Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novela zákona zpřesní a upraví pravidla pro předvolební reklamu

Praha - Podmínky předvolební propagace má upřesnit novela zákona, kterou připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu. Místo zákazu anonymní reklamy resort navrhuje uplatnit obecnější zákaz anonymního oznámení. Na obtížně vymahatelnou úpravu si stěžovaly živnostenské úřady, vyplývá z návrhu zaslaného do připomínkového řízení. Nově se doplňuje i sankce za porušení zákona.

20.7.2014 1
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Ministerstvo v důvodové zprávě připouští, že anonymní reklamu zakazuje i současná platná úprava, ustanovení je ale v praxi údajně nepoužitelné. Problém byl v pojmu reklama, který se týká podnikatelské činnosti, vymezena nebyla doba volební kampaně a stanovena není ani sankce za porušení této povinnosti. Nově by tak místo "anonymní reklamy týkající se voleb po dobu volební kampaně" mělo být zakázáno "šíření anonymního oznámení týkajícího se voleb v době od vyhlášení voleb do ukončení hlasování". Sankce by mohla být do dvou milionů korun.

Živnostenské úřady jen loni řešily 21 podnětů týkajících se předvolební neoznačené reklamy.
Novela by se dále měla dotknout některých druhů podnikání, například při šíření reklamy na nepovolené nebo neoznámené loterie. Norma ve dvou odstavcích rovněž omezuje regulaci reklamy pro činnost v pohřebnictví.

Převedení kompetencí

K dalším změnám patří převedení některých dozorových kompetencí z krajských živnostenských úřadů na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Konkrétně jde o reklamu na potraviny, která obsahuje výživová nebo zdravotní tvrzení a reklamu na potraviny uvádějící v omyl. S ohledem na malý výskyt těchto prohřešků má ale být podle ministerstva dopad změny zanedbatelný.

Novela má také odstranit některé nedostatky vzniklé při přejímání evropské legislativy. Například odstraňuje formulaci zakazující reklamu založenou na podprahovém vnímání či skrytou reklamu nebo upravuje paragraf o osobách mladších 18 let. Vypuštěn je také text o reklamě na potraviny uvádějící v omyl. Důvodem je zrušení původní směrnice, jež byla do českého zákona převáděna. V novele se tak objevuje text odkazující na platný předpis EU.

Novinkou, kterou přináší zkušenost z praxe, je rozšíření pojmu zadavatele reklamy i na zpracovatele, který reklamu vytvořil sám pro sebe. Dále například umožnění dozorovému orgánu stanovit lhůtu, ve které mu mají být poskytnuty požadované informace. Zrušit by se měly také pořádkové pokuty jako samostatný institut zákona o regulaci reklamy.

Autor: ČTK

20.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Stanislav Šulc.
1 14

Komentář Stanislava Šulce: Politiky zbavená kauza Čapí hnízdo

Jiří Kajínek hraje fotbal v Třemošnici
15

Jiří Kajínek nazul kopačky a hrál fotbal za rodné Prachovice

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

Smršť zranění kosí hvězdy. Jsou tenisté přepracovaní?

Na kurtech připomínají nezničitelné superhrdiny. Roger Federer, Novak Djokovič, Andy Murray ti všichni umějí s tenisovou raketou v ruce věci, nad kterými se méně talentovaným jedincům tají dech. Přesto to ale jsou normální lidé, ne nezničitelné stroje na úspěchy. Poslední týdny to dokazují víc než kdy jindy.

Dětské úrazy loni stály 815 milionů korun, častější jsou v létě

Dětské úrazy loni stály české zdravotnictví více než 815 milionů korun, nejvíce jich je v letních měsících. Počet i náklady každoročně rostou. Nejčastější jsou například poranění kotníků, chodidel, zápěstí, rukou a hlavy.

Mezi oběťmi teroru v Barceloně jsou také děti, islamisté zavraždili i tříletou

Rodina sedmiletého Juliana Cadmana pomocí sociálních sítí zoufale prosí o informace. Julianovu matku srazila vražedná dodávka, žena je nyní s těžkými zraněními v kómatu. Chlapce od té doby nikdo neviděl. Blízcí jiných mladých obětí ale už nemají ani tuto slabou naději.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení