Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákupních parků v Česku přibývá, jejich plocha se zmenšuje

Praha – Nákupních parků v Česku stále přibývá, developeři je staví hlavně v menších městech. Letos jich chtějí dokončit 33, pokud by to stihli, přesáhl by počet nákupních parků v Česku hranici 200. Zmenšuje se však jejich rozloha i plocha obchodů, řekl v rozhovoru s ČTK partner realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W) Jiří Kristek. Dodal, že se mění zvyklosti zákazníků, kteří už nechtějí ani za většími nákupy dojíždět příliš daleko.

30.4.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Milan Jaroš

Loni v Česku přibylo 12 nákupních parků, o rok dříve šest. Letos sice developeři plánují dokončit 33 dalších, reálně však podle C&W stihnou zhruba třetinu. Zbytek tak bude nejspíš dokončen až v roce 2016, kdy už je nyní v plánu dokončení 27 dalších nových nákupních parků.

„Po třech až čtyřech stagnace dochází k oživení trhu. Zájem je hlavně o menší města s dobrou spádovou oblastí, jako je například Brandýs nad Labem. Developeři je preferují oproti velkým městům, protože je tam menší konkurence, což je pro obchodníky zajímavější," řekl Kristek.

Expanze do menších měst je spojena se zmenšováním nákupních parků i jednotlivých obchodů. Průměrná plocha nákupního parku postaveného v roce 2013 byla 3855 metrů čtverečních, průměrná obchodní jednotka měla 723 metrů čtverečních. Loni se nový nákupní park zmenšil na průměrných 2930 metrů čtverečních a obchody v něm měly průměrně 606 metrů čtverečních.

Přes 54 tisíc metrů čtverečních ploch je nepronajatých

Celková plocha nákupních parků podle metodiky C&W na konci loňského roku vzrostla na 815.204 metrů čtverečních z předloňských 775.884 metrů čtverečních. Tato plocha ale nezahrnuje prodejny potravin, hobbymarkety a velkoplošné prodejny nábytku. Z celkového čísla je přes 54 tisíc metrů čtverečních ploch nepronajatých.

Dalších 2,5 milionu metrů maloobchodní plochy je v 115 obchodních centrech. Plochu obchodů v centrech měst C&W odhaduje na 220 tisíc metrů čtverečních.

C&W za nákupní park považuje centrum, které je větší než 2000 metrů čtverečních a má minimálně čtyři až pět obchodních jednotek v rámci jednoho objektu, který nemá společné prostory. Společné je však parkoviště, z nějž vedou samostatné vstupy do všech obchodních jednotek. Naproti tomu obchodní centrum je podle mezinárodních standardů větší než 5000 metrů čtverečních a jeho součástí je minimálně deset obchodních jednotek, které spojuje společná vnitřní pasáž.

Autor: ČTK

30.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Rvačka v Klatovech, při které byl mimo jiné zraněn městský strážník.
3

PODÍVEJTE SE: Rvačka v Klatovech

Polský prezident Andrzej Duda
5

Reforma polské justice prošla Senátem, Duda ji nejspíš nezastaví

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Otázky a odpovědi. Juventus měl strach, teď Schick rybaří

Měl to být přestup léta. A nejen pro české fotbalové fanoušky. Ságou jménem Patrik Schick alias možná posila velkoklubu za třicet milionů eur dlouho žila celá Itálie.

Komentář Deníku: Sen o dvou premiantech Evropy nevyšel

Když přijde řeč na rozdělení Československa, nejčastěji se zdůrazňuje, že dobře dopadlo. A protože jsou vztahy Čechů a Slováků přátelské a stali jsme se nejlepšími sousedy, vyvozuje se z toho, že rozdělit stát bylo chytré, anebo že se klidným rozdělením státu předešlo jeho divokému rozpadu. 

Sedmimístná Dacia Duster nakonec nebude. Vedení ji zatrhlo

Už nějaký ten pátek se v souvislosti s novou generací Dacie Duster mluví o možné sedmimístné variantě. Podle oficiálního vyjádření ředitele prodeje a marketingu Francoise Mariotta se ovšem žádná taková verze nechystá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení