Vinaři (především jejich svaz a některé cechy) prosazovali, aby se na záklopkách vína povinně uváděla trikolora připomínající skleničku. Takové označení je dosud dobrovolné – kdo ho však použije, garantuje, že jde o víno vyrobené z hroznů sklizených na území České republiky. Pokud by lhal, riskuje pokutu.

Přestože ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU- ČSL) navrhoval jen dobrovolné značení trikolorou, poslanci a senátoři to změnili a v zákoně odhlasovali povinné značení. O to větší bylo překvapení, když si vinaři přečetli návrh prováděcí vyhlášky k novému zákonu. O logotypu se tam sice hovoří, ale nikoliv na záklopce.

Čtěte také: Byznys 2017: asijská výzva láká vinaře z Břeclavska. Zájem je o polosladká vína

„Z uvedeného znění návrhu vyhlášky jednoznačně nevyplývá konkrétní umístění logotypu," potvrzuje mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková. Ministr nechce trikoloru i proto, že u exportérů vína to nemusí být „marketingově ideální".

Fakt, že podzákonná norma (vyhláška) by měla vymazat vůli poslanců a senátorů, ale vadí prezidentovi Svazu vinařů Tiboru Nyitrayovi. Ve vyhlášce se totiž navrhuje i to, aby maximální výška loga kdekoliv na láhvi byla jen 16 milimetrů. „To znamená, že stačí i mikroskopická tečka kdekoliv na vzadu na etiketě. Vyhláška bude splněna, ale označení se mine účinkem. V rámci připomínkového řízení to budeme rozporovat," řekl Deníku Nyitray.

Záklopky vína v národních barvách jsou běžné třeba v Rakousku či na Slovensku. Měly by zákazníkům usnadnit výběr na regálech, aby mezi desítkami láhví poznali „své moravské" a měli garantováno, že kupují a platí za „Moravu". Nejčastějším regálovým trikem dneška je totiž umístit název vinařství a připojit k němu slovo „moravské" či nějak konkrétní místopis. Až ze zadní etikety se člověk (v tom lepším případě) dozví, že jde o víno zpracované z hroznů zahraniční provenience. 

Čtěte také: Přibývají nové vinice. Vysazují se tradiční odrůdy, hektar vyjde až na 800 tisíc