VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákupy Čechů v zahraničních e-shopech každý rok klesají

Praha – Nákupy Čechů v zahraničních internetových obchodech každoročně klesají. Platby za elektronický nákup v cizině jsou přesto stále vyšší než platby kartou v tuzemských e-shopech. Vyplývá to z ankety mezi bankami.

20.1.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Mikulenka

U České spořitelny tvoří aktuálně platby kartou v zahraničních e-shopech 62 procent celkového objemu transakcí. „V podílu zahraničí karetních transakcí zaznamenáváme jednoznačnou poklesovou tendenci, asi o čtyři procenta ročně. Odhadujeme, že přibližně v roce 2014 se domácí a zahraniční objemy karetních transakcí vyrovnají," řekla mluvčí banky Klára Pačesová.

Lidé podle ní stále více nakupují přes české internetové obchody, a to už téměř skoro všechny druhy zboží. Od jízdenek na vlaky a autobusy přes elektroniku až po drogerii a další věci každodenní spotřeby. Internet se tak stává relevantní konkurencí pro kamenné obchody. To, co dříve klient musel nakoupit v zahraničí, už dnes často sežene i v domácích e-shopech.

Částečný pokles počtu balíků od zahraničních obchodníků potvrzuje i Česká pošta. Podle mluvčího Iva Mravinace klesl meziročně počet balíků z USA o třetinu, naopak počet zásilek ze zemí EU narostl, například z Německa o 42 procent. „Zajímavý je nárůst ze zemí jihovýchodní Asie, ten se pohybuje kolem deseti procent především v listovních zásilkách. Je to ale tím, že se snížila hranice pro bezcelní odbavení na 22 eur a lidé pořizují levnější a méně objemné zboží," dodal.

Klesající podíl plateb kartou v zahraničních internetových obchodech registruje také ČSOB. Zatímco v roce 2011 činil 62 procent, loni klesl na 53 procent. „Lidé už si více zvykají využívat a platit svou platební kartou na internetu v ČR, jak z důvodu pohodlí a dopravy, tak díky velkým internetovým e-shopům," uvedla mluvčí Pavla Hávová.

Průměrná útrata je vyšší

Průměrná útrata v zahraničních internetových obchodech je výrazně vyšší než v těch domácích. U ČSOB je to v domácích e-shopech 900 korun, v zahraničních o 600 korun víc. U UniCredit bank pak 100 a 130 eur. „Tyto částky jsou však částečně zkresleny faktem, že lidé v zahraničních e-shopech buďto činí větší objednávku, aby měli zdarma dodávku zboží, to platí zejména pro e-shopy v eurozóně a USA. Nebo naopak dělají tzv. mikroplatby, tedy nakupují písničky, elektronické knížky, kde částka jednotlivé transakce je nízká," uvedl mluvčí UniCredit bank Petr Plocek.

Naopak u dodávek zboží z Asie, mnohdy přes Hong Kong, kde je poštovné ve vybraných e-shopech často zdarma, se kupující snaží rozdělit objednávku na více zakázek, aby nepřesáhla hranici k proclení zboží. Obecně platí, že v českých e-shopech lidé nakupují už i věci denní spotřeby, u kterých je částka nižší. Ze zahraničí se objednávají převážně větší věci, lidé také nákupy v některých zahraničních e-shopech mnohdy spojují do jednoho kvůli vyššímu poštovnému.

Z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz a výzkumné agentury NMS vyplývá, že Češi jsou v otázce nakupování v zahraničních e-shopech stále konzervativní. Téměř třetina Čechů sice uvedla, že při zajímavé nabídce se nákupům v zahraničních internetových obchodech nebrání, plných 68 procent Čechů však nakupuje výhradně v e-shopech českých.

Obavy z komplikací

„Největší překážkou nákupu v zahraničních e-shopech jsou obavy z komplikací při případných reklamacích. Zároveň české e-shopy jsou dostatečně kvalitní a mají i široký sortiment zboží, takže zákazníci nemají obvykle potřebu nakupovat v zahraničí," myslí si Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.

Podle Plocka Češi čím dál více pro zvýšení bezpečnosti využívají pro platby do zahraničí možnost odemykání a zamykání platebních karet pro zahraniční transakce. K větší důvěře přispěla i standardizace evropské spotřebitelské legislativy. Klienti mohou zahraničním e-shopům více věřit, protože mají větší dovolání v případě reklamace.

Nakupování v zahraničních e-shopech, v zemích mimo EU, se v posledních dvou letech už tolik nevyplatí. Je totiž nutné platit daň z přidané hodnoty u zboží nad 22 eur a také poplatky poště za vyřízení cla. Pro nákup na internetu v zahraničí hovoří zase daleko větší nabídka zboží, vyšší kvalita a často výrazně nižší cena.

Autor: ČTK

20.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Plavecký areál Klíše.
33

Dotační úřad chce po Ústí vrátit čtvrt milionu za halu na Klíši

Budova Národní galerie. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME
2 8

Národní galerie zavřela! Údajně kvůli ochrance

DOTYK.CZ

Města duchů. Navštivte reálná místa, kde vám může jít i o život

Pokud jste viděli film o Jamesi Bondovi Skyfall, pak si jistě vybavíte scénu, kdy hlavní záporná postava Raoul Silva nutí agenta 007 sestřelit z hlavy jeho milenky panáka alkoholu. To vše mezi betonovými ruinami budov, ze kterých snad mrazí ještě více, než ze samotné scény. Nejde však o počítačem vytvořené kulisy. Hašima, opuštěný ostrov u břehů Japonska, skutečně existuje. Stejně jako další „města duchů" po celém světě. Tady jsou některá z nich.

Řidiči autobusů se strachují: Budeme mít co jíst?

Řidiči autobusů zvažují stávku. Přestože měli dostat přidáno, na výplatních páskách se to moc neprojevilo. Většina řidičů si naopak stěžuje, že se jim plat ještě snížil.

Nízké daně podle ANO? Pohádka, tvrdí ODS

Sněmováni vládního hnutí ANO probíhá jako idylická slavnost. Andrej Babiš vyzval k jednotě a akčnosti celého týmu, čehož se delegáti drží. Momentálně vystupují ministři za ANO s projevy, které jsou přehlidkou úspěchů, jež mají ve svých resortech za sebou.

Nechtěné olympiády? Evropa dává od sportovního svátku ruce pryč

Tento týden je to půl roku, co se Rio de Janeiro okázalým závěrečným ceremoniálem loučilo s letní olympiádou. Vzduchem vanuly úsměvy, temné brazilské nebe rozblýskal pestrobarevný ohňostroj a představitelé Mezinárodního olympijského výboru (MOV) se spokojeně plácali po ramenou, jak celá mamutí sportovní akce nakonec dopadla.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies