Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Německo od října rozšíří dálniční mýtné pro nákladní vozidla

Berlín - Za užívání silniční sítě v Německu bude muset od čtvrtka platit více dopravců. Od začátku října se zpoplatnění dálnic a některých silnic první třídy rozšiřuje na nákladní auta s hmotností nad 7,5 tuny, dosud za jízdu po takových komunikacích platila jen vozidla těžší než 12 tun. Od rozšíření mýtného, které postihne i české dopravce, očekává německé ministerstvo dopravy výnosy v řádu stovek milionů eur ročně a do budoucna plánuje ještě rozsáhlejší zpoplatnění silniční sítě.

30.9.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12.800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Nynější rozšíření mýtného i na lehčí vozidla by mělo státu letos vynést 115 milionů eur (3,1 miliardy Kč), od příštího roku každoročně 380 milionů eur (10,3 miliardy Kč).

„Díky výnosům z rozšíření mýtného pro nákladní vozy budeme moct trvale zajistit více investic. Dodatečné příjmy půjdou přímo do modernizace naší silniční sítě. To zajistí Německu růst, blahobyt a pracovní místa," uvedl k rozšíření mýtného ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Úprava německého mýtného postihne i české dopravce. Ti v anketě ČTK uvedli, že nové náklady bude nutné promítnout i do ceny přepravy. U vozidel s hmotností 7,5 až 12 tun by cena mohla vzrůst asi o dvě koruny na kilometr.

Zpoplatnění dálnic pro osobní auta?

Výše mýtného v Německu závisí na počtu os vozidla a na ekologické náročnosti jeho provozu. Za nákladní auto se dvěma osami, které splňuje evropskou emisní normu Euro 6, tak dopravci platí minimální sazbu 8,1 eurocentu (2,20 Kč) za kilometr. Nejvyšší sazba mýtného 21,8 eurocentu (5,90 Kč) za kilometr se vztahuje na vozy s pěti a více osami, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 1.

Německé ministerstvo dopravy plánuje do budoucna další rozšiřování mýtného pro nákladní auta. Ještě před parlamentními volbami, které se budou konat na podzim 2017, by se mýtné mělo začít vztahovat na nákladní auta od 3,5 tuny. Po roce 2018 by ministerstvo chtělo zpoplatněné úseky rozšířit na všechny silnice první třídy.

Německo usiluje také o zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Původně měli řidiči osobních vozidel začít platit za jízdu po německých dálnicích už od začátku příštího roku, po sporech mezi Berlínem a Evropskou komisí o slučitelnosti poplatků s evropským právem ale ministerstvo dopravy odložilo plán na zpoplatnění dálnic na neurčito.

Autor: ČTK

30.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V Záporoží odstranili sochu Lenina, největší na Ukrajině.
2

Na Ukrajině už Lenina ve městě nepotkáte. Možná v továrně a na návsi

Servírka Barbora Horská byla jednou z těch, která ženu obsluhovala. Na snímku u stolu, kde podvodnice seděla.
3

Blondýna dál okrádá opavské restaurace, policie je na ní krátká

Piráti, sundejte mě z vězeňského autobusu, požaduje Nečasová. Hrozí právníky

Advokáti Jany Nečasové (dříve Nagyové) požadují po Pirátské straně, aby odstranila podobu někdejší šéfky kabinetu premiéra Petra Nečase z "vězeňského autobusu", s kterým tento týden vyrazila do volební kampaně. Piráti na autobusu poukazují kresbami na kauzy politických protivníků. V předžalobní výzvě, žádají zástupci Nečasové také omluvu, v opačném případě hrozí právními kroky. 

Venkovské prodejny končí kvůli zvyšování platů. Má je stát dotovat?

Češi chtějí zachránit venkovské obchody. Šedesát šest procent lidí v České republice souhlasí s tím, že by měl stát ztrátové prodejny v malých obcích do 500 obyvatel finančně podporovat. Pouze 26 procent lidí je proti tomu. Z vesnic pomalu mizí hospody, obchody i pošty.

Pelikán nejvyššího žalobce mlčenlivosti nezprostil. Obstrukce, reaguje Plíšek

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) nezprostil nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana mlčenlivosti pro slyšení před sněmovní komisí k únikům údajů z vyšetřovacích spisů. Předseda komise Martin Plíšek (TOP 09) mluví o naschválu a o obstrukci. Pelikán poukazuje na to, že žádosti o zbavení mlčenlivosti nebyly zdůvodněny tak, jak požaduje zákon o státním zastupitelství.

Pákistánská nositelka Nobelovy ceny za mír nastoupí na Oxford

Malála Júsufzajová, která v současnosti žije v Birminghamu, byla přijata ke studiu na prestižní anglickou univerzitu v Oxfordu. Dvacetiletá držitelka Nobelovy ceny za mír z roku 2014 a zároveň nejmladší posel míru Spojených národů získala v závěrečných středoškolských zkouškách třikrát hodnocení „A“, což byla podmínka pro přijetí.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení