VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Němci kupují stále méně aut, oblíbili si službu sdílení

Berlín - Němci, považovaní za národ automobilových nadšenců, již nekupují auta tak jako dřív. Místo toho dávají přednost jejich sdílení. Vysoký zájem o tuto službu udělal z Německa největší trh pro služby jednosměrného sdílení aut na světě.

3.4.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Shutterstock

Uživatelé této služby si mohou najít prostřednictvím svého chytrého telefonu nejblíže zaparkované volné auto, použít ho k jízdě po městě a nechat ho na zcela jiném místě, než si ho vypůjčili, píše agentura AP.

Silný německý automobilový průmysl nejprve fenomén sdílení ignoroval, nyní však naopak tomuto trendu pomáhá. Některé firmy dokonce vsadily na tuto myšlenku a chtějí sdílení využít nejen pro krátké cesty ve městě, ale také na delší cesty mezi městy.

V zemi, ve které bylo vynalezeno auto a automobil býval běžně označován za "oblíbené dítě", tak zřejmě dochází ke kulturnímu posunu. Výborná dostupnost veřejné dopravy, vysoké ceny pohonných hmot a silné ekologické hnutí jsou patrně důvodem toho, že se pro mnoho Němců stalo auto postradatelným doplňkem nebo, v horším případě, dokonce drahou přítěží.

Průměrný věk kupce auta se zvýšil nad 52 let

Počet registrací nových aut v Německu loni poprvé od roku 2010 klesl pod tři miliony. Průměrný věk kupce auta se zvýšil až nad 52 let. V polovině 90. let minulého století byl průměrný věk 46 let.

Výsledkem toho je, že se automobilový průmysl chopil možnosti sdílení aut jako způsobu, jak se dostat k mladší generaci, pro kterou je myšlenka vlastnictví vozidla stejně staromódní, jako sbírka gramofonových desek jejich rodičů. "Chci platit za věci, když je používám," řekl 35letý konzultant Martin Blankestein, který využívá služeb několika společností nabízejících sdílení aut.

Jednosměrné nabídky

Několik desetiletí se tyto služby nabízely jen na určitých místech. Auta tak bylo možné vyzvednou jen na stanoveném místě a musela se na to samé místo vracet. Před šesti lety však nabralo sdílení jiný směr a objevily se tzv. jednosměrné nabídky. Tato flexibilní služba se již díky chytrým telefonům rozšířila do velkých měst po celé Evropě a Severní Americe. A zvlášť se jí daří v Německu. Díky mobilní aplikaci může klient najít nejbližší auto, zarezervovat ho krátkou zprávou, použít ho pro jízdu po městě a nechat ho na zcela jiném místě. Nemusí se tak vracet na místo, odkud vyjel.

Sdílení se platí od minuty. Za dvacet minut se obvykle platí čtyři až šest eur (110 až 164 Kč), pohonné hmoty, pojištění a parkování jsou v ceně. Jednodenní sazba se pohybuje od 39 do 59 eur (zhruba 1070 až 1620 Kč). Co se může zdát pro běžného uživatele auta jako nákladná extravagance, může být velmi atraktivní pro lidi, kteří používají auto jen občas. Zastánci tvrdí, že náklady mohou být až poloviční ve srovnání s tím, na kolik vyjde stejná cesta taxíkem.

Celosvětově bylo loni podle výzkumné společnosti InnoZ zarezervováno více než 8,5 milionu jednosměrných cest. Z toho 4,5 milionu jich bylo v Německu a v samotném Berlíně dokonce 2,2 milionu, tedy více než čtvrtina z celkového počtu.

Nabídky automobilek

Sdílení nabízí množství automobilek. Daimler má společnost Car2Go, která ve 25 městech v Evropě a Severní Americe nabízí 600.000 klientům ke sdílení dvousedadlové vozy Smart. Nově nabízí možnost pronajmout si vůz na cestu z Berlína do Hamburku nebo zpět. Podobnou službu mezi Kolínem a Düsseldorfem nabízí společnost DriveNow, společný podnik BMW a autopůjčovny SIXT. Úspěch sdílení aut v Berlíně přilákal i zahraniční automobilky, jako francouzský Citroën, který zde prostřednictvím služby Multicity nabízí ke sdílení elektrické vozy.

Podle některých však může být nabídka služby sdílení pro automobilky velkým rizikem. Ukazuje totiž, jak je snadné žít bez vlastního auta, a také bez nákladů na pojištění a opravy a bolestí hlavy z problémů s parkováním, které s vlastnictvím auta souvisí. Nicméně výrobci zřejmě nyní nemají jinou možnost, než následovat tento trend.

Autor: ČTK

3.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výstava Body The Exhibition.
2 5

Konec sporné výstavy? Radnice má „v rukávu" právní posudek

Vyhledávač Google
4

Brusel udělil Googlu rekordní pokutu, gigant musí zaplatit 63 miliard

FOTO: Sumec z Labe vážil více než sedmdesát kilo

Ladislav Bordák oslavil minulý týden 26. narozeniny. Nejkrásnější a doslova i největší dárek si dal on sám. Na Labi v Ústí chytil gigantického sumce. Říční predátor měřil neuvěřitelných 226 cm a vážil úctyhodných 70 kilogramů.

Bikiny v Temelíně zaujaly CNN víc než dostavba jaderné elektrárny

/ANKETA/- Málokdy se česká energetická společnost ČEZ a Česko vůbec dostane do hledáčků světových mediálních obrů tak intenzivně, jako tomu bylo v případě „plavkové" stáže v jaderné elektrárně Temelín. Soutěž o odbornou stáž v JET, kde hlavním kritériem nebyly vědecké schopnosti, ale figura studentek, pronikla do světových zpravodajských serverů.  

Masakru v Srebrenici napomohli nizozemští vojáci, rozhodl soud

/VIDEO/ Bosenská Srebrenica je synonymem genocidy. V červenci 1995 zde srbské jednotky povraždilly 300 bosenských muslimů, čemuž svou pasivitou napomohly nizozemské „modré přilby". Krutou chybu Nizozemců dnes potvrdil odvolací soud v Haagu, rodinám obětí bude přiznáno odškodné.

AKTUALIZUJEME

Sobotka v Japonsku podepsal dohodu o vízech

Vládní delegace v čele s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) dnes dorazila do Tokia. Sobotka se svým japonským protějškem Šinzó Abem jednal o obchodu, investicích, spolupráci v obraně i kultuře.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies