VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Německo vyzvalo Francii k rychlému uzavření jaderné elektrárny

Berlín - Německé ministerstvo životního prostředí vyzvalo Francii, aby co nejdříve uzavřela svou nejstarší jadernou elektrárnu ve Fessenheimu. Informovala o tom agentura AP. Výzva přišla poté, co dnes německý deník Süddeutsche Zeitung napsal, že nehoda v elektrárně před dvěma lety byla vážnější, než se uvádělo. Francouzský úřad pro jadernou bezpečnost reagoval, že k uzavření elektrárny není žádný důvod.

4.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

"Nebyla to první nehoda či problém tohoto reaktoru, proto ministr životního prostředí žádá, aby byl reaktor uzavřen, a to co možná nejdříve," řekl mluvčí německého ministerstva Stephan Haufe. Elektrárna na severovýchodě Francie u německých hranic je v provozu od roku 1977. Francouzský prezident François Hollande před čtyřmi lety slíbil, že bude do roku 2016 uzavřena. Loni ale Paříž oznámila jako nejzazší datum až rok 2018.

Dva jaderné reaktory elektrárny Fessenheim byly dočasně odstaveny z provozu v dubnu 2014. První poté, co byla zjištěna netěsnost v potrubním přívodu vody, druhý pár dní nato, když se náhodně uzavřel ventil, který kontroluje přívod páry do generátoru turbíny, což způsobilo automatické zastavení provozu.

Elektrárna, jejímž provozovatelem je elektrárenská společnost EDF, má výkon 1800 megawattů. Důvodem k obavám je zejména její stáří, ale i to, že je umístěna v oblasti náchylné k zemětřesení.

Německý deník Süddeutsche Zeitung a stanice WDR dnes informovaly o sérii problémů, které prý měli technici v elektrárně před dvěma lety při úniku vody, jenž skončil automatickým nouzovým uzavřením jednoho z reaktorů. Podle německého deníku tehdy francouzský úřad pro jadernou bezpečnost (ASN) také situaci bagatelizoval před Mezinárodní agenturou pro atomovou energii (MAAE).

Francouzský úřad pro jadernou bezpečnost dnes zopakoval, že incident z roku 2014 byl méně závažného charakteru, nepředstavoval žádné nebezpečí a před veřejností nebylo nic skrýváno. Podle něj tehdy elektrárna dostala certifikaci na dalších deset let provozu.

Francie je po Spojených státech druhým největším výrobcem elektřiny z jádra, má téměř 60 reaktorů ve dvaceti jaderných elektrárnách. Loni v červenci francouzský parlament schválil snížení podílu jaderné energie na výrobě elektřiny v zemi ze současných 75 na 50 procent do roku 2025.

Německo odstavilo svou nejstarší jadernou elektrárnu Grafenrheinfeld z roku 1981 loni v červnu. Zbývajících osm jaderných reaktorů chce postupně odstavit do konce roku 2022, jejich výkon mají nahradit obnovitelné zdroje energie.

Autor: ČTK

4.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc úspěšně střídá starty na krátké a dlouhé dráze

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Otec doufá, že ústavní soudci zachrání jeho syna před sektou

Sedmiletý chlapec zatím nic netuší, ale o jeho dalším osudu dnes rozhodne Ústavní soud.

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies