VYBERTE SI REGION

Na opravu okresek chybí miliardy. Podle komory je ohrožen rozvoj podnikání

Praha – Kdyby na to měli dost peněz, mohli by silničáři v Karlovarském kraji záplatovat od rána do večera. Mimo jiné proto, že čtvrtina ze 480 mostů v regionu je v havarijním stavu. Kraj spravuje asi 1800 kilometrů silnic nižších tříd a kdyby je chtěl úplně všechny opravit, potřebovalo by tamější hejtmanství asi osm miliard korun. To jsou pro představu bezmála celé dva roční rozpočty Karlovarského kraje a takovou částku pohromadě na západě Čech asi hned tak neuvidí.

27.8.2015 8
SDÍLEJ:

Svitavská ulice v Blansku. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Charvát

To ovšem platí pro všechny kraje v ČR. Vnitřní dluh na opravách silnic II. a III. třídy je v řádu desítek miliard korun. Zatímco letos stát poslal krajům injekci v podobě 4,4 miliardy korun na opravu okresek, v příštím roce nedostanou ani korunu. Ministerstvo dopravy peníze pro kraje žádalo, ale resort financí s tím nesouhlasil. Kraje dostávají peníze skrze rozpočtové určení daní 
a dodatečné peníze ve státním rozpočtu pro příští rok nejsou. Kraje jsou proto rozezleny.

„Kvůli zastavenému přísunu financí se znatelně zbrzdí tempo rekonstrukcí a ještě více se prohloubí dluh vůči zanedbaným okresním cestám," řekl náměstek karlovarského hejtmana Jakub Pánik (ČSSD).

Podle něj tím ministr financí porušuje gentlemanskou dohodu mezi vládou 
a Asociací krajů ČR. Ta zněla, že stát i v příštím období bude přispívat na dlouhodobě podfinancované silnice II. a III. tříd. „Neobstojí ani argument, že miliardy dává stát krajům ve formě rozpočtového určení daní. Daňově jim dorovnává jen to, co krajům sebrala minulá vláda v době ekonomické krize," říká Pánik s tím, že kraj peníze navíc dává na školství či sociální služby.

Zdroj financí

Fakt, že děravé okresní silnice jsou vážný problém, začíná pranýřovat i Hospodářská komora ČR (HK ČR). Včera vyzvala vládu, aby se peníze na opravu silnic II. a III. třídy pokusila najít i pro příští rok. „Z pozice zástupce českých podnikatelů považujeme zlepšování kvality dopravní infrastruktury u silnic druhé a třetí třídy za stejně důležité jako u dálnic či silnic prvních tříd," zdůrazňuje tajemník HK ČR Tomáš Vrbík. Podle něj by kraje měly dostat do budoucna nějaký jistější zdroj financí na opravu okresních silnic.

„Jako nejschůdnější varianta se nabízí přehodnocení rozpočtového určení dálničních poplatků, silniční daně, mýtného i spotřební daně z minerálních olejů právě ve prospěch územních samospráv odpovědných za komunikace druhé a třetí třídy," navrhuje Tomáš Vrbík.
V České republice je celkem 57 tisíc kilometrů silnic, z čehož 48 703 kilometrů mají ve správě kraje. Zbytek (dálnice a silnice I. třídy) staví a opravuje stát a místní komunikace obhospodařují města a obce. Zatímco stát má u budování dálnic velkou prodlevu, kraje čerpají a opravují silnice nižších tříd rychleji.

Státu se v budování „velkých" silnic nyní příliš nedaří. Když na začátku srpna jednal ministr dopravy Dan Ťok se svým stranickým kolegou Andrejem Babišem o navýšení rozpočtu, podařilo se mu „vymámit" 2,1 miliardy korun navíc, což by mělo například zajistit stavbu obchvatu Frýdku-Místku.

Vedle toho ale Státní fond dopravní infrastruktury připravil i seznam staveb, které se kvůli nedostatku peněz musejí odložit. Jde přitom o zásadní komunikace: pomyslnou stopku dostane třeba pokračování dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, R35 mezi Opatovicemi a Ostrovem nebo modernizace pětice nových úseků D1.

Mýto přes brány? Do roku 2019
Vláda včera schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím mýtných bran se bude vybírat do konce roku 2019, jak původně navrhovali sociální demokraté. Ministerstvo dopravy původně požadovalo delší, pětileté období. Podle ministra Dana Ťoka (za ANO) schválený materiál zvýhodňuje současného provozovatele mýtného systému firmu Kapsch. „To, že má Kapsch výhodu, jsme říkali od začátku. Čím delší doba provozování bude, tím se ta jeho výhoda smazává. 
V tomto případě se to nepovedlo," prohlásil Ťok. Dodal, že firmy oslovené ministerstvem v předběžné výzvě rovněž upřednostňovaly delší trvání zakázky. „Většina odpověděla, že by to mělo být v rozmezí pěti až deseti let, takže je otázka, kolik jich na ten tříletý tendr bude reagovat," sdělil ministr.

Autor: Jan Klička, Redakce, ČTK

27.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies