"Kamionová aktivita měřená mýtnými transakcemi byla o 3 % vyšší, za poklesem tak stojí ekologický efekt mýta," uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Automobily s šetrnějšími motory platí za průjezd méně než starší vozy splňující nižší ekologické normy

Nová ekologická vozidla přitom stále častěji nahrazují starší automobily, což se odráží v nižších platbách na mýtném.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Na mýtném se od té doby vybralo přes 75 miliard Kč.

Náklady na provoz mýta činí za letošní rok ke konci září téměř 1,5 miliardy korun.

Celkově za 10 let provozu náklady na provoz i vybudování mýtného systému dosáhly 19,7 miliardy korun

Nynější kontrakt státu s Kapschem na provoz systému vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Úřad proto smlouvu s Kapschem o tři roky prodloužil a během této doby chce najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do ní se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který Česko využívá nyní.