VYBERTE SI REGION

Německo na mýtném pro cizince prodělá, spočítal dopravní expert

Berlín – Německý dopravní expert Ralf Ratzenberger v posudku pro největší autoklub v zemi ADAC tvrdí, že Německo na chystaném dálničním mýtu pro zahraniční osobní auta prodělá. Informoval o tom dnes server deníku Westdeutsche Allgemeine Zeitung. ADAC se dlouhodobě staví proti zpoplatňování dálnic v Německu, berlínské ministerstvo dopravy naopak od zavedení mýta pro řidiče z Česka a dalších zemí očekává přínos do státní pokladny zhruba 800 milionů eur (22 miliard Kč) ročně.

5.12.2013 AKTUALIZOVÁNO 5.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Milan Jaroš

Ratzenberger ve své studii přepokládá, že roční náklady na systém se vyšplhají na 300 milionů eur (8,2 miliardy Kč), na poplatcích se ale vybere pouze 262 milionů (7,2 miliardy Kč). Vycházel přitom z toho, že cena roční dálniční známky bude 100 eur (2742 korun), u dvouměsíční 30 eur a desetidenní kupon vyjde na deset eur. Autor mnoha dopravních posudků pro německé úřady očekává, že každý rok si je koupí pouze 6,7 milionu zahraničních motoristů. Mnoho z nich podle něj zvolí celoroční variantu, neboť půjde o lidi dojíždějící do Německa za prací nebo za nákupy.

Jeden z dřívějších posudků vypracovaný provozovatelem mýtných systémů Ages naopak počítal s tím, že dálničních známek se ročně prodá 29 milionů kusů, a stát tak od cizinců využívajících německé dálnice vybere zhruba 900 milionů eur. Po odečtení nákladů na výrobu kuponů a dalších výdajů ve výši přibližně 200 milionů eur tak německé státní pokladně z mýtného zbude asi 700 milionů eur.

Nejsou jasné ani náklady na mýtný systém

Ministr dopravy Peter Ramsauer z bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), která zpoplatnění dálnic pro cizince prosadila do návrhu koaliční smlouvy německých konzervativců (CDU/CSU) a sociálních demokratů (SPD), v minulosti opakovaně zmínil, že od tohoto kontroverzního kroku očekává zisk okolo 800 milionů eur. Jeho úřad ale nedávno přiznal, že tuto sumu nemá podloženou žádnými výpočty ani zatím nemá spočítáno, jaké náklady si mýtný systém vyžádá. Chybějící koncept zpoplatnění dálnic pro zahraniční osobní auta prý předloží, jakmile Spolkový sněm příští rok schválí zákon o zavedení mýtného, jak s tím počítá koaliční smlouva nově vznikající německé vlády.

Dokument však toto opatření podmiňuje jeho souladem s právem EU, a navíc nesmí dodatečně finančně zatížit německé motoristy, což mnozí němečtí komentátoři i odborníci považují za těžko splnitelné podmínky. Sporný je především soulad mýtného pro cizince s unijními normami o nediskriminaci. Sousední Rakousko a Nizozemsko už avizovaly, že v případě jeho prosazení napadnou postup Berlína u evropského soudu.

Zpoplatnění dálnic podporuje více než polovina Němců

„Čím více nás budou tyto země žalovat, tím více poroste v Německu souhlas s tímto mýtem," reagoval dnes podle agentury DPA Ramsauer v Bruselu na stížnosti sousedů. Už dříve jejich kritiku odmítl i předseda CSU a bavorský premiér Horst Seehofer. Podle zářijového průzkumu podporuje zpoplatnění dálnic v zemi více než polovina Němců, většina z nich se ale vyslovila jen pro zinkasování zahraničních vozů.

Kromě mýtného pro osobní auta cizinců počítá koaliční smlouva také z rozšířením kamionového mýta. To dosud platí nákladní automobily nad 12 tun na všech dálnicích a části takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen), které jsou obdobou českých silnic 1. třídy. V budoucnu mají kamiony platit i za používání všech spolkových silnic. Podle dopravních expertů, citovaných dnešním německým tiskem, toto opatření ale nezačne platit dříve než v roce 2017.

Aby mohla v Německu vzniknout nová vláda velké koalice CDU/CSU a SPD, musí nejprve členové sociální demokracie schválit její koaliční smlouvu ve vnitrostranickém referendu. Jeho výsledek se očekává v polovině prosince a je stále velmi nejistý.

Autor: ČTK

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Pád vrtulníku pár kilometrů od zavaleného hotelu si vyžádal šest mrtvých

Petra Kvitová
8 5

Případ tenistky Kvitové: šlo o vydírání

Mount Everest se zřejmě zmenšil, může za to mohutné zemětřesení

Indie vyšle vědecký tým do Nepálu, aby přeměřil nejvyšší horu světa Mount Everest. Důvodem jsou šířící se zprávy, že kvůli mohutnému zemětřesení z roku 2015 tento horský velikán ztratil až několik centimetrů své výšky. Informovala o tom dnes agentura AFP.

Iráčtí uprchlíci, kteří žijí v Českém Těšíně, našli práci

Český Těšín - Pro všechny dospělé irácké křesťanské uprchlíky, kteří loni přijeli do Moravskoslezského kraje a nakonec se usídlili v Českém Těšíně na Karvinsku, se podařilo najít práci. V kraji z původních čtyř rodin nakonec zůstaly tři, celkem 13 lidí, řekla dnes novinářům Zuzana Filipková ze Slezské diakonie, která křesťanským uprchlíkům pomáhá s integrací.

Proč republika nekončí u Ostravy? Před 98 lety Češi uspěli v bitvě o Těšínsko

Sotva oschla krev první světové války, už se prolévala nová. Česko-polským Těšínskem se během sedmi dnů přehnal konflikt, díky němuž dnes v Bohumíně, Karviné nebo Třinci mluvíme česky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies