VYBERTE SI REGION

Němečtí experti jsou proti mýtnému jen pro cizince, rozšířili by kamionové

Berlín - Německá expertní komise odmítla dálniční mýtné jen pro cizince, jak ho navrhuje bavorská vládní Křesťanskosociální unie (CSU), která jím podmiňuje svůj podpis pod budoucí koaliční smlouvou. Informoval o tom dnes deník Frankfurter Rundschau.

28.9.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Ondřej Littera

Komise podle něj s výhradami doporučila zpoplatnění dálnic pro všechna osobní auta, za lepší řešení, jak zajistit více financí pro dopravní infrastrukturu, však považuje rozšíření mýtného pro nákladní automobily na všechny silnice.

Komise pod vedením bývalého ministra dopravy Kurta Bodewiga podle listu upozornila, že EU "nepřipouští žádnou diskriminaci uživatelů na základě státní příslušnosti nebo bydliště" a požaduje "spravedlivé a transparentní mechanismy při rozložení zátěže infrastrukturních nákladů na uživatele". Model mýtného pro cizince, jak ho prosazuje CSU, by podle komise byl v rozporu s oběma těmito body.

Zpoplatnění dálnice pro osobní automobily?

Strana bavorského premiéra Horsta Seehofera navrhuje zpoplatnit německé dálnice pro osobní automobily, němečtí řidiči by si však mohli poplatek odečíst z daní. Mýtné by se tak dotklo jen zahraničních motoristů, včetně těch českých. CSU i za pomoci tohoto požadavku nedávno drtivě vyhrála v bavorských zemských volbách. Ostatní strany ho však odmítají a právníci i Evropská komise ho označili za protiprávní. Bavorští konzervativci z něj ale neslevují a nedávné průzkumy ukázaly, že má podporu i u veřejnosti.

Bodewigova komise, která má za úkol hledat způsoby udržitelného financování dopravní infrastruktury, v případě dálničního mýtného pro osobní auta doporučila jeho zavedení pro všechny. Na škále v podobě semaforu mu dala ale pouze oranžovou. Výtěžek z něj komise vyčíslila na 4,1 miliardy eur (105 miliard Kč) za rok, pokud by cena roční viněty byla 100 eur (přes 2500 Kč).

Zelenou si od německých expertů vysloužilo rozšíření mýtného pro kamiony z dálnic a části spolkových silnic na všechny komunikace v zemi, které by podle nich vyneslo 4,4 miliardy eur (113 miliard Kč) ročně navíc. Pozitivně ohodnotili také případné zvýšení současného poplatku pro kamiony, který činí v průměru 17 centů (4,40 Kč) za kilometr, nebo rozšíření placení na všechny spolkové silnice, jak se v Německu označuje obdoba komunikací 1. třídy. To by se citelně dotklo i českých dopravců.

Podle komise by měl německý stát v příštích 15 letech investovat do dopravní infrastruktury každý rok nejméně 7,2 miliardy eur (185 miliard Kč). V současnosti je to 5,5 miliardy (142 miliard Kč).

Doporučení Bodewigovy komise poslouží jako podklad pro středeční jednání německých ministrů dopravy. Jejich závěry by se pak měly promítnout do vyjednávání o nové vládní koalici.

Autor: ČTK

28.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš je nejvlivnější Čech. Na vyhlášení v Bruselu ale nebude, je nemocný

Praha – Zatímco v tuzemsku Andrej Babiš schytává kritiku za elektronickou evidenci tržeb a musí vyřešit i svůj střet zájmů, aby postavení politika a podnikatele sladil se zákonem, ve světě ho vnímají jako významnou osobnost. Po ceně časopisu GlobalMarkets pro nejlepšího ministra financí rozvíjejících se evropských zemí za rok 2016 ho nyní bruselský server Politico.eu vybral jako Čecha, který letos nejvíc přispěl k formování Evropy. 

Pes vběhl na cizí pozemek, majitel mu ustřelil přirození. Teď jej soudí

Klatovsko – Nelehký úkol stojí před klatovským okresním soudem. Musí rozhodnout, zda je Zdeněk Skalický (53 let) nebezpečný pistolník, který ustřelil samonabíjecí pistolí psu přirození jen proto, že vběhl na jeho pozemek, nebo šlo jen o nešťastnou náhodu, když se chovatel snažil bránit své ovce před útočícím predátorem.

AKTUALIZOVÁNO

Tragédie u Draženova. Mladý řidič zemřel po střetu s nákladním autem

Draženov - K tragické dopravní nehodě došlo po půl šesté večer na hlavní silnici od Domažlic na Draženov nedaleko odbočkyna Petrovice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies