Deutsche Bahn aktuálně zcela ruší noční vlaky do Paříže a u linek z Varšavy a Prahy přes Berlín odpadá přípoj do Amsterodamu. Vlak bude napříště končit v Oberhausenu. Už v listopadu přitom byly zrušeny noční vlaky z Kodaně do Amsterodamu, Basileje a Prahy.

Deutsche Bahn při rušení takových spojů argumentuje jejich neudržitelnou ztrátovostí. Dříve byly noční vlaky hlavním prostředkem pro cestování mezi evropskými státy, ale cestující zlákala konkurence nízkonákladových aerolinek, vysvětlila mluvčí Deutsche Bahn Susanne Schulzová. „Poptávka během posledních deseti let kvůli snížení cen letenek klesla o 30 procent," řekla Schulzová agentuře AP.

Cesta z Berlína do Paříže nočním vlakem uprostřed týdne ve čtyřlůžkovém kupé stála 70 eur (přes 1900 Kč) a trvala 12 hodin. Dvouhodinový let s jedním odbaveným zavazadlem přijde na 55 eur.

Spoj mezi Berlínem a Paříží byl do provozu uveden ještě před druhou světovou válkou a jezdil až do Moskvy. Nadšenci do železnic se obávají, že rušení dalších tras by mohlo následovat a že zánik hrozí evropským nočním vlakům jako takovým.

Jejich zastánci sepsali petice vyzývající vlády a Evropskou unii k záchraně údajně ekologického a rodinám přívětivého způsobu cestování. Uhlíková stopa cesty po železnici mezi Paříží a Berlínem není podle Deutsche Bahn ani poloviční ve srovnání s letadlem. Zatímco za děti od dvou let platí rodiče téměř plnou cenu, nočním vlakem mohou až do 15 let cestovat zdarma.

Romantika cestování

Další argumentují romantikou cestování po železnici a tím, že cestující se vzdálí chvatu každodenního života. „Dostat se z Paříže do Berlína za dvě hodiny je prostě moc rychlé," řekla AP Marie-Helene, která mezi oběma metropolemi pravidelně jezdí nočním vlakem. „Ráda čtu, a na to je v nočním vlaku spousta času," říká. Navíc cestuje s dvěma velkými kufry a za to by ji prý nízkonákladové aerolinie naúčtovaly vysoké přirážky.

„Dokonale funkční je to i při obchodních cestách," pochvaluje si další pasažér Jon Worth, který začal využívat noční vlaky jako způsob objevování Evropy a nyní je využívá k cestám na schůzky. „Nemusíte si objednávat noc v hotelu a ráno se probudíte ve své destinaci," vyzdvihuje konzultant výhody nočního cestování vlakem.

Deutsche Bahn však uvádí, že jen loni na provozu těch nočních vlaků, které nyní ruší, tratila 12 milionů eur (331,2 milionu Kč). A na další miliony by prý přišly nutné investice do nových vlaků.