Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraje nechtějí sponzorovat nové vagony

Praha - Zastavíme další chátrání lokomotiv a vagonů, potřebujeme ale více peněž od krajů iministerstva dopravy. Stakovým plánem se na začátku února vytasilo nové vedení Českých drah (ČD).

23.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Ani ne měsíc poté je však zřejmé, že cesta kmodernějším vagónům a lokomotivám bude ještě složitější, než se mohlo novému managementu zdát. Miliardy na jejich nákup chtějí dráhy získat hlavně zvyšších dotací od ministerstva dopravy, které objednává rychlíky, a zpeněz od krajů, které si objednávají regionální spoje.

Jenže zatímco ministr dopravy Aleš Řebíček už dal najevo, že by peníze navíc mohl poskytnout, kraje se podle očekávání staví proti. „Pokud budou chtít více peněz, tak by měli začít uministra dopravy, protože kraje jsou na hranici toho, co můžou dávat,“ řekl Deníku hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Podobný názor jako on přitom mají idalší šéfové krajských samospráv. „My jsme každý rok dali oněco víc peněz, ale vždycky se hledal kompromis mezi možnostmi kraje a monopolním dopravcem,“ dodal hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

Uzavírání smluv na provozování regionální doprovázely problémy už letos, pro příští rok by si ovšem dráhy podle plánů nového managementu mohly říci až ojednou tak velkou částku peněz za provoz vlaků. Dráhy by se „na oplátku“ zaručily, že do provozu nasadí moderní vlaky. „Chceme vysvětlit politikům a regionálním politikům, že jestli chtějí mít kvalitní dopravu musí do ní investovat,“ řekl Deníku nový šéf ČD Petr Žaluda.

Podfinancování

Železniční doprava je podle něj vČesku dlouhodobě podfinancována, což vyplývá ive srovnání sokolními státy. Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je unás jen 62korun, zatímco na Slovensku a Maďarsku je to vpřepočtu 124, respektive 136korun.

Nákup nových lokomotiv a vagónů přitom není žádnou levnou záležitostí. Průměrná cena lokomotivy je 100milionů korun a obyčejný nový vagon přijde na 30milionů. Dráhy nyní disponují zhruba tisícovkou lokomotiv a čtyřmi tisícovkami vagonů, jejich průměrné stáří osciluje mezi dvaceti a třiceti roky. Aby se podařilo alespoň zastavit stárnutí vozového parku, ročně by dráhy potřebovaly 20miliard korun. Pro letošek však mají kdispozici jen 3,5miliardy korun.

„Každá miliarda, kterou získáme navíc, půjde na investice, budeme ale spořit peníze iusebe,“ slíbil Žaluda. Ještě vprůběhu jara by se nové vedení ČD mělo postupně setkat se všemi hejtmany, aby jim svůj plán na omlazení vozového parku představilo.

Velký rozhovor se novým generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou přinese pondělníDeník.

Autor: Jan Klička

23.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
BMW M5.
38

BMW představilo nejvýkonnější M5. Má 600 koní a pohon všech kol

Adam Matouš z Předlic má malé zemědělské hospodářství a někdo mu bezdůvodně tráví zvířata.
8

Mladému chovateli z Předlic zabili lidé už desítky zvířat

AKTUALIZOVÁNO

V Mostě vznikne třípatrové 3D bludiště s rozhlednou. Podívejte se

Mostecká radnice zveřejnila studii 3D bludiště v parku Šibeník. Bude mít i vyhlídkovou věž vysokou 26 metrů.

AKTUALIZOVÁNO

Italský ostrov Ischia zasáhlo zemětřesení. Zabilo dvě ženy

Zemětřesení o síle čtyř stupňů zasáhlo v pondělí večer italský ostrov Ischia a mimo jiné poškodilo kostel a nemocnici. Zároveň zabilo dvě ženy a zranilo 39 dalších lidí. Záchranáři vytáhli sedmiměsíční dítě z trosek a pracují na osvobození dalších zavalených lidí. Na ostrově je nyní s cestovní kanceláří zhruba 400 Čechů. Zemětřesení se jich však nedotklo. Většina totiž byla v té části ostrova, která nebyla citelně zasažena otřesy.

Den D se přiblížil. Ve čtvrtek se rozhodne o osudu OKD

Už ve čtvrtek se sejdou věřitelé společnosti Ostravsko-karvinské doly, která je od loňského května v insolvenci, aby rozhodli o osudu největší těžební firmy v zemi a tím i budoucnosti jejích zaměstnanců.

Hrad Rychmburk zdobí střecha z keramických tašek

Rekonstrukce historické památky je choulostivá záležitost a klade vysoké nároky na projektanty i řemeslníky. Podívejte se, jak obdivuhodně se povedla nová střecha gotického hradu Rychmburk na Chrudimsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení