VYBERTE SI REGION

Kraje nechtějí sponzorovat nové vagony

Praha - Zastavíme další chátrání lokomotiv a vagonů, potřebujeme ale více peněž od krajů iministerstva dopravy. Stakovým plánem se na začátku února vytasilo nové vedení Českých drah (ČD).

23.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Ani ne měsíc poté je však zřejmé, že cesta kmodernějším vagónům a lokomotivám bude ještě složitější, než se mohlo novému managementu zdát. Miliardy na jejich nákup chtějí dráhy získat hlavně zvyšších dotací od ministerstva dopravy, které objednává rychlíky, a zpeněz od krajů, které si objednávají regionální spoje.

Jenže zatímco ministr dopravy Aleš Řebíček už dal najevo, že by peníze navíc mohl poskytnout, kraje se podle očekávání staví proti. „Pokud budou chtít více peněz, tak by měli začít uministra dopravy, protože kraje jsou na hranici toho, co můžou dávat,“ řekl Deníku hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Podobný názor jako on přitom mají idalší šéfové krajských samospráv. „My jsme každý rok dali oněco víc peněz, ale vždycky se hledal kompromis mezi možnostmi kraje a monopolním dopravcem,“ dodal hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

Uzavírání smluv na provozování regionální doprovázely problémy už letos, pro příští rok by si ovšem dráhy podle plánů nového managementu mohly říci až ojednou tak velkou částku peněz za provoz vlaků. Dráhy by se „na oplátku“ zaručily, že do provozu nasadí moderní vlaky. „Chceme vysvětlit politikům a regionálním politikům, že jestli chtějí mít kvalitní dopravu musí do ní investovat,“ řekl Deníku nový šéf ČD Petr Žaluda.

Podfinancování

Železniční doprava je podle něj vČesku dlouhodobě podfinancována, což vyplývá ive srovnání sokolními státy. Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je unás jen 62korun, zatímco na Slovensku a Maďarsku je to vpřepočtu 124, respektive 136korun.

Nákup nových lokomotiv a vagónů přitom není žádnou levnou záležitostí. Průměrná cena lokomotivy je 100milionů korun a obyčejný nový vagon přijde na 30milionů. Dráhy nyní disponují zhruba tisícovkou lokomotiv a čtyřmi tisícovkami vagonů, jejich průměrné stáří osciluje mezi dvaceti a třiceti roky. Aby se podařilo alespoň zastavit stárnutí vozového parku, ročně by dráhy potřebovaly 20miliard korun. Pro letošek však mají kdispozici jen 3,5miliardy korun.

„Každá miliarda, kterou získáme navíc, půjde na investice, budeme ale spořit peníze iusebe,“ slíbil Žaluda. Ještě vprůběhu jara by se nové vedení ČD mělo postupně setkat se všemi hejtmany, aby jim svůj plán na omlazení vozového parku představilo.

Velký rozhovor se novým generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou přinese pondělníDeník.

Autor: Jan Klička

23.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Divocí koně v Milovicích zvládají zimu dobře
14

Divokým koním nevadí mráz, ale vlhko

TK k projektu registru smluv probíhala 16. ledna v Praze. Na snímku Michal Bláha, Hlídač smluv.
EXKLUZIVNĚ
29 26

Autor Hlídače smluv pomůže Horáčkovi s prezidentskou kampaní

Vyhubení Židů zpečetili nacisté ve Wannsee za 90 minut

Berlín - Pouhou hodinu a půl stačilo nacistickým špičkám k definitivnímu ortelu nad miliony evropských Židů. Porada v berlínské vile Wannsee před 75 lety, 20. ledna 1942, nerozhodla o vyhubení Židů, protože holokaust probíhal už od přepadení SSSR 22. června 1941, nýbrž sloužila ke koordinaci mezi různými úřady.

Sobotka je nakloněn pomoci krajům při zvyšování mezd řidičů

Praha - Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) je nakloněn tomu, aby vláda pomohla krajům při financování růstu mezd řidičů linkových autobusů. Sobotka to dnes řekl po jednání s hejtmany. Místopředseda Asociace krajů a liberecký hejtman Martin Půta (STAN) premiérovu garanci vítá a věří, že se výsledky dnešního jednání projeví již v únorových mzdách řidičů. Příští týden Sobotka předloží problém koaliční radě. Nařízení o zvýšení mezd řidičů od letošního ledna schválila vláda.

Češi mají stále nejnižší nezaměstnanost v celé EU. Firmy ale krvácejí

Nejaktuálnější čísla z Eurostatu potvrzují, že Česko zůstává s 3,7 procent zemí s nejnižší mírou nezaměstnanosti v Evropské unii. A to před Německem a Maďarskem. Z evropských států mimo EU je na tom lépe jen Island, naopak nejhůře Řecko a Španělsko. To, co lze na jednu stranu vnímat jako výrazný český úspěch, je na druhou možno považovat i za hrozbu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies