„Často se objevují falešné slevy, kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo "sleva" použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu," upozornil vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Linka podle něj podobné případy často řeší. "Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu, " dodal. Všechny podobné případy podle něj naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tak v rozporu se zákonem.

Podle dTestu je třeba mít se na pozoru také před formulacemi typu „slevy až 70 procent". Jejich hlavním cílem je nalákat zákazníka do obchodu. V prodejně se pak většinou ukáže, že maximální sleva se vztahuje jen na pár kousků zboží a většina sortimentu zůstává nezlevněna. Někdy také není patrné, kolik vlastně zboží skutečně stojí. Platí, že cena uvedená na prodávaném výrobku má být konečná a zároveň by měla být čitelná také cena před slevou.

Záruka musí platit 

Obchodníci často tvrdí, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. „Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimku tvoří sleva, která byla poskytnuta pro vadu výrobku – pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží záruka platí," řekl Zelený. O důvodu podobné slevy musí být podle něj zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.

Výše reálných slev v povánočních výprodejích může být letos díky intervenci České národní banky nižší než loni, upozornil v tomto týdnu srovnávač cen Heureka.cz. Obchodníci, kteří většinou v neděli spustili slevové akce, slibují až 80procentní slevy. Obchodníci slevami cílí na lidi, kteří našli pod stromečkem hotovost, a výprodeji se snaží zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží.