VYBERTE SI REGION

Námrazy u letounů Boeing mohou vést k nuceným přistáním

Seattle – Problémy s námrazou na motorech společnosti General Electric (GE), které se v posledních měsících objevily u letadel Boeing 787 Dreamliner a 747-8, by mohly vést k neplánovaným přistáním. Uvedl to dnes podle agentury Reuters americký Federální Úřad pro letectví (FAA). Úřad americkým leteckým společnostem přikázal, aby překontrolovaly motory GE na letadlech, které takové námrazy zaznamenaly, a aby zakázaly pilotům létat při mrazivém počasí do velkých výšek.

27.11.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: ČTK

FAA uvedl, že dnešní směrnice o takzvané letové způsobilosti se u amerických aerolinií týká jen 14 letadel. Zahraniční úřady pro letectví se v případě letounů Boeing obvykle řídí rozhodnutími FAA.

Minulý týden americký výrobce letadel Boeing varoval některé letecké společnosti před rizikem tvorby námrazy na motorech u svých letadel 747-8 a 787 Dreamliner. Celkem patnácti aeroliniím dal pokyn, aby s těmito letouny nelétaly poblíž bouřkových mraků ve vyšších vrstvách atmosféry.

FAA ve své směrnici konstatovala, že problém se vyskytl při devíti letech a z toho ve dvou případech se týkal obou motorů. Pokud by námraza vedla k trvalejšímu snížení tahu motorů, mohlo by to vést k vynucenému přistání, varovala FAA.

GE minulý týden sdělila, že k žádné trvalejší ztrátě tahu v těchto případech nedošlo. Dodala, že ve spolupráci s Boeingem vyvíjí softwarové modifikace systému ovládání motoru, které by měly tento problém řešit.

Od dubna do listopadu zaznamenalo podle Boeingu pět letounů 747-8 a jeden stroj 787 kvůli námraze dočasnou ztrátu tahu při letech ve velkých výškách. Všechna letadla, která to postihlo, vždy bezpečně přistála ve svých destinacích. FAA do svého seznamu zařadil navíc tři případy, kdy se motor zasažený námrazou nezvykle rozvibroval, ale tah neztratil, uvedl mluvčí GE Rick Kennedy.

Podle GE úřad neoznačil její motory GEnx-18 a GEnx-24 za vadné a zjistil, že námraza nastává jen při určitém počasí ve výšce mírně nad 12 kilometry, pro niž nejsou tyto motory certifikovány. Kennedy uvedl, že GE se setkala s podobným problémem u svých motorů CF6 v 90. letech a prvních letech tohoto století a úpravou řídícího systému jej vyřešila.

Autor: ČTK

27.11.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

Forejtův případ je varující zprávou o poměrech na Hradě, píše tisk

Praha - Odchod ředitele protokolu Pražského hradu Jindřicha Forejta, který se v úterý vzdal svého místa, je drsnou a varující zprávou o poměrech na Hradě. V komentáři to dnes píšou Hospodářské noviny. Případu se věnují všechny české deníky. Lidové noviny si v souvislosti s tím všímají bezpečnostních hrozeb, kterých je podle nich Hrad plný. Právo se pozastavuje nad "úpornou snahou dvou pochybných individuí" dostat kompromitující materiál do seriózních médií.

Babiš obhajoval rozpočet, dle něj je podstatné, že deficit klesá

Praha - Vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš (ANO) před jednáním Sněmovny obhajoval navržený deficit státního rozpočtu na příští rok ve výši 60 miliard korun. Podle něj je podstatné, že se od začátku funkčního období vlády daří deficit postupně snižovat, stejně jako státní dluh. Odmítl také výtky opozice, že je v rozpočtu málo investic.

Vysmívaný uklízeč z Rijádu získal po kampani na netu šperky

Rijád - Bangladéšský uklízeč ze saúdskoarabské metropole Rijádu, jemuž se na sociálních sítích vysmívali za to, jak na fotografii zírá do výlohy klenotnictví, po internetové kampani na jeho podporu získal sadu zlatých šperků. Lidé mu také přislíbili tisíce rijálů, informovala televizní stanice CNN.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies