Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nové smlouvy povinného ručení zdražily loni o sedm procent

Praha – Nové smlouvy povinného ručení v roce 2013 zdražily o sedm procent a v letošním roce zatím o dalších šest procent. Zdražení zaznamenali nejdříve rizikoví mladí motoristé z větších měst a ti, kteří bourali. Na tiskové konferenci to řekl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora. Přesto náklady pojišťoven v tomto pojištění převýšily loni přijaté pojistné o pět procent.

15.4.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Vít Šimánek

Průměrná částka pojistky klesla v roce 2013 na 2695 Kč z předloňských 2880 korun. Od roku 2008 propadly ceny pojistek o 30 procent. Pojišťovny loni vybraly na povinném ručení 19,4 miliardy Kč, což je meziroční pokles o procento. Pokles nastal i přesto, že v roce 2013 pojišťovny pojistily o 116.000 vozidel více než v předchozím roce. Důvodem je podle Síkory právě dlouhodobý pokles cen povinného ručení a růst nákladů na škody. Tyto faktory dostaly trh v posledních třech letech pod hranici rentability, dodal.

„Zdražování, které pojišťovny zahájily v roce 2013, je již patrné u nových smluv. Na stabilizaci celého trhu povinného ručení si však ještě chvíli počkáme. Mohlo by k ní dojít až v letošním roce" uvedl Síkora. Růst cen pojistek se podle něj postupně dotkne všech majitelů vozidel. V tomto roce očekává skokový nárůst odškodnění za nemajetkové újmy v důsledku účinnosti nového občanského zákoníku, což také přispěje ke zdražení pojistek.

Pojišťovny koncem minulého roku uvedly, že zdraží letos kvůli legislativním změnám povinné ručení v průměru o více než deset procent. Na cenu povinného ručení má podle nich vliv vedle paušální náhrady zásahu hasičů i nárůst náhrad za zdravotní škody a odvod do Fondu zábrany škod.

Právní změny platné od ledna 2014 zvýšily náklady pojišťoven v povinném ručení o zhruba tři miliardy Kč, tedy o pětinu. Nařízení vlády s účinností od září 2013 stanovilo pojišťovnám platit paušální náhradu 5600 Kč za každou hodinu zásahu hasičů. Vedle toho od ledna vznikla povinnost odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do Fondu zábrany škod. Ceny pojistek výrazně ovlivnila i novela občanského zákoníku.

126 tisíc nepojištěných vozidel

Dlouhodobým cílem České kanceláře pojistitelů (ČKP) je snižovat počet nepojištěných vozidel na českých silnicích. Podle odhadu ČKP jich v ČR jezdí asi 126.000, což představuje 1,66 procenta z celkového počtu registrovaných vozidel. V meziročním srovnání zůstal v roce 2013 přes nárůst počtu registrovaných vozidel jejich počet na stabilní úrovni. „ČR patří mezi země, kde se daří držet počet nepojištěných vozidel na nízké úrovni. Přesto loni nepojištění způsobili 3105 škod. Řešili jsme například 15 smrtelných nehod a desítky událostí, kde škoda přesáhla milion korun," upozornil výkonný ředitel kanceláře Jakub Hradec.

Povinné ručení poskytuje 14 pojišťoven. Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, činil v pololetí 6,99 milionu aut. Registrovaných vozidel bylo podle statistiky Centrálního registru vozidel asi 7,6 milionu.

Autor: ČTK

15.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Pohřešované dívky
AKTUALIZOVÁNO

Policie díky všímavým lidem našla obě zmizelá děvčátka

Slávistický kotel
7

Cizinci v Česku? Sparta je v klidu, Slavia má problém

Ceny chat a chalup vystřelily vzhůru. Za rok se zvýšily o téměř 200 tisíc korun

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Domek se zahradou vhodný k rekreaci seženete v průměru za 1,3 milionu korun.

Andrzej Duda podepsal jeden ze sporných zákonů polské soudní reformy

Polský prezident Andrzej Duda podepsal zbývající z trojice nedávno parlamentem schválených zákonů, které jsou součástí reformy polské justice. Tu kritizovala Evropská unie i domácí opozice.

Pohledem Stanislava Šulce: Oč jde v Polsku

V souvislosti s Polskem se v posledních dnech vypráví několik příběhů. Jeden vykresluje skvělou hrdou zemi, která si dělá doma pořádek a zlá Evropská unie jí při tom hází byrokratické klacky pod nohy. A v ulicích stojí desítky tisíc lidí, kteří vládní stranu Právo a spravedlnost (PiS) nevolili, tedy jsou menšinou populace a sice můžou demonstrovat, ale jejich požadavky jsou tak nějak nepodstatné.

Německé automobilky soupeřily jen naoko, hrozí jim miliardové pokuty

Místo větších nádrží adBlue na močovinu, která částečně eliminuje škodliviny vycházející z dieselových motorů, se němečtí výrobci soustředili na to, aby jejich auta měla větší zavazadlový prostor pro golfové hole zákazníků nebo více místa pro hi-fi aparatury. Jak se ukazuje, na obalamucení kontrol emisí nebo v logistice a nákupu surovin tajně spolupracovaly značky, které si na první pohled na trhu nelítostně konkurují. A to po dlouhou dobu, už od začátku 90. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení