Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na nákupy jezdí lidé podle slev, nebo šetří na internetu

Svitavsko - Reklama a inzerce jsou dnes téměř všudypřítomné. Neobejde se bez nich vysílání. Ovlivňují životy lidí také ve svitavském okrese.

23.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

Jiří Zajíček žije v ústraní od lidí, na chalupě na rozhraní okresů Svitavy a Ústí nad Orlicí. S civilizací ho spojuje pouze internet. A na něm postavil Jiří svůj současný život.

Každý den usedá k počítači na několik hodin a prohledává na internetu inzertní servery a rubriky. Výsledkem je spousta tipů na nákup levného zboží. Jednou týdně pak objede vybrané inzerenty a odkoupí od nich nabízené věci. Následující týden se s nimi vydává do Prahy.

„Mám zde kontakty na řadu obchodníků, kteří mnou dovezené předměty dokážou poměrně výhodně prodat. Pokud například seženu přes internet starý fotoaparát za osm set korun, v hlavním městě za něho dostanu jednou tolik,“ prozrazuje systém svého výdělku Jiří Zajíček.

Požadují svůj "známý" výrobek

Fenoménem doby se staly reklamní letáky velkých obchodních řetězců. Zejména starší lidé podle nich doslova organizují svůj život. „Na nákupy jezdíme podle toho, kdy začínají v obchodech nové akce. Za jeden den objedeme tři až čtyři supermarkety,“ popisují styl svých nákupů manželé Divišovi ze Svitav.

Podobně nakupují také Ludmila a Břetislav Eliášovi z malé vesnice u Litomyšle. Na nákupy se vydávají pravidelně ve čtvrtek ráno, kdy vstupuje v jednom z litomyšlských supermarketů v platnost nový akční leták. „Celý týden vybíráme z došlých letáků, nakupujeme výhradně podle toho, co je momentálně levnější. Jedině tak je možné ušetřit,“ podotýkají důchodci Eliášovi.

Podle sociologa Pavla Vavrouška nás ovšem nejvíce ovlivňuje televizní reklama. „Už tříleté dítě si dnes dokáže zapamatovat motiv z reklamy, kterou například vidí před večerníčkem, a potom po rodičích požaduje „svůj známý“ výrobek,“ tvrdí sociolog.

Reklamě ale podléhají hlavně dospělí. A mnohdy si to ani neuvědomují. „Platí to například při výběru zubní pasty nebo pracího prášku. V obchodě se jim při výběru vybaví úryvek z reklamy, kterou někde zaregistrovali a zaujala je, a potom sáhnou právě po onom výrobku,“ dodává Vavroušek.

Kartářka: Recept na šťastný život

Rozporuplné pocity musí mít lidé při čtení novinové inzerce. Stránky novin dnes plní především rubriky pro sběratele všeho možného i nemožného. V posledních měsících se i v seriózních novinách stala hitem sexuální a astrologická inzerce.

Léčitelka Mona tak například za šedesát šest korun za minutu nabízí vyřešení sexuálních potíží. Kartářka Marta za stejnou cenu nabízí recept na šťastný život. Osmdesát korun za minutu zaplatíte, pokud zavoláte některé sexuchtivé dívce, která „touží“ právě po vás.

„Různé formy reklamy na nás útočí doslova ze všech stran a zachovat si zdravý rozum začíná být stále těžší. Školy by měly uvažovat o zavedení předmětu, v němž by se vyučovalo, jak nepodléhat reklamnímu masírování našich mozků,“ dodává poněkud skepticky sociolog Vavroušek.

23.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Euro, ilustrační foto
18 4

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

Poslanecká sněmovna. Ilustrační foto.
4 6

Někteří nynější poslanci nemají obhajobu mandátu jistou

Když věční rivalové spojí síly. Duo „Fedal“ rozzářilo tenisový svět

Vytvořili jednu z největších rivalit ve sportovních dějinách. Na okruhu ATP se spolu potkávají více než patnáct let. Nyní se poprvé postavili bok po boku do společné čtyřhry. Roger Federer a Rafael Nadal podtrhli vytvořením unikátní deblové dvojice jedinečnost celého Laver Cupu. Navíc se mohou nazývat neporaženým párem.

DOTYK.CZ

Kolonie o sto lidech na Měsíci. To je vize Bernarda Foinga pro rok 2040

Během několika desetiletí se objeví první "měsíční miminka" - děti, které budou žít se svými rodiči na Měsíci. Tvrdí to Bernard Foing, jenž svou vizi osídleného Měsíce představil na Evropském kongresu planetárních věd v lotyšské Rize.

Trump zakázal vstup do země lidem z KLDR, Venezuely a Čadu

Americký prezident Donald Trump chce rozšířit protiimigrační opatření o další tři státy. Zákaz cestovat do Spojených států se tak má odnynějška týkat občanů osmi zemí. A to KLDR, Čadu, Íránu, Jemenu, Libye, Somálska, Sýrie a Venezuely. Ruší se naopak pro Súdán.

Nastavme pojištění pro nemocnice jako povinné ručení u aut, navrhují poslanci

Pojištění odpovědnosti je příliš drahé, stěžují si české špitály. Suma roste i těm, které chyby nedělají. Nejčastěji se dostávají do sporů porodníci a chirurgové, tvrdí právník.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení