VYBERTE SI REGION

Nová jawácká motorka má vyjet z Týnce nad Sázavou letos

Týnec nad Sázavou /ROZHOVOR/ – Motocykly, které v současné době vyrábí brodecká Jawa, oficiálně společnost s ručením omezeným Jawa Moto Týnec nad Sázavou, mají plnit především užitnou hodnotu. „S oblibou k tomu říkám, že to jsou motocykly pro tátu na ryby a pro mámu do kravína," usmívá se jednatel továrny Jawa František Hruška.

11.1.2016
SDÍLEJ:

Přestavba Jawy 350. Foto: Zdeněk Kellner

Aby ne. Současná Jawa 350, je v podstatě stále jen vylepšený pérák vyvinutý v polovině minulého století.

Jenže éra tohohle motocyklu, třistapadasátky, pomalu končí. Bude se vyrábět i nadále, a to možná dalších pět či více let s dalšími a dalšími změnami, ale vlajkovou lodí brodecké továrny bude úplně jiný stroj.

Záměrem vývojářů Jawy bylo postavit motorku, která bude na první pohled jasně identifikovatelná.

„Něco jako je u Volkswagenu Brouk a New Beetle," přirovnává František Hruška s tím, že jawáčtí patrioti stroj budovali se záměrem, aby připomínal Jawu kývačku nebo půllitrový OHC, byť se bude jednat o naprostou modernu.

A tuhle modernu, jejíž název zatím Jawa nemá, nebo ho neprozrazuje, vyvíjejí technici už osmým rokem. A letos by podle plánů a přání samotných jawáků, měla být oficiálně představena veřejnosti.

Osm let vývoje není podle Hrušky žádná dlouhá doba, protože motory se vyrábějí na dalších mnoho let i desítek let, což vlastně dokazuje také agregát současné „třiapůle."

„Nový litrový motocykl bude hobby prostředek pro volný čas a chceme se s ním zařadit do úplně jiné kategorie, než jsou naše současné motocykly," vysvětluje filozofii továrny její jednatel.

Cílem týnecké Jawy je prodej motocyklů do Ruska, zatím se to nedaří

Už letos by z továrny Jawa měl vyjet nový litrový motocykl. Co o něm i o továrně říká jednatel Jawy Moto František Hruška?

Komu bude vaše nová litrová motorka určena?

Bude především pro ty, kteří s ní za týden najedou sto, dvě stě kilometrů, pomazlí se s ní a budou ji mít jen pro zábavu, hobby, na volný čas.

Už vzhledem k objemu motoru se dá tušit, že tento stroj bude stát možná až 300 tisíc korun. Je to tak?

Motocykl nebude určen pro běžného spotřebitele. Cena bude srovnatelná s jinými stroji této třídy. Později bychom se chtěli posunout dál. Už nyní připravujeme odvozený motocykl o objemu 1200ccm se sportovnějším šasi cestovního endura a tím se zvýší užitná hodnota tohoto stroje.

Kolik lidí se podílí na výrobě nového motocyklu?

Máme nyní sto dvacet zaměstnanců, ale je to proměnný ukazatel. Speciální věci si nevyrábíme, ale nakupujeme je, proto nepotřebujeme tolik lidí. Kupujeme třeba blikače či světla. Jen pro zajímavost, na Brodcích se kdysi vyráběly i filcové kotouče pro leštění nádrží pod chrom.

Kdysi byla na Brodcích také tovární prodejna Jawy. Vlastní prodej je dnes už minulostí?

Vlastní prodejnu nemáme, ale motocykly i nadále také prodáváme. Máme po republice prodejce, ale prodáváme přímo i jednotlivým zájemcům. Motorky i náhradní díly.

Největší odběratelský trh v Sovětském svazu se už dávno rozpadl. Jak to dnes vypadá z vývozem?

Nevyrábíme jen motocykly. Ty jsou sice naším základním výrobním programem, ale vyrábíme i díly, které u nás umíme a to i pro nemotocyklové firmy. Třeba nádrže ke stacionárním motorům nebo pro zahradní sekačky. Ohýbáme i trubky pro motocykly BMW, nebo výfukové potrubí pro sněžné skútry. To všechno je zhruba patnáct procent naší výroby. Vyvážíme ale také celé motocykly, nebo komponenty, které se smontují až na místě. Někdy vyvážíme více motorek, jindy objemově zase náhradních dílů. Nejvíce motocyklů končí ve střední a jižní Americe na Kubě, v Dominikánské republice a Argentině. Těžiště našeho prodeje tam, je v třistapadesátkách. Do Ruska doputovaly kdysi dva miliony našich motocyklů. Čtyři Jawy se směňovaly za jednoho žigulíka. Ale dnes je, kvůli těm všem obchodním překážkám a měnovému kurzu, náš motocykl pro normálního Rusa cenově nedostupný. Občas se tam povede něco prodat, ale prodej do Ruska se blíží nule. Už také proto, že pro celou tu velkou zemi můžeme mít jen jediného oficiálního prodejce. To jsou ruská pravidla. Přesto je Rusko náš cíl. Zatím se nám to nedaří tak, jak bychom si představovali, ale třeba kvůli událostem na Ukrajině to rozhodně není naše vina.

A co prodej v Česku?

Tady prodáváme pouze Jawy 660, motocykly Jawa 350 neprodáváme, protože nesplňují emisní normy Euro a prodáváme je jen jako přestavby těchto starších motocyklů. V tuzemsku prodáme zhruba dvě procenta naší celkové výroby motocyklů.

Autor: Zdeněk Kellner

11.1.2016
SDÍLEJ:

Vraťme se k evropským kulturním kořenům, vyzval prezident Zeman

Brandýs n.L.-St. Boleslav (u Prahy) - Prezident Miloš Zeman dnes vyzval k návratu ke křesťanským kulturním kořenům v době, kdy Evropa čelí náporu islámského fundamentalismu. Uvedl to na závěr tradiční poutní mše ve Staré Boleslavi, která byla věnována odkazu svatého Václava.

Za Spartu přebírá zodpovědnost. Ucukávat nebudu, říká Holoubek před Interem

Praha /ROZHOVOR/ - Porážka v nepovedeném derby se Slavií byla poslední kapkou. Zdeněk Ščasný se na Spartě raději domluvil na ukončení spolupráce. Ale co teď? Pohoda je na míle daleko a tým čeká těžký a důležitý zápas Evropské ligy s Interem Milán. Bossové se rozhodli rychle. Vedením týmu pověřili mladého kouče Davida Holoubka, dosavadního asistenta a trenéra sparťanské devatenáctky.

Soud poslal do vazby mladistvé obviněné z vraždy bezdomovce

Ústí nad Labem - Ústecký okresní soud poslal do vazby dva mladistvé, kteří jsou obviněni z brutální vraždy bezdomovce na Střekově. Uvedl to státní zástupce Jan Veselý. Mladíci jsou obviněni v nejpřísnějším odstavci trestního zákona, hrozí jim až 10 let vězení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies