VYBERTE SI REGION

Nejvyšší marži v maloobchodu mají stánkaři, nejnižší pumpaři

Praha - Průměrná marže v českém maloobchodu dosáhla předloni 23 procent, od roku 2005 se tak zvýšila o tři procentní body. Nejnižší marži mají benzínové pumpy a to 5,9 procenta. Naopak nejvyšší marže, 37,4 procenta, dosáhli trhovci a stánkaři. Ve svém časopise Statistika&My to uvedl Český statistický úřad. Průměrná marže v českém maloobchodu rostla až do roku 2010, od té doby mírně klesá.

19.5.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační snímekFoto: Deník

Nejvyšší marži vykazují v posledních letech nejmenší podniky v maloobchodu, kde se pohybuje mezi 25 a 27 procenty. Nejnižší marži mají podniky střední velikosti, a to mezi 19 a 21 procenty. Velké obchodní řetězce se svou marží zásadně neliší od průměru v celém maloobchodu, uvedl ČSÚ.

V nespecializovaných obchodech s potravinami dosahuje marže 22,4 procenta, u prodejců počítačů 20,4 procenta.

"Procento marže se liší zejména podle sortimentu prodaného zboží. Obecně se předpokládá, že u rychloobrátkového zboží (čerstvé potraviny, zboží denní potřeby) tvoří zpravidla menší podíl z celkové ceny zboží, než je tomu u zboží dlouhodobé spotřeby či luxusních předmětů. Souvisí to, mimo jiné, i s vyššími náklady na skladování zboží a s vyšší dobou obratu," uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Obchodníci předloni dosahovali průměrné rentability tržeb, tedy poměru hospodářského výsledku a celkových tržeb, 2,1 procenta. Tento ukazatel od roku 2008, kdy stoupl nad tři procenta, klesá. O třetinu nižší rentabilitu tržeb (1,4 procenta) ve srovnání s celým maloobchodem vykazují velké obchodní řetězce.

Rentabilita tržeb

Porovnání vývoje obou veličin podle ČSÚ ukazuje, že zvýšení marže nepřináší obchodníkům vždy větší rentabilitu tržeb. "Naopak necitlivé zvýšení marže určitého zboží, a tedy i jeho ceny, může vést ke snížení zájmu kupujících o daný výrobek. Také zvýšení nákladů za energie, nájmy apod. vede obchodníky k nutnosti zvýšit marži. Pokud však náklady rostou rychleji a zájem kupujících klesá, ať už v důsledku zvýšení cen zboží, nebo snížení jejich kupní síly, rentabilita obchodníkům klesá. To bylo zřejmě příčinou skokového snížení rentability po roce 2008," dodala Boušková.

Obchodní marže je rozdílem mezi tržbami a náklady na prodané zboží. Procento marže se vypočítá jako podíl marže na dosažených tržbách za zboží. Stoprocentní marže znamená, že obchodník získal zboží zcela zadarmo, nulová, že prodal zboží za stejnou cenu za jakou nakoupil. Ekonomicky je marže de facto výkonem obchodníka, nikoliv jeho ziskem. Obchodník z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží, např. dopravu, skladování, nájem prodejních prostor, mzdové náklady a další.

Autor: ČTK

19.5.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Americký velvyslanec Andrew Schapiro
19 6

Schapiro v pátek skončí ve funkci, jeho rodina zůstane v Praze

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Orkán Kyrill před deseti lety ničil i zabíjel

Vichr, který se v lednu 2007 prohnal celou Evropou, po sobě zanechal spoušť.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies