VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha má první tři nabíjecí stanice pro elektromobily

Praha /FOTOGALERIE/ - Společnost Pražská energetika otevřela první tři veřejně přístupné nabíjecí stanice pro elektromobily v Praze.

10.2.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Ve velkém obchodním centru si lze nejen nakoupit, ale i zajít do kina či fitcentra, ženy spíše ke kadeřníkovi. Lze si nechat umýt automobil a také ho dobít. Tedy pokud vlastníte elektromobil, elektroskútr nebo aspoň elektrokolo. Od středy jsou v Praze pro majitele těchto vozidel k dispozici hned tři nabíjecí stanice.

První dvě byly uvedeny do provozu právě v nákupních centrech – v Centru Chodov a v Centru Černý Most. Třetí funguje v Centru energetického poradenství Pražské energetiky (PRE) v Jungmannově ulici v Praze 1. Právě PRE je provozovatelem všech tří stanic, v obchodních centrech ve spolupráci se společností Unibail-Rodamco.

„Elektřinu nelze skladovat, ale baterie lze dobíjet například v noci, kdy je k dispozici levný noční proud. Právě to energetikům v budoucnu – až se elektromobily více rozšíří – umožní lépe plánovat výrobu a distribuci elektrické energie,“ řekl před zahájením provozu stanice v Centru Chodov generální ředitel PRE Pavel Elis. Podle něj by do konce roku mělo být v metropoli už na 20 veřejných nabíjecích stanic, které budou umístěny v obchodních centrech, u velkogaráží nebo v jiných místech, kam lidé dojíždějí osobními vozidly.

Půl roku zdarma

Pro uživatele elektrického pohonu je zásadní to, že PRE chápe provoz prvních tří stanic a ještě několika dalších jako zkušební, a proto bude během prvních šesti měsíců odběr elektřiny při dobíjení baterií zdarma. V budoucnu by se k placení měly používat zvláštní zákaznické karty. „Nemáme zatím přehled o tom, kolik elektrovozidel a konkrétně elektromobilů u nás jezdí, odhady se pohybují kolem dvou set,“ řekl Petr Holubec, tiskový mluvčí PRE. Podle něj v českém elektroparku zatím převažují starší vozy Peugeot, dále individuálně dovezené automobily a motocykly a ve větším počtu jsou zastoupena pouze sériově vyráběná jízdní kola.

U baterií se zbývající kapacitou asi 30 procent trvá jejich dobití na úroveň 70 až 80 procent zhruba dvě až tři hodiny. S takto dobitými bateriemi lze ujet další 80 až 100 kilometrů. „Vycházíme z toho, že u elektromobilů jde o městská vozidla a takovýto dojezd je po dvou až tříhodinovém dobití více než dostačující,“ míní Holubec.

Spolehlivost a bezpečnost

Většinu elektrovozidel lze dnes dobíjet z běžných zásuvek na 220 Voltů. Právě proto si je většina majitelů dobíjí doma v garáži. Některá vozidla jsou však uzpůsobena pro rychlodobíjení, jež zatím není v domácích podmínkách běžně dostupné. „Naše nabíjecí stanice, respektive stojany, jsou vybaveny dvěma zásuvkami 230 V/16 A. Už ale připravujeme novinku, která bude mít jednu tuto zásuvku a druhou pro rychlodobíjení 400 V/32 A,“ upřesnil parametry stanic Holubec.

Zařízení dodala po výběrovém řízení finská firma ENSTO, která je již běžně distribuuje ve Finsku a dalších skandinávských zemích. „Pro nás ale udělali na zařízení menší změnu: Dvířka, Jež skrývají koncovky kabelů a ovládací prvky, jsou na klíček, to u originálu není,“ dodal mluvčí PRE.

Na návštěvníka Centra Chodov čeká nabíjecí stanice na žlutém parkovišti, nedaleko stanoviště pro ruční mytí automobilů. Na Černém Mostě je stanice umístěna před bočním parkovištěm a v Jungmannově ulici přímo v informačním centru PRE. „Bohužel se nám dosud nepodařilo zajistit vyhrazené místo, byť pro jediný automobil. Takže zatím tam lze dobíjet jen skútry a kola,“ upřesnil Holubec.

Autor: Jan Horák

10.2.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Generální ředitel Všeobecné zdravotní pojišťovny Zdeněk Kabátek.
4 8

Odměna pro šéfa VZP? Až šestinásobek platu. Radní chtějí změnit systém

Různě zdobené účtenky Andreje Babiše neznepokojují. Považuje je za výraz české lidové tvořivosti.
4

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Pohledem Vojtěcha Žižky: Na rozhodčí nesahat

„My nesmíme ani naznačovat," říká Smrtka v jedné z cimrmanovských her a výhrůžně u toho brousí kosu. Chmurný žnec by mohl z fleku pracovat ve vedení hokejové extraligy. Ani v ní se totiž nesmí naznačovat. Jinak přilétne pokuta.

Kvůli dálnici D3 začnou brzy hlídat studny

Specialisté brzy zahájí monitoring studní v okolí budoucí dálnice D3 u Českých Budějovic. Sledovat se bude hlavně výše hladiny vody. V případě, že by byl později s vodou problém, budou mít totiž majitelé nárok na kompenzace, například prohloubení studní.

Jarolím: 6:0? Po první půli jsem těch branek čekal ještě víc

/ROZHOVOR od zvláštního zpravodaje Deníku/ První půle na výbornou, druhá už slabší, celkově však spokojenost. Tak ve zkratce zhodnotil kvalifikační výhru 6:0 nad San Marinem kouč české fotbalové reprezentace Karel Jarolím.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies