních poboček bude do budoucna velkou devizou České pošty. Ovšem i soukromé partnerské pobočky, které vznikají, podléhají stejným pravidlům jako klasické „kamenné poštovní úřady". V rozhovoru pro regionální Deník na to upozorňuje předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) Jaromír Novák. Právě ČTÚ je regulačním a dozorovým orgánem, který u nás kontroluje kromě jiného doručování.

Nové vedení pošty spustilo vnitřní kontrolu doručování, aby se nestávalo, že pošťák vhodil do schránky pouze lísteček, ale zásilku fakticky nedoručil. Jaké jsou aktuální zkušenosti ČTÚ 
s přesností doručování?
Je pozitivní, že si nový pan generální ředitel uvědomil tuto slabinu a nařídil vnitřní kontrolu. Jde totiž o dlouhodobý problém. Pokud se někoho zeptáte, uslyšíte různé zkušenosti, třeba žen na rodičovské, které jsou přes den doma, ale z okna jen vidí pošťáka, který místo pokusu 
o doručení rovnou do schránky vhodí lístek. 
K těmto pochybením bohužel občas dochází, byť musím říci, že naše velká kontrola, kterou jsme provedli v poštovním depu v Říčanech, měla pozitivní efekt. Česká pošta se snaží najít systém kontroly, nesouhlasíme ale třeba s argumentací pošty, kterou nám píše do rozkladů proti našim rozhodnutím o udělení pokut. Podle pošty se jedná 
o pochybení jednotlivců. Z pohledu zákazníka je to ale Česká pošta, která ručí za práci svých zaměstnanců. Zákazník uzavírá smlouvu 
s poštou, nikoliv s konkrétním doručovatelem.

Vy jste pro poštu regulačním úřadem. Co se z vašeho pohledu může dělat lépe?
Nechci říkat, že to vhazování lístečků je systémové pochybení, ovšem v rámci doručování lze některé kroky zlepšit. Může v tom pomoci 
i inspirace v zahraničí, i tam mohou mít samozřejmě problémy s doručováním, ale systém kontroly je tam propracovanější. Vedoucí depa tam mají větší přehled o tom, kolik proběhlo pokusů o doručení. Pokud je tam nějaké abnormální číslo vhozených lístečků, je to blikající kontrolka, která vám ukazuje, že něco nemusí být v pořádku. Nový pan ředitel pošty chce zlepšit systém kontroly doručování i pomocí nového internetového portálu, což také může mít pozitivní vliv, ale nesmí to vést k tomu, že adresátovi tři dny po sobě bude chodit esemeska o tom, že dnes vám budeme doručovat zásilku, ale ve skutečnosti 
k ničemu nedojde. To je však o vnitřním nastavení IT systémů.

Pošta o problému s předčasnými esemeskami ví. Myslíte, že nový portál kromě přesnějších SMS přinese i další zlepšení?
Je to snaha o skloubení „starého" poštovního světa se světem moderních technologií. Vždy při rozjezdu nového systému se vyskytují problémy, ale zrovna v případě těchto informačních SMS je hlavně na zákaznících, aby dali poště zpětnou vazbu, že došlo k problémům. Je dobře, že pošta hledá nové technologie, ale jak říkám, ke zlepšení bude potřebovat i tu zpětnou vazbu od zákazníků.

Jak vůbec funguje kontrola pošty, čekáte na stížnosti lidí, nebo konáte na základě vlastní iniciativy?
Poté, co 1. 1. 2013 vstoupil 
v platnost nový zákon, máme silnější kompetence v ochraně spotřebitele. Nově řešíme třeba námitky proti reklamacím, pokud je zákazník nespokojen s reklamací České pošty, může se obrátit na nás. Provádíme kontroly, jak z úřední povinnosti, tak i na základě jednotlivých stížností. Bohužel čas od času se stává, že musíme řešit i případy, kdy doručovatel místo předání zásilky adresátovi odhodí zásilku do odpadkového kontejneru nebo do lesa.

Jaká sankce hrozí za to, když někdo pohodí zásilku na nepatřičné místo?
V současnosti řešíme několik skutkových pochybení, kde už jsme vydali rozhodnutí o pokutě v prvním či druhém stupni. Pošta ale kromě jednoho případu využívá možnost podat rozklad či správní žaloby. Dokud to nebude uzavřeno, nechci detailní výši pokut zveřejňovat. Řádově jsme za to uložili sankce od 90 tisíc do dvou milionů korun podle míry závažnosti. O pravomocných rozhodnutích samozřejmě informujeme v měsíčních monitorovacích zprávách nebo v tiskových zprávách.
V rámci pošty je důležitá samozřejmě i síť poboček. Dnes je jich 3300. Jako regulátor jste loni uvedli, že za minimum považujete 2100 poboček. Je to číslo takzvané minimální dostupnosti sítě z pohledu poštovního trhu. I Česká pošta ale dala najevo, že kdyby neměla nakázáno držet určitý počet poboček, pobočky by nezrušila, a i nové vedení si uvědomuje, že velkou devizou je právě hustá pobočková síť. Je to důležité pro rozvoj dalších služeb, které pošta dělá nebo plánuje. Pokud by třeba někdy v budoucnu pošta zažádala o bankovní licenci, s hustou pobočkovou sítí dosáhne i do malých obcí a dokáže oslovit drobnou klientelu.

Velkým tématem do budoucna je vznik soukromých, takzvaně partnerských poboček. Je 
i soukromá poštovní pobočka někde ve večerce či na úřadě pod dohledem ČTÚ?
Ano, pokud na té soukromé partnerské pobočce poskytujete základní poštovní služby, tak to spadá i pod naši kontrolu. Soukromá pobočka rozhodně není pošta druhé kategorie a zákazníci se toho bát nemusejí. Stejná pravidla jako pro kamennou pobočku platí i pro partnerskou poštu. Je to podobné, jako když jdete do řetězců rychlého občerstvení, i tam očekáváte stejné služby v každé pobočce, přestože majitel poboček je různý.

Na konci léta vám pošta předkládá náklady na takzvanou univerzální službu. Padla suma 1,5 miliardy korun. Považujete to za adekvátní?
Těch čísel padá více a v tuto dobu to nechceme vůbec komentovat. Nicméně argument pošty, že ve výši nákladů se odráží i povinnosti na kvalitu služby, kterou my ukládáme ve vyhlášce, je trochu lichý. My ve vyhlášce stanovíme minimální požadavky, například poměr zásilek, které je třeba doručit 
v čase D+1, tedy den následující po podání. Do této doby musí být doručeno minimálně 92 procent zásilek. V Evropě je ale hodně států, které mají tento parametr nastaven mnohem přísněji, třeba Rakušané musejí mít ve stejné lhůtě doručeno 95 procent zásilek, Slováci 96 procent, 
a jejich pošty jsou schopné to plnit. Myslím si, že český zákazník má právo na obdobnou kvalitu služeb jako v jiných státech EU, ale Česká pošta měla v minulosti problém tento parametr splnit, třeba v roce 2012 jsme za to poště uložili pokutu 1,5 milionu korun, tato sankce ale byla u soudu napadena žalobou a musíme vyčkat, jak 
o ní soud rozhodne.