Dříve si zde cestující krátili dlouhé čekání na vlak. Dnes jsou hospody u vlakových nádraží vyhledávány spíše lidmi z okolí. Zůstává v nich ale specifická atmosféra, kdy má člověk pocit, jako by se zastavil čas.

A s cenami to tady bývá podobné: za pivo a párek dá zákazník tolik, jako jinde před dvaceti lety. Otázkou tedy je, jak na svébytné podniky dolehne elektronická evidence tržeb.

Druhá krize přišla až nyní 

S tradiční restaurací Na Nádraží v Bubenči v Praze 6 to bylo nahnuté už v srpnu roku 2014. Tehdy tam naposledy zastavil vlak. Zastávka se přesunula o kus dál do Podbaby a lidé tudy přestali procházet na autobus.

Podnik tehdy podrželi místní, kteří na něj nezanevřeli. Na hranici výdělečnosti se provozovatelé drželi i kvůli pořádání občasných koncertů. Druhá krize přišla až nyní. Aby pohostinství nemuselo nově instalovat registrační pokladnu, raději skončilo nadobro.

Číšníky vydání účtenek zpomaluje 

Jinde zavírat sice nechtějí, obtíže v první den provozu ale hlásí. V restauraci U Hostivařského nádraží v Praze 10 si vše potřebné zařídili v předstihu. Radost ze zavedení EET ale nemají.

„Právě teď začínáme vydávat obědy a vyjet jednu účtenku trvá dlouho. Číšníky to velice zpomaluje," vysvětlila včera před polednem zaměstnankyně Jana Menšíková.

V Oáze registrační pokladna funguje 

Podle ní se ukáže až na konci měsíce, jak se zavedení EET dotklo restaurace po finanční stránce. „Já to budu moci hodnotit jen podle toho, kolik mi zbude na spropitném," krčí rameny Menšíková.

Přímo v sousedství vestibulu Smíchovského nádraží stojí restaurace Oáza. Také tam už registrační pokladna funguje. Právě v době oběda má obsluha ale co dělat, aby všechno zvládla.

Mezi Pražany je Nádražní restaurace Bráník vyhlášená

„Bojujeme s tím, máme to tady první den, ale bojovat se musí," říká jeden ze zaměstnanců Oázy s tím, že majitel o uzavření podniku kvůli EET neuvažoval. Mezi Pražany vyhlášená Nádražní restaurace Braník v Praze 4 také zavedla do ostrého provozu systém elektronické evidence tržeb až ve čtvrtek a s novinkou zde mají plno starostí.

„Nyní je to katastrofální, ale určitě se s tím naučíme," říká za podnik paní Vosátková. Podle vyjádření Restaurace Dejvické nádraží je pak hlavní problém v novém opatření, že zdržuje při obsluze hostů. Že by kvůli tomu podnik zavřeli, ale prý nikdy neuvažovali.

Čtěte také: Kavárna založená skupinou Ztohoven bojkotuje EET