VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraje nechtějí sponzorovat nové vagony

Praha - Zastavíme další chátrání lokomotiv a vagonů, potřebujeme ale více peněž od krajů iministerstva dopravy. Stakovým plánem se na začátku února vytasilo nové vedení Českých drah (ČD).

23.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Ani ne měsíc poté je však zřejmé, že cesta kmodernějším vagónům a lokomotivám bude ještě složitější, než se mohlo novému managementu zdát. Miliardy na jejich nákup chtějí dráhy získat hlavně zvyšších dotací od ministerstva dopravy, které objednává rychlíky, a zpeněz od krajů, které si objednávají regionální spoje.

Jenže zatímco ministr dopravy Aleš Řebíček už dal najevo, že by peníze navíc mohl poskytnout, kraje se podle očekávání staví proti. „Pokud budou chtít více peněz, tak by měli začít uministra dopravy, protože kraje jsou na hranici toho, co můžou dávat,“ řekl Deníku hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Podobný názor jako on přitom mají idalší šéfové krajských samospráv. „My jsme každý rok dali oněco víc peněz, ale vždycky se hledal kompromis mezi možnostmi kraje a monopolním dopravcem,“ dodal hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

Uzavírání smluv na provozování regionální doprovázely problémy už letos, pro příští rok by si ovšem dráhy podle plánů nového managementu mohly říci až ojednou tak velkou částku peněz za provoz vlaků. Dráhy by se „na oplátku“ zaručily, že do provozu nasadí moderní vlaky. „Chceme vysvětlit politikům a regionálním politikům, že jestli chtějí mít kvalitní dopravu musí do ní investovat,“ řekl Deníku nový šéf ČD Petr Žaluda.

Podfinancování

Železniční doprava je podle něj vČesku dlouhodobě podfinancována, což vyplývá ive srovnání sokolními státy. Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je unás jen 62korun, zatímco na Slovensku a Maďarsku je to vpřepočtu 124, respektive 136korun.

Nákup nových lokomotiv a vagónů přitom není žádnou levnou záležitostí. Průměrná cena lokomotivy je 100milionů korun a obyčejný nový vagon přijde na 30milionů. Dráhy nyní disponují zhruba tisícovkou lokomotiv a čtyřmi tisícovkami vagonů, jejich průměrné stáří osciluje mezi dvaceti a třiceti roky. Aby se podařilo alespoň zastavit stárnutí vozového parku, ročně by dráhy potřebovaly 20miliard korun. Pro letošek však mají kdispozici jen 3,5miliardy korun.

„Každá miliarda, kterou získáme navíc, půjde na investice, budeme ale spořit peníze iusebe,“ slíbil Žaluda. Ještě vprůběhu jara by se nové vedení ČD mělo postupně setkat se všemi hejtmany, aby jim svůj plán na omlazení vozového parku představilo.

Velký rozhovor se novým generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou přinese pondělníDeník.

Autor: Jan Klička

23.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Chystá se bič na soukromé lékaře

Americký prezident Donald Trump.
22

Vysoký úředník kritizoval Trumpa, okamžitě byl propuštěn z úřadu

AUTOMIX.CZ

Nejhezčí moderní Škoda ohromila před 15 lety svět. Do výroby se přesto nedostala

Před 15 lety se české automobilce Škoda podařilo dokonale ohromit svět. Na březnovém autosalonu v Ženevě totiž tehdy představila koncept Tudor, velké kupé, které mnozí považují za nejpohlednější auto, jaké v moderní éře značky vzniklo. Ani úspěch studie ale nestačil k zahájení sériové výroby.

Otec biatlonistky Koukalové by byl rád, aby dcera po olympiádě neskončila

Otec biatlonistky Gabriely Koukalové měl radost, že dcera získala na mistrovství světa v Hochfilzenu tři medaile, ale dodal, že její závody už tolik neprožívá. Karel Soukal by byl rád, kdyby Koukalová po olympiádě v Pchjongčchagu neskončila, ale rozhodnutí nechá na ní.

Kurt Cobain - hudební ikona, která shořela příliš brzy

Stal se jednou z vůdčích osobností tehdy nového alternativního rockového stylu grunge, ale přitom byl plachý a citlivý a pochyboval o smyslu života. Kurt Cobain, frontman americké skupiny Nirvana, který se narodil před 50 lety, 20. února 1967, tvrdil, že "je lepší shořet než vyhasnout". Největší rocková ikona 90. let si užila slávy i stinných stránek popularity. Svůj život Cobain ukončil střelnou zbraní v roce 1994.

Trump vzkazuje Evropě: Jsme spojenci

Spojené státy budou vždy váš největší spojenec, vzkázal Evropě americký viceprezident Mike Pence. Nebude to ale zadarmo, připomněl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies