Červencový zhruba čtyřprocentní meziroční nárůst způsobilo rozdělení svátků. Ty letos vyšly na pátek a sobotu, kdy je provoz obecně slabší, zatímco loni vyšly na čtvrtek a pátek, čímž se počet vytížených dnů v měsíci snížil. V srpnu se už ale v plném rozsahu projevil trend nižších výběrů způsobený slevami pro ekologičtější vozidla splňující emisní normu euro 5 a vyšší. Podíl těchto vozidel podle statistik neustále vzrůstá a nyní dosahuje téměř poloviny všech mýtných výběrů.

Zatímco výběr mýtného v srpnu klesl, množství kilometrů, které kamiony na tuzemských dálnicích ujedou, vzrostlo dvě procenta. Celkem by se podle odhadů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) mělo na mýtném vybrat zhruba osm miliard korun proti 8,7 miliardy loni.

Nepotvrdily se ale obavy z možného dopadu modernizace dálnice D1 na výběry mýtného. Nejstarší tuzemská dálniční tepna drží na výběrech mýtného 35procentní podíl a je tak z příjmového hlediska nejvýznamnější komunikací. "Ze statistik a měření mýtného systému jsme zatím nezaznamenali přeliv kamionové dopravy na alternativní „severní trasu" přes D11 a R35, ani úbytek vybraného mýta na D1," řekl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát provozuje. Podle něj to může být způsobené tím, že oprava komunikace se dosud obešla bez dlouhodobějších přerušení provozu a dlouhých čekání v kolonách.

Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V systému je zaregistrováno 650.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát loni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, očekával výnos kolem deseti miliard korun.