VYBERTE SI REGION

Na nákupy jezdí lidé podle slev, nebo šetří na internetu

Svitavsko - Reklama a inzerce jsou dnes téměř všudypřítomné. Neobejde se bez nich vysílání. Ovlivňují životy lidí také ve svitavském okrese.

23.3.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Archiv VLP

Jiří Zajíček žije v ústraní od lidí, na chalupě na rozhraní okresů Svitavy a Ústí nad Orlicí. S civilizací ho spojuje pouze internet. A na něm postavil Jiří svůj současný život.

Každý den usedá k počítači na několik hodin a prohledává na internetu inzertní servery a rubriky. Výsledkem je spousta tipů na nákup levného zboží. Jednou týdně pak objede vybrané inzerenty a odkoupí od nich nabízené věci. Následující týden se s nimi vydává do Prahy.

„Mám zde kontakty na řadu obchodníků, kteří mnou dovezené předměty dokážou poměrně výhodně prodat. Pokud například seženu přes internet starý fotoaparát za osm set korun, v hlavním městě za něho dostanu jednou tolik,“ prozrazuje systém svého výdělku Jiří Zajíček.

Požadují svůj "známý" výrobek

Fenoménem doby se staly reklamní letáky velkých obchodních řetězců. Zejména starší lidé podle nich doslova organizují svůj život. „Na nákupy jezdíme podle toho, kdy začínají v obchodech nové akce. Za jeden den objedeme tři až čtyři supermarkety,“ popisují styl svých nákupů manželé Divišovi ze Svitav.

Podobně nakupují také Ludmila a Břetislav Eliášovi z malé vesnice u Litomyšle. Na nákupy se vydávají pravidelně ve čtvrtek ráno, kdy vstupuje v jednom z litomyšlských supermarketů v platnost nový akční leták. „Celý týden vybíráme z došlých letáků, nakupujeme výhradně podle toho, co je momentálně levnější. Jedině tak je možné ušetřit,“ podotýkají důchodci Eliášovi.

Podle sociologa Pavla Vavrouška nás ovšem nejvíce ovlivňuje televizní reklama. „Už tříleté dítě si dnes dokáže zapamatovat motiv z reklamy, kterou například vidí před večerníčkem, a potom po rodičích požaduje „svůj známý“ výrobek,“ tvrdí sociolog.

Reklamě ale podléhají hlavně dospělí. A mnohdy si to ani neuvědomují. „Platí to například při výběru zubní pasty nebo pracího prášku. V obchodě se jim při výběru vybaví úryvek z reklamy, kterou někde zaregistrovali a zaujala je, a potom sáhnou právě po onom výrobku,“ dodává Vavroušek.

Kartářka: Recept na šťastný život

Rozporuplné pocity musí mít lidé při čtení novinové inzerce. Stránky novin dnes plní především rubriky pro sběratele všeho možného i nemožného. V posledních měsících se i v seriózních novinách stala hitem sexuální a astrologická inzerce.

Léčitelka Mona tak například za šedesát šest korun za minutu nabízí vyřešení sexuálních potíží. Kartářka Marta za stejnou cenu nabízí recept na šťastný život. Osmdesát korun za minutu zaplatíte, pokud zavoláte některé sexuchtivé dívce, která „touží“ právě po vás.

„Různé formy reklamy na nás útočí doslova ze všech stran a zachovat si zdravý rozum začíná být stále těžší. Školy by měly uvažovat o zavedení předmětu, v němž by se vyučovalo, jak nepodléhat reklamnímu masírování našich mozků,“ dodává poněkud skepticky sociolog Vavroušek.

23.3.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Areál nymburské nemocnice.
4

Nemocnice Nymburk: Pacient zemřel kvůli chybě jednotlivce, ne péče

Sebevražda. Policie ČR. Ilustrační snímek.

Tragédie: Mladá žena se střelila do hlavy

Čínský prezident chce zakázat a zničit všechny jaderné zbraně

Všechny jaderné zbraně by měly být zcela zakázány a zničeny. V sídle OSN v Ženevě to dnes řekl čínský prezident Si Ťin-pching, jehož země patří mezi jaderné velmoci.

Nový objev vědců z ÚOCHB je další nadějí pro výzkum léků

Praha - Novou naději pro výzkum léků by v budoucnosti mohl přinést výzkum českých vědců z Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) Akademie věd ČR. Vyvinuli novou metodu, která umožňuje jednodušeji pozorovat léčiva přímo ve chvíli, kdy působí na živé buňky. Je zatím otázkou, kdy a zda se vůbec metoda dostane z laboratoří do praxe. Pokud by se to ale podle vedoucího týmu Milana Vrábela povedlo, mohla by pomoci při vývoji léků s mírnějšími vedlejšími účinky, řekl ve středu.

Prohlédněte si poslední snímky pohřešované Míši. Pátrání je zatím neúspěšné

Ústí nad Labem - Policie ve středu odpoledne zveřejnila nejaktuálnější fotografie dvanáctileté Michaely Patricie Muzikářové, která před více než týdnem zmizela. Snímky si prohlédněte v textu článku.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies