Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Navýšení ropných rezerv má zdražit pohonné hmoty o 14 haléřů

Praha – Motoristy patrně od příštího roku čeká další zdražení pohonných hmot v důsledku vládních opatření. Ceny má zvednout navýšení státních rezerv ropy a ropných produktů ze současných 90 dnů na 120 dnů.

27.4.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Poplatky za skladování budou hradit rafinerie a další soukromé subjekty na palivovém trhu formou daně z ropných produktů, která dle návrhu zdraží pohonné hmoty maximálně o 14 haléřů na litr. Návrh o navýšení hmotných rezerv má příští týden ve středu projednat vláda.

Ceny pohonných hmot v posledních týdnech rekordně rostou. Především benzin každý měsíc zdražuje o desítky haléřů a jeho cena se nyní přibližuje 40 korunám za litr. Podnikatelům se opatření příliš nelíbí.

„Zdražení o 14 haléřů na litr při současném růstu cen představuje asi týdenní pohyb ceny na trhu, tedy nebude mít dramatický dopad. Ve chvíli, kdy se však vládu snažíme přesvědčit o snížení spotřební daně na pohonné hmoty, si nemyslím, že opatření, které ceny znovu zvedne, je příliš šťastné. Jde zejména o princip," řekl předseda Sdružení čerpacích stanic Ivan Indráček.

Navýšení rezerv se nelíbí také Unii malých a středních podniků. Nová daň se kromě občanů negativně dotkne dle předsedy unie Davida Šeicha také dopravců. „Stát by měl finance na navyšování hmotných rezerv najít jinde. Například důslednou kontrolou distributorů pohonných hmot by stát vybral více prostředků na spotřební dani a žádná nová daň by nebyla potřeba," uvedl Šeich.

Vláda navýšení ropných rezerv zvažuje už několik let, opatření ale bylo opakovaně odloženo. Vzhledem k současné nestabilní politické situaci není jisté, zda kabinet návrh tentokrát schválí.

V rámci připomínek mělo k návrhu několik námitek ministerstvo financí. „Nelze pominout riziko, že nárůst zdanění vybraných ropných produktů by se mohl projevit naopak snížením celkového inkasa spotřební daně z minerálních olejů," uvedlo ministerstvo.

Zvýšení ropných zásob ukládá ČR směrnice EU. Podle předkladatelů ministerstva průmyslu a obchodu a Státní správy hmotných rezerv nezpůsobí nové opatření zvýšené nároky na státní rozpočet. „Zapojení podnikatelské sféry do financování ropné bezpečnosti je ve světě zcela běžné," uvádí se v předkládací zprávě.

Poplatky bude od soukromých subjektů vybírat celní správa. Kapacita zásob by se mohla navyšovat postupně během příštích deseti let. Celkové náklady SSHR odhaduje na zhruba 13 až 18 miliard korun. Státní distributor paliv Čepro již nabídl své skladovací kapacity v Loukově na Kroměřížsku. Opatření o navýšení zásob by mělo vstoupit v platnost od roku 2013.

Čtěte také: Nejprodávanější benzin Natural 95 v uplynulém týdnu zdražil na nový rekord

Autor: ČTK

27.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení