Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nákupy Čechů v zahraničních e-shopech každý rok klesají

Praha – Nákupy Čechů v zahraničních internetových obchodech každoročně klesají. Platby za elektronický nákup v cizině jsou přesto stále vyšší než platby kartou v tuzemských e-shopech. Vyplývá to z ankety mezi bankami.

20.1.2013 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Michal Mikulenka

U České spořitelny tvoří aktuálně platby kartou v zahraničních e-shopech 62 procent celkového objemu transakcí. „V podílu zahraničí karetních transakcí zaznamenáváme jednoznačnou poklesovou tendenci, asi o čtyři procenta ročně. Odhadujeme, že přibližně v roce 2014 se domácí a zahraniční objemy karetních transakcí vyrovnají," řekla mluvčí banky Klára Pačesová.

Lidé podle ní stále více nakupují přes české internetové obchody, a to už téměř skoro všechny druhy zboží. Od jízdenek na vlaky a autobusy přes elektroniku až po drogerii a další věci každodenní spotřeby. Internet se tak stává relevantní konkurencí pro kamenné obchody. To, co dříve klient musel nakoupit v zahraničí, už dnes často sežene i v domácích e-shopech.

Částečný pokles počtu balíků od zahraničních obchodníků potvrzuje i Česká pošta. Podle mluvčího Iva Mravinace klesl meziročně počet balíků z USA o třetinu, naopak počet zásilek ze zemí EU narostl, například z Německa o 42 procent. „Zajímavý je nárůst ze zemí jihovýchodní Asie, ten se pohybuje kolem deseti procent především v listovních zásilkách. Je to ale tím, že se snížila hranice pro bezcelní odbavení na 22 eur a lidé pořizují levnější a méně objemné zboží," dodal.

Klesající podíl plateb kartou v zahraničních internetových obchodech registruje také ČSOB. Zatímco v roce 2011 činil 62 procent, loni klesl na 53 procent. „Lidé už si více zvykají využívat a platit svou platební kartou na internetu v ČR, jak z důvodu pohodlí a dopravy, tak díky velkým internetovým e-shopům," uvedla mluvčí Pavla Hávová.

Průměrná útrata je vyšší

Průměrná útrata v zahraničních internetových obchodech je výrazně vyšší než v těch domácích. U ČSOB je to v domácích e-shopech 900 korun, v zahraničních o 600 korun víc. U UniCredit bank pak 100 a 130 eur. „Tyto částky jsou však částečně zkresleny faktem, že lidé v zahraničních e-shopech buďto činí větší objednávku, aby měli zdarma dodávku zboží, to platí zejména pro e-shopy v eurozóně a USA. Nebo naopak dělají tzv. mikroplatby, tedy nakupují písničky, elektronické knížky, kde částka jednotlivé transakce je nízká," uvedl mluvčí UniCredit bank Petr Plocek.

Naopak u dodávek zboží z Asie, mnohdy přes Hong Kong, kde je poštovné ve vybraných e-shopech často zdarma, se kupující snaží rozdělit objednávku na více zakázek, aby nepřesáhla hranici k proclení zboží. Obecně platí, že v českých e-shopech lidé nakupují už i věci denní spotřeby, u kterých je částka nižší. Ze zahraničí se objednávají převážně větší věci, lidé také nákupy v některých zahraničních e-shopech mnohdy spojují do jednoho kvůli vyššímu poštovnému.

Z průzkumu nákupního rádce Heureka.cz a výzkumné agentury NMS vyplývá, že Češi jsou v otázce nakupování v zahraničních e-shopech stále konzervativní. Téměř třetina Čechů sice uvedla, že při zajímavé nabídce se nákupům v zahraničních internetových obchodech nebrání, plných 68 procent Čechů však nakupuje výhradně v e-shopech českých.

Obavy z komplikací

„Největší překážkou nákupu v zahraničních e-shopech jsou obavy z komplikací při případných reklamacích. Zároveň české e-shopy jsou dostatečně kvalitní a mají i široký sortiment zboží, takže zákazníci nemají obvykle potřebu nakupovat v zahraničí," myslí si Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz.

Podle Plocka Češi čím dál více pro zvýšení bezpečnosti využívají pro platby do zahraničí možnost odemykání a zamykání platebních karet pro zahraniční transakce. K větší důvěře přispěla i standardizace evropské spotřebitelské legislativy. Klienti mohou zahraničním e-shopům více věřit, protože mají větší dovolání v případě reklamace.

Nakupování v zahraničních e-shopech, v zemích mimo EU, se v posledních dvou letech už tolik nevyplatí. Je totiž nutné platit daň z přidané hodnoty u zboží nad 22 eur a také poplatky poště za vyřízení cla. Pro nákup na internetu v zahraničí hovoří zase daleko větší nabídka zboží, vyšší kvalita a často výrazně nižší cena.

Autor: ČTK

20.1.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
  OBÁVANÉ PLEMENO. Lidé se ho bojí, ale dobře vychovaný pitbull může být hodný pes.
1 17

Neočipujete psa? Připravte si až sto tisíc na pokutu

Útok v Cambrils
1 3

Druhý útok ve Španělsku – vůz najel do lidí v městečku Cambrils

Češi nechtějí platit za hovězí. Krávy jdou do světa na chov

Masa se v Česku v posledních letech vyrábí stále méně. Klesající trend se nezměnil ani ve druhém čtvrtletí letošního roku. Od dubna do června ho řezníci vyrobili 110 736 tun, což bylo o 3,4 procenta méně oproti stejnému období loňského roku.

Odporný útok na nevinné, odsuzují čeští politici útok v Barceloně

Český premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) označil dnešní najetí auta do lidí v Barceloně za další "odporný teroristický útok na nevinné". Sdělil to na twitteru. Na sociálních sítích odsoudili čin také další tuzemští politici. Útok, ke kterému se přihlásil Islámský stát, si vyžádal asi 13 mrtvých a osm desítek zraněných.

Stihne Krpálek MS? Spíš ne, mrzí judistu

Tomu se říká pech. Měl být jedním z hlavních favoritů na titul mistra světa v nejtěžší váhové kategorii, místo toho bude judista Lukáš Krpálek s největší pravděpodobností léčit zraněný kotník na levé noze. Jak přiznal během autogramiády v Hranicích, kde měl s reprezentací absolvovat soustředění, pravděpodobnost, že stihne světový šampionát v Budapešti, je mizivá.

Čekání na telefon. O ostřílené Čechy není v zámoří zájem

Užívat si léto? Štědře placení hokejistéz NHL jistě nemají nouzi o prázdninové kratochvíle. Ne vždy si ale můžou léto užít opravdu naplno – co když stále nevědí, kde budou v příští sezoně hrát? Týdny uplývají, start přípravných kempů v zámoří se zvolna blíží a pořád tu jsou čeští borci, kteří zatím nikde nepodepsali nový kontrakt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení