Cestující by si tak už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť. Inspiraci úřad našel ve Švýcarsku, kde obdobný systém uznávání jízdenek už nyní dobře funguje. Zpočátku by se celostátní tarif měl týkat dálkových vlaků, které objednává Ministerstvo dopravy, regionálních vlaků v objednávce krajů a v případě zájmu dopravců i komerčně provozovaných vlaků. Do budoucna by se ovšem mohl týkat i dalších dopravních prostředků v integrovaných dopravních systémech.

Ministerstvo dopravy plán na jednotný tarif schválilo tento týden a v nejbližších týdnech začne pracovat na přípravě jeho zavedení. „Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu," řekl ministr dopravy Dan Ťok. V domácích podmínkách se jedná o revoluční krok. Právě rozdílné jízdné a podmínky u dopravců dosud byly jedním z hlavních problémů v oblasti otevírání trhu dálkové železniční dopravy.

Ilustrační foto.
Liberalizace železnice: ministerstvo chce zamezit znevýhodnění ČD

Nový jednotný tarif počítá s tím, že se jízdné bude počítat podle ujetých kilometrů, nikoli podle nejednotných ceníků nastavených stávajícími dopravci. U vlaků mimo závazek veřejné služby, tedy bez bez dotace, pak bude na dopravcích, zda se do systému připojí a nechají například část vlaku zcela bez místenek pro cestující s těmito flexibilními jízdenkami a zbytek s místenkami a se svým tarifem a nabídkami.

Návrh dále řeší i zavedení časových jízdenek včetně možnosti roční jízdenky na celou železniční síť nebo variaci současných IN karet s různými slevami. „Oproti stávajícímu stavu, kdy si dopravci jízdné neuznávají, se jedná o výrazné zvýšení komfortu cestujících," doplnil ministr Ťok.

Ministerstvo dopravy v rámci první etapy příprav prostřednictvím své podřízené organizace CENDIS vytvoří otevřený informační systém ve vlastnictví státu a pořídí nezbytný hardware pro bezpečný provoz tohoto systému. Dále úřad vybere provozovatele tohoto systému a provede další potřebné kroky, aby systém byl od prosince 2019 plně funkční.

PID. Ilustrační foto.
Pražská městská doprava se příští rok dále rozšíří do Středočeského kraje