Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Namísto autobusů mají v evropských městech jezdit ekologické elektrobusy

Česká republika je součástí evropského projektu ZeEUS, v jehož rámci se provoz testuje elektrobusů. Dvanáctimetrové nízkopodlažní elektrické autobusy s odlehčenou karoserií jsou výsledkem aplikovaného výzkumu, který v minulých letech podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) částkou 20,3 milionů korun.

14.7.2017
SDÍLEJ:

Elektrobus a dva další nízkopodlažní autobusy.Foto: DENÍK / Gabriela Mathiasová

Za Českou republiku se v projektu angažuje konsorcium firem Škoda Electric, Plzeňské městské dopravní podniky a Plzeňská teplárenská společně se Západočeskou univerzitou.

Škoda Transportation v roce 2015 dokončila homologaci prototypu elektrobusu Škoda Perun HP se zrychleným systémem nabíjení. „Elektrobus i automatická dobíjecí stanice jsou aktuálně nasazeny v rámci celoevropského testovacího projektu elektrobusů ZeEUS,“ říká mluvčí společnosti Škoda Transportation Michal Tobrman.

Testování v Plzni začalo v květnu 2015 na konečné zastávce linky č. 33 na sídlišti Košutka, kde se v rámci točny vozidel vybudovalo zázemí pro vztyčení rychlonabíjecí stanice.

Dva elektrobusy s bateriemi spočítanými právě pro tuto konkrétní linku měly především nashromáždit data z reálného provozu.

„Výsledky z Plzně a dalších zapojených měst budou k dispozici výrobcům i Evropské komisi. Napomohou k vytvoření strategie, která povede k nejlepšímu řešení v oblasti elektromobility pro veřejnou dopravu v Evropské unii,“ uvedl Tobrman.

Testování trvalo do konce roku 2016. Technici teď připravují informační manuál, který shrne technickoekonomické výsledky všech v projektu zúčastněných provozů.

"Jsou mezi nimi Plzeň, Münster, Londýn, Barcelona, Cagliari a další evropská města,“ vysvětlil předseda TA ČR Petr Očko. Cílem projektu je rozšířit informace o příslušných technologiích a ekologických přínosech provozu elektrobusů v reálných podmínkách.

„Výhodou nových elektrobusů je to, že mají parametry a výkon srovnatelný s tradičními autobusy se spalovacími motory, ale na rozdíl od nich splňují nejpřísnější kritéria a požadavky na ekologii a mají nižší provozní náklady. Proto jsme se rozhodli jejich vývoj podpořit,“ dodal Očko.

Projekt ZeEUS (Zero Emissions Urban Bus System, tedy Systém městských autobusů s nulovými emisemi) zastřešuje organizace UITP (Mezinárodní unie veřejné dopravy) sdružující evropské dopravní podniky. Partnery projektu a členy projektového konsorcia tvoří 40 podniků a jiných organizací, spojených svojí činností s vývojem a provozem elektrických autobusů - dopravci, dopravní agentury a organizátoři veřejné dopravy, výrobci, energetické společnosti, školy a výzkumná pracoviště.

 

 

 

Autor: Lenka Králová

14.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Kočka
23

Žena zemřela po kousnutí kočkou na nemoc přenášenou klíšťaty

Zleva Michal Urbánek, Kamil Jirounek, Radomír Kučera a Peter Kmeť
3 10

Jde o pokus o násilné převzetí mojí firmy, tvrdí zakladatel Oleo Chemical

Nechtěné děti. V Česku lze rodit v utajení, ale ne anonymně

Případ novorozence z Plzeňska, kterého matka chtěla po porodu zavraždit, vyvolal emoce i otázky. Chlapeček totiž nakonec skončil v babyboxu, ale přes rychlou snahu lékařů o jeho záchranu po pár hodinách zemřel. Muselo se to stát? Možná ne, kdyby nešťastná rodička věděla o možnosti rodit v utajení.

Hackerský útok na UniCredit v Itálii zasáhl 400 tisíc klientů

Zatím neznámí hackeři zaútočili na největší italskou banku UniCredit. Ohrožena jsou data ze 400 tisíc účtů.

Potvrzeno! Francii postihla katastrofální neúroda vinných hroznů

Když na jaře varovali francouzští vinaři, že silné mrazy zničily jejich celoroční snažení, mnozí doufali, že se réva nakonec vzpamatuje. Bohužel, černé předpovědi se vyplnily.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení