VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraje nechtějí sponzorovat nové vagony

Praha - Zastavíme další chátrání lokomotiv a vagonů, potřebujeme ale více peněž od krajů iministerstva dopravy. Stakovým plánem se na začátku února vytasilo nové vedení Českých drah (ČD).

23.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Jan Jelínek

Ani ne měsíc poté je však zřejmé, že cesta kmodernějším vagónům a lokomotivám bude ještě složitější, než se mohlo novému managementu zdát. Miliardy na jejich nákup chtějí dráhy získat hlavně zvyšších dotací od ministerstva dopravy, které objednává rychlíky, a zpeněz od krajů, které si objednávají regionální spoje.

Jenže zatímco ministr dopravy Aleš Řebíček už dal najevo, že by peníze navíc mohl poskytnout, kraje se podle očekávání staví proti. „Pokud budou chtít více peněz, tak by měli začít uministra dopravy, protože kraje jsou na hranici toho, co můžou dávat,“ řekl Deníku hejtman Vysočiny Miloš Vystrčil. Podobný názor jako on přitom mají idalší šéfové krajských samospráv. „My jsme každý rok dali oněco víc peněz, ale vždycky se hledal kompromis mezi možnostmi kraje a monopolním dopravcem,“ dodal hejtman Středočeského kraje Petr Bendl.

Uzavírání smluv na provozování regionální doprovázely problémy už letos, pro příští rok by si ovšem dráhy podle plánů nového managementu mohly říci až ojednou tak velkou částku peněz za provoz vlaků. Dráhy by se „na oplátku“ zaručily, že do provozu nasadí moderní vlaky. „Chceme vysvětlit politikům a regionálním politikům, že jestli chtějí mít kvalitní dopravu musí do ní investovat,“ řekl Deníku nový šéf ČD Petr Žaluda.

Podfinancování

Železniční doprava je podle něj vČesku dlouhodobě podfinancována, což vyplývá ive srovnání sokolními státy. Úhrada prokazatelné ztráty na jeden vlakový kilometr je unás jen 62korun, zatímco na Slovensku a Maďarsku je to vpřepočtu 124, respektive 136korun.

Nákup nových lokomotiv a vagónů přitom není žádnou levnou záležitostí. Průměrná cena lokomotivy je 100milionů korun a obyčejný nový vagon přijde na 30milionů. Dráhy nyní disponují zhruba tisícovkou lokomotiv a čtyřmi tisícovkami vagonů, jejich průměrné stáří osciluje mezi dvaceti a třiceti roky. Aby se podařilo alespoň zastavit stárnutí vozového parku, ročně by dráhy potřebovaly 20miliard korun. Pro letošek však mají kdispozici jen 3,5miliardy korun.

„Každá miliarda, kterou získáme navíc, půjde na investice, budeme ale spořit peníze iusebe,“ slíbil Žaluda. Ještě vprůběhu jara by se nové vedení ČD mělo postupně setkat se všemi hejtmany, aby jim svůj plán na omlazení vozového parku představilo.

Velký rozhovor se novým generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou přinese pondělníDeník.

Autor: Jan Klička

23.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
15

Super plat za práci na páse nabízí měsíce. Málokdo to ale vydrží dlouho

Evakuace zaměstnanců a zákazníků v obchodním centru ve Zlíně Malenovicích
AKTUALIZOVÁNO
18

Policie evakuovala obchodní centrum ve Zlíně. Poplach vyvolala fotopast

Berlusconi perlil: Nejlepší věc na Trumpovi? Jeho žena Melania!

/VIDEO/ Bývalý italský premiér Silvio Berlusconi opět vzbudil pozornost svými výroky. Do kamer italské televize La7 totiž prohlásil, že to nejlepší na americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi je jeho žena Melania.

Nehádejme se o kvóty, řekl německý ministr. Zaorálek mu český postoj vysvětlil

Evropská unie by měla řešit, jak snížit příliv uprchlíků, ne vést spory o uprchlické kvóty. Při své návštěvě Prahy to dnes na tiskové konferenci řekl německý ministr zahraničí Sigmar Gabriel.

Balík vám nově vydají v balíkovně. Bez fronty i občanky

/INFOGRAFIKA, ANKETA/ Česká pošta chce od prázdnin rozšířit služby. Zatímco počet odeslaných dopisů v posledních letech klesá, objem poslaných balíků naopak roste. Pošťáci proto rozšíří své balíkové služby, vstříc klientům ale chce jít pošta i s datovými schránkami.

Irácká armáda v Mosulu osvobodila stovky civilistů, boje o centrum pokračují

Irácké síly otevřely únikové koridory pro stovky obyvatel mosulského starého města. Tuhé boje o centrum města, které je srdce samozvaného Islámského státu, nicméně pokračují. Jen v průběhu pátku si vyžádaly dalších 12 životů a větší množství zraněných.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies