Za měsíčním posunutím hranice podle ní stojí hlavně skutečnost, že od letoška platí mýtné i malé nákladní vozy o hmotnosti 3,5 až 12 tun. Ty se podílejí na celkových výběrech deseti procenty. Roli prý hraje také všeobecné oživení průmyslové výroby a dopravy.

V letech 2007 a 2009 dosáhlo mýtné čtyř miliard shodně 23. září, v zatím rekordním roce 2008 tuto hranici mýtné překročilo 21. srpna. V roce 2008 přitom platili pouze kamiony nad 12 tun.

Nejde o čistý příjem

Zaplacené mýtné není čistým příjmem státu. Za služby spojené s vybíráním mýta platí stát ročně 1,4 miliardy korun společnosti Kapsch, letos navíc musí doplatit posledních 200 milionů jako splátku za výstavbu systému. Šéf Kapsche Karel Feix odhaduje výběry za celý rok na 6,2 miliardy korun, loni samotné kamiony zaplatily 5,5 miliardy.

Čistý výnos putuje do Státního fondu dopravní infrastruktury, jehož rozpočet pro letošek počítá z příjmy z mýtného ve výši 7,3 miliardy korun. Ředitel fondu Gustav Slamečka už při sestavování letošního rozpočtu tvrdil, že jde o nadhodnocené číslo z dílny ministerstva financí. Ministr dopravy Vít Bárta nyní uvažuje o zvýšení sazeb mýtného.