VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Německo od října rozšíří dálniční mýtné pro nákladní vozidla

Berlín - Za užívání silniční sítě v Německu bude muset od čtvrtka platit více dopravců. Od začátku října se zpoplatnění dálnic a některých silnic první třídy rozšiřuje na nákladní auta s hmotností nad 7,5 tuny, dosud za jízdu po takových komunikacích platila jen vozidla těžší než 12 tun. Od rozšíření mýtného, které postihne i české dopravce, očekává německé ministerstvo dopravy výnosy v řádu stovek milionů eur ročně a do budoucna plánuje ještě rozsáhlejší zpoplatnění silniční sítě.

30.9.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12.800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Nynější rozšíření mýtného i na lehčí vozidla by mělo státu letos vynést 115 milionů eur (3,1 miliardy Kč), od příštího roku každoročně 380 milionů eur (10,3 miliardy Kč).

„Díky výnosům z rozšíření mýtného pro nákladní vozy budeme moct trvale zajistit více investic. Dodatečné příjmy půjdou přímo do modernizace naší silniční sítě. To zajistí Německu růst, blahobyt a pracovní místa," uvedl k rozšíření mýtného ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Úprava německého mýtného postihne i české dopravce. Ti v anketě ČTK uvedli, že nové náklady bude nutné promítnout i do ceny přepravy. U vozidel s hmotností 7,5 až 12 tun by cena mohla vzrůst asi o dvě koruny na kilometr.

Zpoplatnění dálnic pro osobní auta?

Výše mýtného v Německu závisí na počtu os vozidla a na ekologické náročnosti jeho provozu. Za nákladní auto se dvěma osami, které splňuje evropskou emisní normu Euro 6, tak dopravci platí minimální sazbu 8,1 eurocentu (2,20 Kč) za kilometr. Nejvyšší sazba mýtného 21,8 eurocentu (5,90 Kč) za kilometr se vztahuje na vozy s pěti a více osami, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 1.

Německé ministerstvo dopravy plánuje do budoucna další rozšiřování mýtného pro nákladní auta. Ještě před parlamentními volbami, které se budou konat na podzim 2017, by se mýtné mělo začít vztahovat na nákladní auta od 3,5 tuny. Po roce 2018 by ministerstvo chtělo zpoplatněné úseky rozšířit na všechny silnice první třídy.

Německo usiluje také o zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Původně měli řidiči osobních vozidel začít platit za jízdu po německých dálnicích už od začátku příštího roku, po sporech mezi Berlínem a Evropskou komisí o slučitelnosti poplatků s evropským právem ale ministerstvo dopravy odložilo plán na zpoplatnění dálnic na neurčito.

Autor: ČTK

30.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pohár pro mistry play off extraligy patří hráčům Komety Brno.
7

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

Pohár pro mistry play off extraligy patří hráčům Komety Brno.
7

Tour de Brno. S pohárem jsme chodili po hospodách, směje se kapitán mistrů

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

Jablonec selhal, od Příbrami dostal čtyři góly. Opět jí pomáhá zachránit ligu

Jablonec nad Nisou – Nejhorší tým fotbalové ligy si vyšlápl na Jablonec. Příbram nasázela na Střelnici čtyři góly, zvítězila 4:2 a po 25. kole opustila poslední příčku.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies