VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na plyn chce jezdit více lidí

Klatovsko - Benzín nebo plyn? Tuto otázku si stále častěji kladou řidiči, kteří z důvodu stále se zvyšující ceny benzínu přemýšlejí o tom, že si nechají přestavět automobil na plyn. Hlavním faktorem je, že cena plynu je o polovinu nižší.

12.4.2012 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Na LPG přestavuje na Klatovsku už pouze jedna firma. „Zájem lidí o předělání auta na plyn je nyní obrovský. Čekací doba je minimálně dva až tři týdny,“ řekla Deníku majitelka autoopravny MARA v Klatovech Martina Chaloupková.

Jde o alternativní pohon na LPG, což znamená na propanbutan. „Po přestavbě na plyn náklady na pohonné hmoty klesnou téměř na polovinu. Na jeden kilometr se oproti benzínu ušetří jedna koruna. Přestavbu je možné udělat do všech druhů automobilů, které mají benzínový motor. Montáž trvá jeden až dva dny, podle náročnosti a druhu vozidla. Celková přestavba vyjde zákazníka přibližně na 28 tisíc korun, samozřejmě záleží na typu vozidla,“ vysvětlila Chaloupková.

Všechno má své pro i proti, a tak je to i tady. „Menšími nevýhodami je snížení výkonu motoru, zhruba o 5 až 10%, a zmenšení zavazadlového prostoru. Někteří lidé považují za nevýhodu i to, že musejí obíhat úřady kvůli přestavbě a doplnění do technického průkazu. Po přestavbě auta na LPG se musí požádat o změnu dopravní úřad. Pak následně jednou za rok musí jezdit na revizi celého plynového zařízení,“ dodala Chaloupková.

Větší zájem o LPG zpozoroval také majitel LPG Luby Ota Koryťák. „Když to porovnám s minulým rokem, tak si myslím, že je o plyn větší zájem. Podle mě si za chvíli auto předělá každý, protože ceny benzínu nehorázně rostou,“ uvedl Koryťák.

Pro i proti

Řidiči, kteří mají auto přestavěné na LPG přiznávají, že jim přineslo pro i proti. „Před  časem jsem koupil nové auto a nechal ho předělat na plyn s tím, že uspoříme. Všude se říkalo, že budeme jezdit za korunu na kilometr. Pokud se však započítají servisní prohlídky, benzín, který si auto při startování stejně bere, předělání na plyn, tak se ve finále uspoří tak padesát halířů na kilometr oproti klasickému benzinovému motoru. Ale i to je úspora. Podle mě je to výhoda hlavně pro ty, kteří najezdí hodně kilometrů jako my, kteří rozvážíme jídlo. Na běžné ježdění je tahle přestavba zbytečná,“ řekl Deníku majitel jedné klatovské pizzerie Martin Rom.

Po přestavbě se však zvýšila spotřeba. „Dříve mi auto bralo 7,5 l benzínu na 100 km a nyní 9 l plynu. Nevýhodu vidím v tom, že servisy neumí tyto systémy opravovat. I když to dělají autorizované autoservisy, tak nevědí, co s tím. Nyní jsem tam byl s tím, že po nastartování se auto dusí a nechce jet, a až po deseti metrech se to zlepší, tak oni nevěděli, co s tím. Jinak jsem zpozoroval menší výkon, ale to nikdo, kdo nejezdí jako závodník, skoro nepozná,“ zhodnotil Rom.

Autor: Daniela Loudová

12.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kandidát na prezidenta Jiří Drahoš
17 7

Median: Drahoš by ve druhém kole prezidentské volby porazil Zemana

Afričtí uprchlíci na ostrově Lampedusa. Prostředky na jejich život si pro sebe inkasovala italská mafie.
1

Libyjští pašeráci lidí cpou do lodí rekordní počty uprchlíků

Krev v mobilech? Suroviny pro baterie se těží v drastických podmínkách

Věděli jste, odkud pochází suroviny pro mobily, notebooky, nebo televize? Přichází totiž nová doba železná. O kontrolu nad těžbou a obchodem s kovy, ze kterých se vyrábí plošné spoje do elektronických přístrojů, se vedou tvrdé boje, na jejímž počátku jsou zubožené děti v afrických dolech a na konci spokojení uživatelé se smartphony. Z celosvětového byznysu profituje Čína, zásoby ale nejsou nekonečné.

Zeman má dalšího soupeře. Pana Škodu Vratislava Kulhánka

Miloši Zemanovi přibývají silní soupeři. Vedle bývalého předsedy Akademie věd ČR Jiřího Drahoše je to Vratislav Kulhánek, bývalý šéf mladoboleslavské Škody Auto. Jako prezidentského kandidáta ho zítra představí Občanská demokratická aliance podnikatele Pavla Sehnala.

DOTYK.CZ

První světovou válku roznítil nedomrlý intelektuál, který dožil v Čechách

Jeho kulka rozpoutala válku, které podlehlo 40 milionů nešťastníků. Sarajevský atentátník Gavrilo Princip byl bystrý chlapec, v Srbsku dodnes obdivovaný – jmenují se po něm ulice a náměstí. Ovšem mučedníkem se nestal, v době atentátu byl totiž nezletilý a tudíž nemohl dostat oprátku. Princip dožil v Čechách, v terezínské pevnosti, kde jeho tělo rozežírala tuberkulóza a duši sžírala samota i zlé zprávy o válečném osudu jeho milované země.

Stížností na zubaře přibývá, lidem vadí špatná čeština a drahé služby

Jsme zahlceni stížnostmi od pacientů, hlásí Česká stomatologická komora. Každý měsíc jich prý dostanou několik. Stížnosti směřují hlavně na kolegy z cizích zemí. Důvody: zubaři nerozumí dobře česky, další lidem nutí příliš drahé výkony. U některých lékařů se navíc provalilo, že nemají specializaci, kterou uvádějí na vizitce. To by mělo skončit, slibují stomatologové.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies