VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Němečtí experti jsou proti mýtnému jen pro cizince, rozšířili by kamionové

Berlín - Německá expertní komise odmítla dálniční mýtné jen pro cizince, jak ho navrhuje bavorská vládní Křesťanskosociální unie (CSU), která jím podmiňuje svůj podpis pod budoucí koaliční smlouvou. Informoval o tom dnes deník Frankfurter Rundschau.

28.9.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Ondřej Littera

Komise podle něj s výhradami doporučila zpoplatnění dálnic pro všechna osobní auta, za lepší řešení, jak zajistit více financí pro dopravní infrastrukturu, však považuje rozšíření mýtného pro nákladní automobily na všechny silnice.

Komise pod vedením bývalého ministra dopravy Kurta Bodewiga podle listu upozornila, že EU "nepřipouští žádnou diskriminaci uživatelů na základě státní příslušnosti nebo bydliště" a požaduje "spravedlivé a transparentní mechanismy při rozložení zátěže infrastrukturních nákladů na uživatele". Model mýtného pro cizince, jak ho prosazuje CSU, by podle komise byl v rozporu s oběma těmito body.

Zpoplatnění dálnice pro osobní automobily?

Strana bavorského premiéra Horsta Seehofera navrhuje zpoplatnit německé dálnice pro osobní automobily, němečtí řidiči by si však mohli poplatek odečíst z daní. Mýtné by se tak dotklo jen zahraničních motoristů, včetně těch českých. CSU i za pomoci tohoto požadavku nedávno drtivě vyhrála v bavorských zemských volbách. Ostatní strany ho však odmítají a právníci i Evropská komise ho označili za protiprávní. Bavorští konzervativci z něj ale neslevují a nedávné průzkumy ukázaly, že má podporu i u veřejnosti.

Bodewigova komise, která má za úkol hledat způsoby udržitelného financování dopravní infrastruktury, v případě dálničního mýtného pro osobní auta doporučila jeho zavedení pro všechny. Na škále v podobě semaforu mu dala ale pouze oranžovou. Výtěžek z něj komise vyčíslila na 4,1 miliardy eur (105 miliard Kč) za rok, pokud by cena roční viněty byla 100 eur (přes 2500 Kč).

Zelenou si od německých expertů vysloužilo rozšíření mýtného pro kamiony z dálnic a části spolkových silnic na všechny komunikace v zemi, které by podle nich vyneslo 4,4 miliardy eur (113 miliard Kč) ročně navíc. Pozitivně ohodnotili také případné zvýšení současného poplatku pro kamiony, který činí v průměru 17 centů (4,40 Kč) za kilometr, nebo rozšíření placení na všechny spolkové silnice, jak se v Německu označuje obdoba komunikací 1. třídy. To by se citelně dotklo i českých dopravců.

Podle komise by měl německý stát v příštích 15 letech investovat do dopravní infrastruktury každý rok nejméně 7,2 miliardy eur (185 miliard Kč). V současnosti je to 5,5 miliardy (142 miliard Kč).

Doporučení Bodewigovy komise poslouží jako podklad pro středeční jednání německých ministrů dopravy. Jejich závěry by se pak měly promítnout do vyjednávání o nové vládní koalici.

Autor: ČTK

28.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies