„V poslední době si PET láhev našla v segmentu levných piv cestu ke spotřebitelům. Proto jim chceme nabídnout volbu ekonomické značky piva v tomto balení také z našeho portfolia,“ říká Vladimír Jurina, brand PR manžer Plzeňského Prazdroje.

Podle jeho slov se zatím v plastových láhvích budou prodávat piva Klasik a Primus. Všechny tradiční značky Plzeňského Prazdroje, tedy Pilsner Urquell, Gambrinus či Velkopopovických kozel zůstanou i nadále ve skle. „I v budoucnosti budeme upřednostňovat vratné skleněné obaly,“ uvedl Jurina.

Ekologové z kroku Plzeňského Prazdroje nadšení vůbec nejsou, spíš naopak. Podle nich je to jen další příležitost, jak zaplnit skládky plastovým odpadem. „Po ekologické stránce ani nejde o to, z jakého materiálu lahve jsou, ale jestli jsou vratné. Pokud ne, znamená to více vyhozených odpadků na skládkách a promrhaných přírodních surovin,“ uvedl Vojtěch Kotecký z ekologického uskupení Hnutí Duha.

Na obavy je příliš brzo

Podle expertů je ale příliš brzy obávat se plných skládek pivních plastových láhví, i když zatím vratné nejsou. Pro masovější výrobu je totiž překážkou vysoká cena. „Když si vezmete skleněnou vratnou pivní láhev, její cena jsou tři koruny. Za dobu své životnosti se protočí zhruba třicetkrát, což znamená, že se do ceny jednoho prodaného piva připočítává asi deset haléřů,“ říká Jan Veselý, šéf Českého svazu pivovarů a sladoven.

Výrobní ceny kvalitní silnostěnné pivní láhve, v jaké se pivo od Plzeňského prazdroje má prodávat, jsou ale mnohem vyšší. Podle Veselého se mohou pohybovat i okolo patnácti korun. „Situace je tu asi stejná jako u plechovek, které jsou dražší než jejich obsah,“ dodal s tím, že pokud nebude na trhu model plastové vratné láhve, nemá tento typ obalu pravděpodobně šanci na masovější rozšíření.

Je ošklivo, nepije se pivo

Letošní deštivé léto si vybírá svou daň i v produkci piva. Ta podle Českého svazu pivovarů a sladoven klesla za první pololetí o 6,5 procenta. Podle Jana Veselého, výkonného ředitele svazu, největší poklesy pivovary zaznamenávají v posledních dvou měsících, kterým počasí nepřálo. Přitom přivětivších březen či duben byl ve spotřebě piva lepší než stejné loňské měsíce.