VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákupních parků v Česku přibývá, jejich plocha se zmenšuje

Praha – Nákupních parků v Česku stále přibývá, developeři je staví hlavně v menších městech. Letos jich chtějí dokončit 33, pokud by to stihli, přesáhl by počet nákupních parků v Česku hranici 200. Zmenšuje se však jejich rozloha i plocha obchodů, řekl v rozhovoru s ČTK partner realitní poradenské společnosti Cushman & Wakefield (C&W) Jiří Kristek. Dodal, že se mění zvyklosti zákazníků, kteří už nechtějí ani za většími nákupy dojíždět příliš daleko.

30.4.2015 3
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Milan Jaroš

Loni v Česku přibylo 12 nákupních parků, o rok dříve šest. Letos sice developeři plánují dokončit 33 dalších, reálně však podle C&W stihnou zhruba třetinu. Zbytek tak bude nejspíš dokončen až v roce 2016, kdy už je nyní v plánu dokončení 27 dalších nových nákupních parků.

„Po třech až čtyřech stagnace dochází k oživení trhu. Zájem je hlavně o menší města s dobrou spádovou oblastí, jako je například Brandýs nad Labem. Developeři je preferují oproti velkým městům, protože je tam menší konkurence, což je pro obchodníky zajímavější," řekl Kristek.

Expanze do menších měst je spojena se zmenšováním nákupních parků i jednotlivých obchodů. Průměrná plocha nákupního parku postaveného v roce 2013 byla 3855 metrů čtverečních, průměrná obchodní jednotka měla 723 metrů čtverečních. Loni se nový nákupní park zmenšil na průměrných 2930 metrů čtverečních a obchody v něm měly průměrně 606 metrů čtverečních.

Přes 54 tisíc metrů čtverečních ploch je nepronajatých

Celková plocha nákupních parků podle metodiky C&W na konci loňského roku vzrostla na 815.204 metrů čtverečních z předloňských 775.884 metrů čtverečních. Tato plocha ale nezahrnuje prodejny potravin, hobbymarkety a velkoplošné prodejny nábytku. Z celkového čísla je přes 54 tisíc metrů čtverečních ploch nepronajatých.

Dalších 2,5 milionu metrů maloobchodní plochy je v 115 obchodních centrech. Plochu obchodů v centrech měst C&W odhaduje na 220 tisíc metrů čtverečních.

C&W za nákupní park považuje centrum, které je větší než 2000 metrů čtverečních a má minimálně čtyři až pět obchodních jednotek v rámci jednoho objektu, který nemá společné prostory. Společné je však parkoviště, z nějž vedou samostatné vstupy do všech obchodních jednotek. Naproti tomu obchodní centrum je podle mezinárodních standardů větší než 5000 metrů čtverečních a jeho součástí je minimálně deset obchodních jednotek, které spojuje společná vnitřní pasáž.

Autor: ČTK

30.4.2015 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Divadlo Bez zábradlí. Ilustrační fotografie.
16

Kavárna divadla, kde hraje žena Stropnického, nemá EET. Prý nemusí

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

VIDEO: Ve Zlíně na cyklostezce spálili korán

„Proč pálíme korán? Chceme podpořit slovenskou aktivistku, která řekla svůj názor a byla za svůj čin zatčena," komentoval David Nepimach ze Zlína akt, při kterém v pondělí ve Zlíně společně s desítkou zúčastněných spálil na cyklostezce na Vršavě svatou knihu muslimů.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies