VYBERTE SI REGION

Německo od října rozšíří dálniční mýtné pro nákladní vozidla

Berlín - Za užívání silniční sítě v Německu bude muset od čtvrtka platit více dopravců. Od začátku října se zpoplatnění dálnic a některých silnic první třídy rozšiřuje na nákladní auta s hmotností nad 7,5 tuny, dosud za jízdu po takových komunikacích platila jen vozidla těžší než 12 tun. Od rozšíření mýtného, které postihne i české dopravce, očekává německé ministerstvo dopravy výnosy v řádu stovek milionů eur ročně a do budoucna plánuje ještě rozsáhlejší zpoplatnění silniční sítě.

30.9.2015 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12.800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Nynější rozšíření mýtného i na lehčí vozidla by mělo státu letos vynést 115 milionů eur (3,1 miliardy Kč), od příštího roku každoročně 380 milionů eur (10,3 miliardy Kč).

„Díky výnosům z rozšíření mýtného pro nákladní vozy budeme moct trvale zajistit více investic. Dodatečné příjmy půjdou přímo do modernizace naší silniční sítě. To zajistí Německu růst, blahobyt a pracovní místa," uvedl k rozšíření mýtného ministr dopravy Alexander Dobrindt.

Úprava německého mýtného postihne i české dopravce. Ti v anketě ČTK uvedli, že nové náklady bude nutné promítnout i do ceny přepravy. U vozidel s hmotností 7,5 až 12 tun by cena mohla vzrůst asi o dvě koruny na kilometr.

Zpoplatnění dálnic pro osobní auta?

Výše mýtného v Německu závisí na počtu os vozidla a na ekologické náročnosti jeho provozu. Za nákladní auto se dvěma osami, které splňuje evropskou emisní normu Euro 6, tak dopravci platí minimální sazbu 8,1 eurocentu (2,20 Kč) za kilometr. Nejvyšší sazba mýtného 21,8 eurocentu (5,90 Kč) za kilometr se vztahuje na vozy s pěti a více osami, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 1.

Německé ministerstvo dopravy plánuje do budoucna další rozšiřování mýtného pro nákladní auta. Ještě před parlamentními volbami, které se budou konat na podzim 2017, by se mýtné mělo začít vztahovat na nákladní auta od 3,5 tuny. Po roce 2018 by ministerstvo chtělo zpoplatněné úseky rozšířit na všechny silnice první třídy.

Německo usiluje také o zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Původně měli řidiči osobních vozidel začít platit za jízdu po německých dálnicích už od začátku příštího roku, po sporech mezi Berlínem a Evropskou komisí o slučitelnosti poplatků s evropským právem ale ministerstvo dopravy odložilo plán na zpoplatnění dálnic na neurčito.

Autor: ČTK

30.9.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

MELBOURNE, 20. ledna 2017
AKTUALIZOVÁNO
8 3

VIDEO: V Melbourne vjel řidič do davu lidí. Tři zabil, včetně dítěte

Tři lidské životy si vyžádala vážná dopravní nehoda, k níž došlo v pátek kolem půl šesté ráno na železničním přejezdu ve Vejprnicích.
AKTUALIZOVÁNO
15 10

Tragické ráno. Na Plzeňsku zemřeli při srážce auta a vlaku tři lidé

Dožijí se astrologové povinných účtenek?

/Pohledem Deníku/ - V duchu slavného výroku Andreje Babiše – je možné, že „všeci kradli". Myšleno hospodští.

Boj o Harrachov. Jansta se zlobí na lži v České televizi

Harrachov - Vzpomínáte? Tady pod můstkem slavil úspěšný skokan na lyžích Pavel Ploc. Hned vedle zase udělala první krůčky biatlonistka Eva Puskarčíková. Teď ale Harrachov poutá pozornost jinak. Krkonošské středisko má problém.

Račte vstoupit, Bílý dům je váš

Donald Trump je teprve třetí ze 45 amerických prezidentů, který složí přísahu na bibli Abrahama Lincolna. Tím prvním byl sám Lincoln, jako druhý přísahal Barack Obama.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies