VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na nákupy jezdí lidé podle slev, nebo šetří na internetu

Svitavsko - Reklama a inzerce jsou dnes téměř všudypřítomné. Neobejde se bez nich vysílání. Ovlivňují životy lidí také ve svitavském okrese.

23.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

Jiří Zajíček žije v ústraní od lidí, na chalupě na rozhraní okresů Svitavy a Ústí nad Orlicí. S civilizací ho spojuje pouze internet. A na něm postavil Jiří svůj současný život.

Každý den usedá k počítači na několik hodin a prohledává na internetu inzertní servery a rubriky. Výsledkem je spousta tipů na nákup levného zboží. Jednou týdně pak objede vybrané inzerenty a odkoupí od nich nabízené věci. Následující týden se s nimi vydává do Prahy.

„Mám zde kontakty na řadu obchodníků, kteří mnou dovezené předměty dokážou poměrně výhodně prodat. Pokud například seženu přes internet starý fotoaparát za osm set korun, v hlavním městě za něho dostanu jednou tolik,“ prozrazuje systém svého výdělku Jiří Zajíček.

Požadují svůj "známý" výrobek

Fenoménem doby se staly reklamní letáky velkých obchodních řetězců. Zejména starší lidé podle nich doslova organizují svůj život. „Na nákupy jezdíme podle toho, kdy začínají v obchodech nové akce. Za jeden den objedeme tři až čtyři supermarkety,“ popisují styl svých nákupů manželé Divišovi ze Svitav.

Podobně nakupují také Ludmila a Břetislav Eliášovi z malé vesnice u Litomyšle. Na nákupy se vydávají pravidelně ve čtvrtek ráno, kdy vstupuje v jednom z litomyšlských supermarketů v platnost nový akční leták. „Celý týden vybíráme z došlých letáků, nakupujeme výhradně podle toho, co je momentálně levnější. Jedině tak je možné ušetřit,“ podotýkají důchodci Eliášovi.

Podle sociologa Pavla Vavrouška nás ovšem nejvíce ovlivňuje televizní reklama. „Už tříleté dítě si dnes dokáže zapamatovat motiv z reklamy, kterou například vidí před večerníčkem, a potom po rodičích požaduje „svůj známý“ výrobek,“ tvrdí sociolog.

Reklamě ale podléhají hlavně dospělí. A mnohdy si to ani neuvědomují. „Platí to například při výběru zubní pasty nebo pracího prášku. V obchodě se jim při výběru vybaví úryvek z reklamy, kterou někde zaregistrovali a zaujala je, a potom sáhnou právě po onom výrobku,“ dodává Vavroušek.

Kartářka: Recept na šťastný život

Rozporuplné pocity musí mít lidé při čtení novinové inzerce. Stránky novin dnes plní především rubriky pro sběratele všeho možného i nemožného. V posledních měsících se i v seriózních novinách stala hitem sexuální a astrologická inzerce.

Léčitelka Mona tak například za šedesát šest korun za minutu nabízí vyřešení sexuálních potíží. Kartářka Marta za stejnou cenu nabízí recept na šťastný život. Osmdesát korun za minutu zaplatíte, pokud zavoláte některé sexuchtivé dívce, která „touží“ právě po vás.

„Různé formy reklamy na nás útočí doslova ze všech stran a zachovat si zdravý rozum začíná být stále těžší. Školy by měly uvažovat o zavedení předmětu, v němž by se vyučovalo, jak nepodléhat reklamnímu masírování našich mozků,“ dodává poněkud skepticky sociolog Vavroušek.

23.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
18 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies