VYBERTE SI REGION

Na kamionovém mýtném se v říjnu vybralo rekordních 813 milionů korun

Praha - Výběr mýtného od kamionů a vozidel nad 3,5 tuny se v říjnu meziročně nepatrně zvýšil a posunul hranici nejvyššího měsíčního výběru od zavedení systému v roce 2007. Celkem se na mýtném vybralo 813 milionů korun, což představuje proti loňsku nárůst o 0,06 procenta, vyplývá ze statistik tuzemského mýtného systému. Přesto se však za prvních deset měsíců vybralo o dvě procenta meziročně méně zejména kvůli razantním propadům v první polovině roku.

18.11.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Uplynulý měsíc byl rekordní především kvůli počtu mýtných transakcí, tedy jednotlivých plateb kamionů projíždějících pod mýtnými branami. Tento ukazatel se zvýšil o téměř pět procent na 34 milionů transakcí. Výši vybraného mýtného ale sráží cena, kterou kamiony za projetí mýtného úseku zaplatí a ta podle statistik v posledních měsících klesá. Proti začátku letošního roku se snížila zhruba o korunu na průměrných 23 korun a 70 haléřů. Nejvyšší ceny za ujeté mýtné úseky provozovatelé kamionů a autobusů platili v roce 2012, kdy projetí úseku stálo v průměru přes 26 korun.

Pokles výběrů podle odborníků způsobují úlevy pro majitele kamionů s ekologickými motory splňujícími ekologickou třídu Euro 5 a vyšší. Těchto vozidel se netýkalo 25 procentní zvýšení cen mýtného za ujetý kilometr v lednu 2011 a poté i 2012. Změny podmínek sice měly dopravce motivovat k obměně vozového parku, rychlost a rozsah nákupů nových vozidel nicméně úředníky překvapily. Podle odhadu poradenské společnosti Inoxive stát zavedením slev pro ekonomické kamiony přišel jen za loňský rok o 1,8 miliardy ko­run.

V plánu je zdražení sazeb

Situaci přílišného cenového zvýhodnění kamionů s třídou Euro 5 plánuje ministerstvo dopravy řešit zdražením sazeb pro tito vozidla. Zatímco kamiony se starším a méně ekologicky šetrným typem motorů mají od ledna zaplatit o 5,2 procenta více, kamionům s Euro 5 se má mýtné zdražit o 6,7 procenta. Zatím jde ale jen o návrh, který dosud nebyl zařazený na jednání vlády, která by o něm měla rozhodnout.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 670.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, očekával výnos kolem deseti miliard korun.

Autor: ČTK

18.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies