VYBERTE SI REGION

Britové mají nejraději Jaguáry a Škodovky

Praha/Londýn: Největší tuzemská automobilka slaví úspěch v Británii. Doma nestíhá výrobu a chce zavést další pracovní směny

18.4.2009
SDÍLEJ:

Jaguar E AnglieFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Zapomeňte na luxusní Rolls-Royce nebo exkluzivní sporťák Aston Martin, ve kterém jezdil filmový agent James Bond. To, co bylo dříve symbolem aut ve Velké Británii, přestává platit. Silnice v ostrovním království definitivně ovládla nová hvězda – škodovka z Mladé Boleslavi. Tedy alespoň podle známé ankety Driver Power 2009, kterou pořádá motoristický magazín Auto Express. Vozy Škoda Superb a Octavia jsou v žebříčku druhým a třetím nejoblíbenějším vozem v Británii.

První místo sice stále patří tradičnímu jaguáru, ale v souhrnné kategorii značek zaujímá Škoda první místo. Pro ty, kteří soutěž britského motoristického magazínu sledují pravidelně, to ale nemusí být překvapení. Octavia totiž v posledních dvou letech mezi hodnocenými vozy dokonce vyhrála. Desítky tisíc majitelů, kteří v anketě svá auta sami hodnotili, si ji nemohly vynachválit. „Je to luxusní auto, které je dostatečně prostorné, má skvělé jízdní vlastnosti a přitom přijatelnou cenu,“ citoval britský deník Telegraph názory některých účastníků populární ankety.

Letos se do hodnocení vozů zapojilo 20 tisíc respondentů a žebříček, který nakonec sestavili, tvoří tisícovka aut. Česká Škoda, která obsadila druhé a třetí místo, za sebou nechala takové velikány jako například Land Rover Discovery nebo Lexus RX. Největší české automobilce se daří i na dalších evropských trzích. „Velký úspěch v žebříčcích máme například v Litvě,“ řekl Deníku mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Doma to nestíháme

Zatímco ve světě je enormní zájem díky šrotovnému, doma to nyní mladoboleslavské Škodovce paradoxně komplikuje situaci. Nestíhá totiž výrobu kvůli zakázkám z Německa a zvažuje zavedení pracovních přesčasů o sobotách, aby eliminovala dlouhé dodací lhůty. O přesčasech sice definitivně rozhodnuto nebylo, ale vedení automobilky hodlá podle odborářského listu Škodovácký odborář zavést takzvaná časová konta. Zástupci zaměstnanců však zavedení kont striktně odmítají.

Časová konta fungují tak, že pracovník pobírá stálou mzdu, respektive 80 procent mzdy po dobu až 52 týdnů. Firma si od toho slibuje, že v době, kdy by zase zakázky neměla, zůstanou zaměstnanci doma, a přesto dostanou stejnou výplatu, jako by byli v práci. Personální šéf Škody Klaus Dierkes podle odborářů uvažuje, jak by firma mohla vyrábět vozy navíc a uspokojit zákazníky. Zároveň je však podle něho nutné připravit se na dobu, kdy skončí šrotovné a bude hrozit další propad produkce.

Zástupci zaměstnanců ale varují, že pracovníci na tom budou tratit. „Zaměstnanci, který by byl v režimu konta pracovní doby, by poklesl okamžitý měsíční výdělek,“ varoval v týdeníku Škodovácký odborář právník ZO OS KOVO Jiří Hašek.
MICHAELA MUŽÍKOVÁ
PAVEL SVAČINA

18.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies