VYBERTE SI REGION

Německé osobní vlaky po stávce jezdí podle plánu

Berlín - Německé osobní vlaky jezdí po třídenní stávce strojvůdců největšího železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) opět podle plánu. Menší problémy přetrvávají v nákladní dopravě. Odborový svaz strojvůdců (GDL) i vedení DB vyjadřují ochotu jednat o řešení vzájemného sporu, podle rozhlasové stanice Deutschlandfunk ale přetrvávají obavy z dalších stávek v předvánočním období.

10.11.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Korelus

"Od dnešního rána je zákazníkům Deutsche Bahn k dispozici kompletní nabídka vlaků," uvedl železniční dopravce v tiskovém prohlášení. Stávka strojvůdců sice skončila v sobotu v 18:00, v neděli ale jezdily jen asi dvě třetiny vlaků, protože DB neměly soupravy a jejich posádky připravené v místech, odkud pravidelně vyjíždějí.

V nákladní dopravě se provoz obnovuje pomaleji. Na nákladových nádražích se nahromadily vlaky a DB je musí vypravovat postupně, aby nezablokovaly tratě pro osobní dopravu. "Vlaky se krok za krokem vracejí do provozu," uvedly DB k nákladní dopravě.

Svaz GDL i vedení DB tvrdí, že jsou připraveny vyjednávat o urovnání sporů, kvůli nimž jedna z nejdelších stávek na německé železnici vypukla. "jsme připraveni ke kompromisům. Když požadujeme (zvýšení platu o) pět procent, nikdo, ani představenstvo firmy, si nepředstavuje, že těch pět procent dostaneme," řekl v televizi ZDF šéf GDL Claus Weselsky.

Připravenost ke kompromisu už avizovalo i vedení DB. Žádný termín pro zahájení rozhovorů ale zatím nebyl stanoven.

Hrozí další stávky

Konkurenční železniční odborový svaz EVG, který zastupuje víc zaměstnanců než GDL, ale varuje, že hrozí další stávky. Šéf svazu Alexander Kirchner řekl stanici Deutschlandfunk, že Weselskému nejde o zvýšení platů a zlepšení pracovních podmínek strojvůdců, ale pouze o posílení vlastní moci na úkor EVG. V této věci prý není ochoten ustoupit a je připraven znovu zastavit provoz na železnici.

Stávky na železnici se konají od konce srpna. GDL zpočátku usiloval hlavně o zkrácení pracovní doby strojvůdců z 39 na 37 hodin týdně a žádal zvýšení platů od 1. ledna o pět procent. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36.000 a 46.000 eury (998.000 a 1,27 milionu Kč) ročně.

Po ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání zasekla na sporu o postavení GDL v rámci koncernu. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě. Zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL.

Autor: ČTK

10.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Bunkr Waltrovka.
31

OBRAZEM: Výstavba v Praze odhalila opuštěné bunkry

Hostinec U Brabců.
2 11

Hostinec U Brabců se možná vyhne demolici, Praha 9 ho chce odkoupit

VIDEO: Bezva finta? Řidiče načapali se „schovávací“ SPZ

Možná jste si taky někdy chtěli připadat jako James Bond, jehož otáčecí SPZ na autě se stala legendární vychytávkou. Podobné pocity nedávno zažíval jistý řidič z americké Floridy. I když… Vlastně se chtěl jen vyhnout placení mýtného.

Na Moravě se budou tvořit sněhové jazyky, v Čechách hrozí silný mráz

Praha - Na většině území Moravy se mohou do středečního večera tvořit od středních poloh sněhové jazyky, vedle toho na východě a severovýchodě Čech hrozí v noci na středu silný mráz. Teploty tam mohou spadnout pod minus 12 stupňů Celsia. Informoval o tom dnes Český meteorologický ústav (ČHMÚ). Podle něj bude mrznout v celém Česku ale minimálně do konce týdne.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies