VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Německo chce odstavit osm nejstarších hnědouhelných elektráren

Berlín - Německo se chystá odstavit osm nejstarších a ekologicky nejnáročnějších hnědouhelných elektráren o celkovém výkonu 2,7 gigawattu. Vláda dnes schválila návrh zákona, podle něhož by tyto elektrárny měly být převedeny na takzvaný kapacitní trh a vyrábět elektřinu pouze při nedostatečném výkonu obnovitelných zdrojů. Po roce 2020 by jejich provoz měl být zcela zastaven. Opatření se týká mimo jiné i elektráren koncernu Mibrag, který patří českému Energetickému a průmyslovému holdingu (EPH).

4.11.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto. Foto: archiv Deníku

Převedení elektráren na kapacitní trh by mělo podle ministerstva hospodářství zajistit, že se sníží celkové německé emise oxidu uhličitého (CO2). Zároveň bude možné zachovat několik tisíc pracovních míst, která by při úplném odstavení elektráren zanikla. Bez omezení provozu hnědouhelných elektráren by Německo nesplnilo svůj cíl snížit do roku 2020 své emise CO2 o 40 procent proti roku 1990.

Opatření by se mělo dotknout elektráren, které provozují společnosti Mibrag, RWE a Vattenfall. Vattenfall přitom už dříve oznámil záměr prodat všechna svá hnědouhelná aktiva v Německu, mezi zájemce o jeho doly a elektrárny patří mimo jiné EPH a česká polostátní společnost ČEZ.

Udělejte si nezávislé srovnání cen energií a ušetřete.

Německo by po převedení elektráren na kapacitní trh mělo platit jejich vlastníkům za to, že je budu udržovat v pohotovosti. Podle informací serveru Spiegel Online by celkové náklady na udržení osmi elektráren na kapacitním trhu až do konečného termínu jejich odstavení měly dosáhnout 1,6 miliardy eur (43,3 miliardy Kč). Tato částka se promítne do ceny elektřiny, německým domácnostem by kvůli tomu měl proud zdražit o 0,05 eurocentu (1,4 haléře) za kilowatthodinu, ročně by to pro průměrnou čtyřčlennou domácnost znamenalo zvýšení výdajů za energie v řádu jednotek eur.

Návrh zákona ještě musí schválit Spolkový sněm a opoziční Zelení zachování uhelných elektráren na kapacitním trhu odmítají. Vládní strany ale mají mezi poslanci výraznou většinu a očekává se, že návrh prosadí.

Německo chce do budoucna svou energetiku založit na obnovitelných zdrojích, v roce 2035 by měly pokrývat 55 až 60 procent celkové spotřeby elektřiny. Už dříve země rozhodla, že se do roku 2022 zcela vzdá jaderné energetiky, postupně by se měla omezovat také výroba elektřiny z uhlí.

Autor: ČTK

4.11.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
3 10

Sociální demokraty táhnou dolů vlastní kostlivci

Severní Korea odpálila další raketu.
27

Severní Korea odpálila další balistickou střelu, Japonsko protestuje

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015 investice do zlepšení sportovišť netransparentně. Rozdělené dotace navíc resort málo kontroloval. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva jsou zjištěné problémy důsledkem špatně nastavených pravidel pro financování sportu u předchozích vedení úřadu.

Král drsných bonmotů na jižní Moravě. Zeman zamíří do armaturky i za zbraněmi

Nedemokratická cesta, jak se politika zbavit, je kalašnikov. Od tohoto výroku prezidenta Miloše Zemana při poslední oficiální cestě na jižní Moravu uplynulo 490 dnů. A právě v tento den Zeman v Brně zahájí čtvrtou návštěvu. Do regionu ale prezident přijel už v neděli. „Večer se v Brně setkal s ministryní školství Kateřinou Valachovou," potvrdil mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček.

Členové kapely ELÁN: Společná hrobka? To by nám ještě chybělo!

Legenda. Označení, kterým se možná až příliš často plýtvá, si bezesporu zaslouží slovenská kapela Elán. Přesto, že je kapela na hudebním vrcholu celých padesát let, rádia nechtějí hrát jejich nové hity. „Je to válka, která nikdy neskončí," říká Jožo Ráž. Právě s ním, Vašo Patejdlem a Jánem Balážem jsme se sešli ve vizovické likérce.

Pot a zápach: pražští cestující se v autobusech MHD budou i dále dusit

S prvními teplými dny se opět objevuje známý nešvar: zápach v pražských autobusech. Cestující se osvěžovačů vzduchu nedočkají. Pomůžou jen klimatizované vozy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies