Nově bude státní poznávací značky dodávat pražská firma SPM – Security Paper Mill, která od ministerstva řízeného Danem Ťokem (ANO) získala čtyřletý kontrakt. Polotovary pro miliony značek ale zabezpečí subdodavatel z Polska, s nímž spolupracuje Ťokův poradce, podnikatel Zbyněk Pařízek.

SPM prodává „espézetky" o poznání levněji než dosavadní dodavatel Hicon. První značky by měla státu doručit zhruba do tří měsíců. Hlavním důvodem čtvrtletní lhůty je výroba tzv. master hologramu, který je k zabezpečení značek nezbytný.

Na dotaz magazínu Dotyk firma sdělila, že jejím subdodavatelem bude polská firma Utal. Tato společnost sídlící v Poznani je ve svém oboru považována za klíčového hráče v Polsku i za jednoho z největších v Evropě.

České firmě SPM má Utal dodávat základní plechový polotovar. Finalizace výroby bude probíhat v severočeském Štětí, kde má SPM (jinak též klíčový český producent ceninových papírů a kartonů) svůj výrobní závod. „Jde o to, že náš závod ve Štětí má potřebná oprávnění a také vybavení k práci se zabezpečenými dokumenty, jako jsou například hologramy," uvádí ředitel SPM Zdeněk Kůstka.

Pařízkovy vazby na vítěze tendru

Jak ale magazín Dotyk zjistil, s polskou subdodavatelskou firmou Utal spolupracuje i podnikatel Zbyněk Pařízek, dlouholetý kritik českého „espézetkového" monopolu, kterého si za poradce pro tendr vybral ministr Ťok.

Je třeba připomenout, že než tendr začal, ministerstvo deklarovalo, že Pařízek se jej nesmí účastnit, a to ani jako subdodavatel. Tyto podmínky splněny sice byly, přesto lze Pařízkovy vazby na vítěze tendru vystopovat.

Sám Zbyněk Pařízek, majitel pražské firmy Bamaz (zaměřena na autodoplňky), potvrzuje, že má s polským Utalem obchodní vztah. Odebírá prý od něj plastové reklamní tabulky pod registrační značky.

„Ano, já s polským Utalem spolupracuji, ale podobným způsobem spolupracuji s desítkami dalších firem. Troufám si tvrdit, že v tomto oboru není v Evropě nikdo, koho bych osobně neznal," bagatelizuje Pařízek své vazby na Poláky.

Vyvrací hypotézu, že spolupráci vítězné SPM s firmou z Poznaně jako poradce „napomohl". „Rozumím vašemu zájmu, taková otázka je asi logická, ale já jsem se o tom, že Utal bude na této zakázce participovat, dozvěděl až po vyhodnocení tendru. Rozhodně s tím nemám nic společného," stojí si na svém Pařízek.

Extrémně nízká cena

Jak také podotýká, cena jedné značky ve výši 45 Kč, s níž SPM letošní soutěž vyhrála, je tak nízká, že na „nějaké provize už ani není prostor".

V tom má ministerský poradce nejspíše pravdu. I jiní účastníci nedávné soutěže mají za to, že nová cena značky je až extrémně nízká, na hranici výrobních nákladů. Vždyť ve „zlatých časech" firmy Hicon se pohybovala kolem 170 Kč za kus (!), po zlevnění nedávno klesla „jen" na 77 Kč.

SPM svou „podseknutou" nabídkovou cenu 45 Kč za značku vysvětluje tím, že nutně potřebuje získat reference z domácího trhu, aby s novým produktem v budoucnu mohla soutěžit v dalších zemích. Management podotýká, že s jinými svými produkty a službami nyní už působí ve 40 zemích světa.

Každopádně se ministerstvo dopravy momentálně může chlubit vysokými úsporami v řádu stamilionů korun. V příštích čtyřech letech by se přitom nákupní cena zvyšovat neměla. Zda registrační značky zůstanou levné i v budoucnu, ukáže čas.

„Espézetky" jako Zemanova nadílka
Starý dodavatel, jihomoravská firma Hicon ve vlastnictví podnikatelů Romana Holomka a Jiřího Palínka, měl exkluzivitu na SPZ od roku 1994. Společnost nejdříve spolupracovala s ministerstvem vnitra, posléze s resortem dopravy. Tento resort v éře vlády Miloše Zemana „přihrál" Hiconu bez soutěže obří zakázku na 12 milionů SPZ v ceně cca 2 miliardy korun. Podezřelý kontrakt nakonec „přežil" i po vyčerpání zmíněné kvóty a po několika neúspěšných pokusech končí až nyní. Podle některých odhadů Hicon doposud na obchodu se státem utržil asi 4 miliardy korun.

JIŘÍ PŠENIČKA