VYBERTE SI REGION

Nejvyšší marži v maloobchodu mají stánkaři, nejnižší pumpaři

Praha - Průměrná marže v českém maloobchodu dosáhla předloni 23 procent, od roku 2005 se tak zvýšila o tři procentní body. Nejnižší marži mají benzínové pumpy a to 5,9 procenta. Naopak nejvyšší marže, 37,4 procenta, dosáhli trhovci a stánkaři. Ve svém časopise Statistika&My to uvedl Český statistický úřad. Průměrná marže v českém maloobchodu rostla až do roku 2010, od té doby mírně klesá.

19.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Nejvyšší marži vykazují v posledních letech nejmenší podniky v maloobchodu, kde se pohybuje mezi 25 a 27 procenty. Nejnižší marži mají podniky střední velikosti, a to mezi 19 a 21 procenty. Velké obchodní řetězce se svou marží zásadně neliší od průměru v celém maloobchodu, uvedl ČSÚ.

V nespecializovaných obchodech s potravinami dosahuje marže 22,4 procenta, u prodejců počítačů 20,4 procenta.

"Procento marže se liší zejména podle sortimentu prodaného zboží. Obecně se předpokládá, že u rychloobrátkového zboží (čerstvé potraviny, zboží denní potřeby) tvoří zpravidla menší podíl z celkové ceny zboží, než je tomu u zboží dlouhodobé spotřeby či luxusních předmětů. Souvisí to, mimo jiné, i s vyššími náklady na skladování zboží a s vyšší dobou obratu," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Obchodníci předloni dosahovali průměrné rentability tržeb, tedy poměru hospodářského výsledku a celkových tržeb, 2,1 procenta. Tento ukazatel od roku 2008, kdy stoupl nad tři procenta, klesá. O třetinu nižší rentabilitu tržeb (1,4 procenta) ve srovnání s celým maloobchodem vykazují velké obchodní řetězce.

Rentabilita tržeb

Porovnání vývoje obou veličin podle ČSÚ ukazuje, že zvýšení marže nepřináší obchodníkům vždy větší rentabilitu tržeb. "Naopak necitlivé zvýšení marže určitého zboží, a tedy i jeho ceny, může vést ke snížení zájmu kupujících o daný výrobek. Také zvýšení nákladů za energie, nájmy apod. vede obchodníky k nutnosti zvýšit marži. Pokud však náklady rostou rychleji a zájem kupujících klesá, ať už v důsledku zvýšení cen zboží, nebo snížení jejich kupní síly, rentabilita obchodníkům klesá. To bylo zřejmě příčinou skokového snížení rentability po roce 2008," dodala Boušková.

Obchodní marže je rozdílem mezi tržbami a náklady na prodané zboží. Procento marže se vypočítá jako podíl marže na dosažených tržbách za zboží. Stoprocentní marže znamená, že obchodník získal zboží zcela zadarmo, nulová, že prodal zboží za stejnou cenu za jakou nakoupil. Ekonomicky je marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží, např. dopravu, skladování, nájem prodejních prostor, mzdové náklady a další.

Autor: ČTK

19.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Hlavní třídy se zcela promění, Praha dá na jejich obnovu miliardu

Praha /INFOGRAFIKA/ - Během dvou let se velké třídy v metropoli zcela promění. Začnou rekonstrukce čtyř ulic, které dostanou úplně novou podobu. Vše vyjde na více než miliardu korun.

AKTUALIZOVÁNO

V kauze Key Investments soud uložil tři až pět let vězení

Praha - Bývalí členové představenstva společnosti Key Investments (KI) mají jít na tři až pět let do vězení za pochybné spravování peněz klientů firmy, při němž vznikla škoda nejméně 873,7 milionu korun. Rozhodl o tom dnes pražský městský soud. Rozsudek není pravomocný, lze se proti němu odvolat.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies